Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?

Anonym (anonym 2) skrev 2018-02-14 16:28:17 följande:
    Är det han som säger att människor behöver kliva ut i verkligheten och ta ansvar för sig själva och lära sig sociala koder så kan man ju undra varför en massa människor tittar på föreläsningar och betalar för böcker han skriver men inte använder sig av vad han lär ut, verkar ju tämligen meningslöst att fortsätta med klaga på att kvinnor inte är intresserade när det tydligt förklaras vad som inte fungerar
    KlunsSmurfen skrev 2018-02-14 16:37:55 följande:
    det fetade får du utveckla lite.
    inte använder sig av det han lär ut?
    vad har klaga på kvinnor med han att göra?
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-02-14 16:47:00 följande:
    Nog säger han att för att få ett bra liv med relationer ska en lämna nätforum, youtube osv och gå ut i verkligheten och vara social, hel och ren samt ha drivkraft att göra något av sitt liv. 
    Med tanke på att det talas om problem med att lyckas med relationer ofta länkas till bla. denne psykolog så bör det han säger vara intressant för den som har problem och han säger ju knappast att det fungerar med att vara osocial, ha bristande ögonkontakt, vara tystlåten för att lyckas med någonting
    det är ju väldigt uppenbart men du svarade inte på
    inte använder sig av det han lär ut?
    vad har klaga på kvinnor med han att göra?

• KlunsSmurfen
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 17:12:09 följande:
    Det kan du ju tycka men han är väldigt snäll.

Förövrigt är det komiskt att jag och andra män ska behöva lära snälla män hur de skall vara för att attrahera kvinnor. Ni kvinnor hade ju kunnat berätta för dem själva istället för att komma med kommentarer som "jag vill ha en snäll man" trots att snällheten aldrig kommer att få dessa kvinnor på fall.
    Några kvinnor i den här tråden och många andra trådar har ju förklarat det.

"trots att snällheten aldrig kommer att få dessa kvinnor på fall."
    Om den snälla inte är en mes så funkar det nog.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-14 19:36:54 följande:
    Det är inget du kan bestämma över eftersom snällhet är en indikation på lågt självförtroende. Är du snäll är det en hint till kvinnors instinkter att du saknar självförtroende. Det är också därför som det är så effektivt att vara orädd och säker. Det är en indikation till kvinnors instinkter att du har gott självförtroende.
    Snällhet p.g.a. feghet är ofta det,  dumsnäll är inte så attraktivt det heller men det finns ju alltid något mellan för snäll och taskig, man kan vara snäll som i inte taskig/elak i onödan.

Känner man sig tvungen att spela badboy för att tjejer ska bli intresserade så är det något som brister i personligheten så de inte blir intresserade eller så är man osäker i sig själv. badboy/macho är ofta en indikation på lågt självförtroende/låg självkänsla.
  • KlunsSmurfen
    KlunsSmurfen skrev 2018-02-14 19:59:15 följande:
    Snällhet p.g.a. feghet är ofta det,  dumsnäll är inte så attraktivt det heller men det finns ju alltid något mellan för snäll och taskig, man kan vara snäll som i inte taskig/elak i onödan.

Känner man sig tvungen att spela badboy för att tjejer ska bli intresserade så är det något som brister i personligheten så de inte blir intresserade eller så är man osäker i sig själv. badboy/macho är ofta en indikation på lågt självförtroende/låg självkänsla.
    Anonym (Rookie) skrev 2018-02-14 22:31:18 följande:
    Du verkar inte så kunnig inom detta. Badboys är ofta de som har högst självförtroende.
    Missade du att jag skrev spelar?
    (spela) badboy/macho är ofta...en hårt fasad för att dölja något.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Snällt, eller..?) skrev 2018-02-14 22:34:51 följande:
    De har högt självförtroende men extremt saboterad självkänsla så bad Boys är inte bättre än "snäll" man.

Inget av de är stabilt.
    nja, det beror på vad man menar med bad boy.
    (långt inlägg igen)

I grund och botten är en bad boy någon som inte följer sociala regler och normer bara för att dom finns, inte faller för grupptryck, lite av en rebell som gör lite som han vill. Även om han har låg självkänsla eller lågt självförtroende så är det ändå någon som har styrkan att utmana sina inre demoner och han ger sig möjligheten att vara sej själv och bygger upp sej själv inifrån och ut, utan att känna sig lika dömd av vad andra tycker.

Man måste inte vara en bad boy men själva principen är rätt bra.

Det måste inte vara en bra kille men det innebär ändå att de som tycker att dessa mindre viktiga normer och sociala regler är skitviktiga kan stämpla en bra grabb som dålig. Är han lite av ett arsle har han ju ändå rätt förutsättningar att ändra på sig. Han vågar ju vara snäll när andra tycker att han är mesig, han kan sätta sej emot när det inte accepteras av andra.

Det är ju inte så konstigt att kvinnor tycker att det är attraktivt eftersom han har egenskaperna som gör att man kan stå upp för sig själv och andra och gå emot vad gruppen tycker när det känns rätt. Är han lite svinig så är det många, speciellt yngre tjejer som tycker att det är sexuellt attraktivt.

Många, speciellt tonåringar vet inte riktigt hur en man ska vara och verkar vara väldigt osäkra på vad det innebär att vara stark så de kan bli (mer) osäkra i sig själva, vissa av dem försöker dölja sin osäkerhet och sina svagheter med en tuff fasad, ofta deras egna stereotypa bild av vad manlighet och styrka är.
    De kan spela för att bli omtyckta, få bekräftelse och faller lättare för grupptryck.
    Den som spelar har självförtroendet att spela men har inte riktigt självförtroendet och styrkan att vara sig själv. Det kan vara en fegis som är väldigt orolig för vad andra tycker men som har självförtroendet att spela "alfa".
    De kan bryta mot sociala regler som finns av en anledning, de vill vara en bad boy men är i grunden raka motsatsen.

"tuffa/hårda" killar är som du skriver inte bättre än "snäll",  det är rätt falskt, en fasad att vara snäll för att få bekräftelse eller inte våga vara annat än "snäll".

Det är en sak om det är för att få ett ons eftersom det har en tendens att funka 
    men om man inbillar sig att man måste vara så för att bli omtyckt av tjejer eller börjar integrera fasaden i personligheten får man ofta problem.

Det går hem hos tjejer som är osäkra på hur en man ska vara och inte riktigt vet vad styrka är. Det är vanligare hos yngre tjejer och killar som växt upp utan en bra manlig förebild kanske helt utan eller med en/flera dåliga manliga förebilder.
    De verkar inte veta vad en riktig bad boy är..

De som följer något slags machoideal kan vara starka och självsäkra men p.g.a. att de följer ett ideal inom gruppen så kan det göra så att de bli svaga i många situationer.

Det en styrka att bita ihop, utmana demonerna och sina svagheter, i vissa situationer ger det en styrka att visa svagheter,.
    Pontus: "Har aldrig känts okej att vara ömtålig som kille" | SVT Nyheter

Pontus, 33, har alltid haft skräck för att stå i centrum och riskera att göra bort sig. För att dölja sin osäkerhet tog han på sig en "macho-fasad". - Killar ska vara starka och självgående, man känner sig misslyckad som man om man mår dåligt, säger han till SVT Nyheter. Till slut ledde Pontus sociala fobi till att han blev deprimerad och utbränd. Det räcker att någon säger ordet fest för att Pontus ska känna stark ångest.

Mobbade för att må bättre själv

I tonåren hanterade han sin ångest genom att lägga på en slags mask.

- Jag hade en macho-fasad och försökte vara kaxig och cool. Jag tänkte att det var så man var när man var självsäker. Jag började till och med mobba en kille, som varit en av mina få vänner, för att må bättre själv.

Efter några år i arbetslivet började han jobba på ett lager som låg 1,5 timme från hans hem. Till jobbet samåkte han med några andra killar som hade en hård jargong.

www.svt.se/nyheter/inrikes/har-aldrig-kants-okej-att-vara-omtalig-som-kille

Rögletränaren: Machokultur inom hockeyn - P4 Malmöhus | Sveriges Radio

Ishockeyns starka maskulinitetsideal och machokultur har gjort att ämnet psykisk ohälsa varit tabubelagt. En demontränare i NHL och röster inom Hockeysverige gör att ämnet nu hamnar på agendan.

[...]

- Mental styrka ska aldrig blandas ihop med mental sjukdom, säger han i en uppmärksammad intervju i amerikansk tv.

Ämnet har varit tabu inom ishockeyn, men sakta öppnas dialogen upp. Enligt professorn i psykologi, Pär Pettersson, som arbetat både i SHL och med Tre Kronor, är de små uttryck vi sett av psykisk ohälsa inom ishockeyn hittills bara toppen på ett isberg. Han vittnar om ätstörningar, depressioner och en osund kravbild.

[...]

Forskning som Pär Pettersson gjort visar att professionella ishockeyspelare har svårare än andra yrkesgrupper att återhämta sig mentalt vilket gör att de riskerar psykisk ohälsa.

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6845492

Bakom en hård fasad gömmer sig en vek och rädd liten kille. Stefan Sauk berättar i Stjärnorna på slottet om varför han blev så macho på ytan!
    www.facebook.com/svt/videos/1013694295339825/

"Om jag inte är macho - då ÄR jag ju ingen man" - Nyhetsmorgon - tv4.se
    www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/om-jag-inte-%C3%A4r-macho-d%C3%A5-%C3%A4r-jag-ju-ingen-man-3934722
    Är du för snäll? | Ydrén Psykoterapi

Enligt Dr. Robert A. Glover författare till ?No More Mr. Nice Guy? finns det antal egenskaper som karakteriserar det han kallar ?Nice guys?. Det här är en kategori av människor som jag tycker mycket om att arbeta med. Själv skulle jag säga att det är egenskaper som även delas av många kvinnor som är för snälla för sitt eget bästa, men de är skrivna för män.

[...]

En del av dessa egenskaper är nästan alltid ett problem, som att förtränga sina känslor eller att göra sitt känslomässiga välbefinnande beroende av hur ens partner mår. Andra egenskaper är positiva i rätt sammanhang som att vara givmild och hjälpsam. Problemet är att sammanlagt ger det bilden av en person som har ett sätt att bete sig som gör det svårt att leva ett lyckligt liv.

"Om de beter sig tillräckligt bra kommer de bli älskade och få vad de behöver"

Glover menar att det finns något som styr de han kallar ?Nice guys?. De tror att om det bara är tillräckligt snälla, goda, omtänksamma, om de bara beter sig tillräckligt bra mot andra kommer de bli älskade och få vad de behöver. Det är en vacker tanke men inte en särskilt välfungerande strategi. Vare sig kvinnor eller män som beter sig på det sätter blir i slutändan lyckliga.

Alternativet är inte som många tror att bete sig värre, att bete sig illa. Det är att både vara omtänksam mot andra och mot sig själv. Det gör en inte bara lyckligare och skapar bättre relationer. Det gör andra lyckligare och man har fortfarande möjligheten att vara genuint snäll, när man vill.

www.johanydren.se/snall/ar-du-for-snall/
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Snällt, eller..?) skrev 2018-02-14 23:07:16 följande:
    Att använda rätt del av din personlighet

Och en personlighet innebär många olika roller vara sig du är medveten om dina roller eller inte, vi anpassar oss,

Inte sitter du och svär till gamla farmor på pensionatet, inte talar du till dina barn under 5 som du talar till din chef och kommer du undan böter för din trasiga lampa har du säkert spelat dum för att klara dig undan. Människor som blir tagna av polisen väljer ofta att vara lugna för det kan mildra deras straff ibland till och med så att polisen gör undantag och släpper dig. Föräldrar till barn som blivit lovade och slagna i skolan kommer inte och säger med försiktig röst "vad ska ni göra åt detta?" Utan är mest troligt rakryggade höjer rösten och visar på allvaret med gester och artikulerade.

Människan är en manipulativ varelse som medvetet eller inte hela tiden gör det som ger dig det du vill. Det är målet och vi har alla olika sätt att ta oss fram.

Hade jag sett ut som en invandrare hade jag dragit det kortet var än det hade hjälpt mig, man får ju ta vara på sina egenskaper och göra de till rätt verktyg.

Jag har ingen respekt för samhället men de som är schyssta mot mig och min familj de har inget att oroa sig över.
    Att använda rätt del av sin personlighet vid rätt tillfälle är inte att spela eller att vara manipulativ om man nu inte är en som spelar och är manipulativ.

Det är många tjejer som drar offerkortet, det är inte bättre än att vara "snäll", "snälla" har också en tendens att spela offer. Narcissister brukar spela både snäll och offer.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Rookie) skrev 2018-02-15 15:53:29 följande:
    Något du har erfarenhet av eller?
    hur menar du nu?
  • KlunsSmurfen
    KlunsSmurfen skrev 2018-02-15 15:24:52 följande:
    Att använda rätt del av sin personlighet vid rätt tillfälle är inte att spela eller att vara manipulativ om man nu inte är en som spelar och är manipulativ.

Det är många tjejer som drar offerkortet, det är inte bättre än att vara "snäll", "snälla" har också en tendens att spela offer. Narcissister brukar spela både snäll och offer.
    Anonym (Snällt, eller..?) skrev 2018-02-15 22:54:18 följande:
    Face fact

Alla spelar och är manipulativa det hör till mänskligheten precis som att vi alla har ett ego vi går efter, men vissa står för det, medan andra tror det betyder att de är narcissister eller psykopater eller vill mörda och skada andra och aldrig tänker på andra och därför förnekar och säger att de är inte alls manipulativa.

All manipulation betyder inte skadlig. Läs wiki:

" Manipulation är något de flesta gör, medvetet eller omedvetet. Barnet som berömmer sina föräldrar för något innan de ställer frågan de vet att det är risk för ett nej, mannen/kvinnan som förför sin motpart. Manipulation är ett sätt att försöka få igenom sin vilja. Som allt annat kan det vara i gott syfte, eller i ett dåligt syfte."

Finns mer källor om wiki inte var tillräckligt.
    jag kan ju ha missuppfattat ditt inlägg men det låter lite som den klassiska ursäkten vem har inte gjort misstag för att släta över när man medvetet har gjort något riktigt dumt.
    Det är skillnad på att gå in i olika roller som man ändå har i sin personlighet,  kunna vara pedagogisk och spela och vara manipulativ.
    Manipulatör/manipulativ har ofta negativ innebörd.

"man får ju ta vara på sina egenskaper och göra de till rätt verktyg."
    tja, det beror på hur man använder verktygen.

Att vara pedagogisk med barn för att få dem att göra som man vill och få dem att utvecklas är en typ av manipulation men det innebär inte att man är manipulativ, det sker inte på andras bekostnad, man behöver inte spela och det är i ett gott syfte. Man kan gå in i ett rollspel och spela lite under arbetsintervju men det innebär inte heller att man är manipulativ.
    Att lägga ut "ett bete" under en debatt är också en slags manipulation men det innebär inte heller att man är en manipulativ person eller spelar.
    Neurolingvistisk programmering är också en slags manipulation.

Att dra offerkortet är ofta väldigt manipulativt, det kan vara egoistiskt och det sker ofta på någon annans bekostnad, det blir en helt annan grad av manipulation.
    Manipulativa personer är ofta experter på att spela offer.

"All manipulation betyder inte skadlig. Läs wiki:"
    wiki skrev också följande:
    Manipulation innebär att medvetet ändra ett tillstånd hos ett system i någon mening. Ordet har i sig ingen värdeladdning, men brukar ofta syfta på dess negativa innebörd när det är tal om Psykologisk manipulation, och betyder då att en manipulatör eller intrigör med bedrägliga eller konstfärdiga metoder behandlar något eller någon för att förändra detta eller denna, utan dettas eller dennas kännedom om avsikterna vilka som regel är egoistiska. Tröst, uppmuntran och beröm kan ses som positiva exempel på manipulation, som är försök att påverka en person att må bättre.

Manipulation är något de flesta gör, medvetet eller omedvetet. Barnet som berömmer sina föräldrar för något innan de ställer frågan de vet att det är risk för ett nej, mannen/kvinnan som förför sin motpart. Manipulation är ett sätt att försöka få igenom sin vilja. Som allt annat kan det vara i gott syfte, eller i ett dåligt syfte.

sv.wikipedia.org/wiki/Manipulation
  • KlunsSmurfen
    Anonym (SBF) skrev 2018-02-16 13:13:36 följande:
    Inte kul att uppfattas som obehaglig bara för att man råkar vara väldigt blyg...
    Det finns något mellan att vara "snäll", att maskera feghet moral och att vara genuint snäll. Det finns också många andra egenskaper utöver det så det är inte säkert att du uppfattas som obehaglig för att du är blyg.

Den här tråden handlar mest om några enstaka egenskaper, det står lite i den tråden om vad kvinnor vill ha i övrigt.

www.familjeliv.se/forum/thread/77357576-tjejer-kvinnor-forklara-hur-ni-tanker

Att han är glad, har humor, inte tar sig själv på så stort allvar och att har en positiv syn på livet.

Man kan vara blyg och ändå lyckas med det, humor är en bra försvarsmekanism.
    Anonym (SBF) skrev 2018-02-16 15:17:05 följande:
    Jag är näst intill livrädd alltid när jag försöker närma mig en tjej. Men försöker jag inte övervinna rädslan och närma mig en tjej så lyckas jag garanterat aldrig.

Jag backar alltid om hon nobbar mig eller slutar prata med mig.
    Sätt upp olika delmål, första steget är att bara bryta isen och försöka prata lite. Med någon som du inte är intresserad av så blir du inte lika nervös.
    Det blir ingen större grej att misslyckas och om du tänker över det så kanske du inser vad som inte funkade.

• KlunsSmurfen
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-16 16:45:34 följande:
    Lura honom nu inte. Det bästa han kan göra är att successivt jobba bort sin blyghet.
    ja och då kan humor vara ett bra verktyg.
Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?