Inlägg från: Anonym (g) |Visa alla inlägg
  • Anonym (g)

Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?

Anonym (Funderar) skrev 2018-02-06 15:34:03 följande:
    När du skriver feg och ängslig, hur menar du? Har du något exempel?
    Nu var det inte mig du frågade, men jag kan ge min syn på det. Jag gillar mjuka och snälla killar, men inte killar utan egen vilja eller som inte kan uttrycka sin åsikt i en diskussion (må det gälla politik eller middagsmat).
    Jag träffade en kille ett tag som verkade vara mjuk och snäll men visade sig vara feg och ängslig. Det blev värre med tiden dessutom och det var inte jag som orsakade det, jag är rätt mjuk och inkännande när jag diskuterar. Han kunde inte stå för sina åsikter, om vi diskuterade en film och han sa att han gillade den och jag inte instämde så ändrade han sig direkt. Han lade sig ner i alla diskussioner. "Vad ska vi äta till mat?" slutade alltid med "bestäm du". I slutänden kunde han inte ens säga till om jag lagade mat med ingredienser han inte tålde, utan satt bara där som en ledsen hundvalp tills jag lyckades dra ut honom som var fel. DET är feg och ängslig i ett nötskal. 
  • Anonym (g)
    Anonym (Funderar) skrev 2018-02-06 15:41:00 följande:

Jag är ganska känslig person, och förstår ofta hur andra känner sig och så vidare. Men jag har som liten blivit lärd på nåt vis att killar inte ska visa känslor för det är inte något positivt för killar att göra, så därför döljer jag det. Men är det vanligt att kvinnor som faller för känsliga män tro, som vågar prata om sina känslor?

Jag kan inte tänka mig annat än att det är ett positivt drag. Men jag är en person som behöver känna någon ganska väl för att bli bekväm med att de visar känslor. Det är absolut inte fel att göra det, men eftersom jag är mer sluten själv så känns det ofta läskigt när människor jag inte känner visar känslor, eftersom jag inte vet hur jag ska bemöta dem.
  • Anonym (g)
    youtoo55 skrev 2018-02-20 10:05:32 följande:
    Könsrollerna där kvinnor förväntas vara passiva och männen aktiva är enligt min mening det grundläggande problemet för de män som av olika anledningar inte vågar vara aktiva. Passiva kvinnor blir ju uppvaktade av aktiva män. 
    Det är rätt mörkt för oss tjejer som inte är passiva också. För märkligt nog verkar de passiva männen inte vara intresserade av aktiva kvinnor utan vill ofta ha någon som få dem att känna sig aktiva. ;)
  • Anonym (g)
    jrockyracoon skrev 2018-02-22 23:29:09 följande:
    Jag tror att det finns en poäng i att man inte har helt enkelt att förstå hur kvinnor väljer en man om man själv inte har umgåtts med kvinnor som söker en man. Männen som söker en kvinna har påtagligt umgåtts med kvinnor som söker män, och blivit ratade eller tvärtom inviterade. Jag tror att du ska fråga männen om hur kvinnor söker en man och vilka kriterier de har, eftersom detta har de både empiriskt upplevt och analyserat kring. Vill du veta mer om hur män väljer kvinnor, ska du troligtvis av samma orsak vända dig till kvinnor.

Sen så undrar jag om du skulle kunna gå till en terapeut? Jag menar, eftersom alla kvinnor är så olika, så skulle ju terapeuten helt sakna verktyg för att hjälpa er alla. Naturligtvis är det inte så. Vi är alla olika, men vi beter oss ofta mer förutsägbart och lika än vad vi själva inser.

Man kan t.ex. göra en formel på hur ofta en bank blir besökt, eller på hur vi använder våra pengar, etc. 

Sen kan jag tycka att det är lika fel att tvärsäkert säga att något inte är på något sätt (utan argument, och det tycker jag inte att du har gett), som det är att tvärsäkert säga att det är på ett visst sätt. Det känns på så vis som att du själv hamnar i samma sits som det du anklagar alla mansplainers för att vara.
    Du drar helt felaktiga (och, i ärlighetens namn, korkade) slutsatser. Du kan inte få reda på "vad kvinnor söker" genom att fråga män. Lika lite som du kan fråga kvinnor vad det är män letar efter. Vad du får om du ställer de frågorna är rationaliseringar utifrån sina egna erfarenheter. Och rationaliseringar som är baserade på vilken typ av kvinna/man den du frågar raggar på.

Tror du att terapi är olika för män och kvinnor? Eller tror du att terapeuten anpassar terapin efter hur människan är som sitter i stolen framför? Du säger att alla beter sig förutsägbart, och ja, det stämmer men det är inte i huvudsak utifrån kön vi går att förutsäga utan utifrån det som format oss som individer.
    (det märks också att du inte har några kunskaper i psykologi, så du kanske ska låta bli att använda det som slagträ, för jag betvivlar att någon som ens klarat gymnasiekursen skulle tycka att du är trovärdig).

Tycker du att män som kollektiv är lika på samma sätt som kvinnor också? Eller menar du att män har förmågan att vara individer?

Genom dina kommentarer så dumförklarar du inte bara kvinnorna (som inte vet vad de själva vill) utan också männen (som framstår som ett gäng lågutbildade grottmänniskor).
  • Anonym (g)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-23 09:32:47 följande:
    Skulle snarare säga tvärtom eftersom kvinnor inte vill kännas vid sina biologiska drifter och dessutom inte erkänner dem. Dessutom vet kvinnorna bara hur de själva tycker medan en man med viss erfarenhet stött på 1000-tals kvinnor och vet vad som fungerar.

Jag kan ta vilken man som helst och påpeka vad han kan förbättra. Vanligt fel män har är att de har för slapp och otrygg hållning samt är för släta känslomässigt.
    Det är nog få kvinnor som inte känns vid sina biologiska drifter. Men vad man attraheras av rent fysiskt har väldigt lite att göra vilka män man sedan väljer att inleda något med. Precis som för män. De flesta av oss, män som kvinnor, har nog kommit ett steg längre i utvecklingen än att man bara dras rent djuriskt till någon. De allra flesta vill ha någon som man kan kommunicera med och som man är kompatibel med på alla plan. Det är rent kontraproduktivt att välja någon som bara är dryg och framåt.
    Jag skulle vilja dra det så långt att säga att det finns en tydlig klasskillnad. Att lågutbildade är de som mer dras till det som är traditionellt kvinnligt och manligt.
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-23 09:49:22 följande:
    Ja, män är också ett kollektiv som av kvinnor kan analyseras precis som männen analyserar kvinnor som grupp.

För att använda ett klassiskt citat så ska du som kvinna vara kåt, glad och tacksam för att optimera dina chanser hos en man. Om du bara vill attrahera en man så är det framhävande av timglasfigur som gäller.
    Med ditt resonemang blir det svårt att förklara att det finns så många kvinnor utan timglasfigur och som inte är "kåta, glada och tacksamma" som har relationer, både kortvariga och långvariga. Och väldigt märkligt att det inte finns så många bittra kvinnor som det verkar finnas bittra män.
    Jag tror att de här bittra männen helt enkelt bara går efter en typ av kvinnor (små våp med dålig självkänsla och daddy-issues) för att de vill ha någon som får dem att känna sig så stora och starka som de tror att idealet är. Det har inte med att göra att kvinnor som grupp "vill ha" badboys, utan att de männen väljer de trasiga tjejerna för att de vill ha någon som är lika osäker (eller mer) som de själva. Starka, självständiga och självsäkra kvinnor vill inte ha någon osäker pojkvasker, badboy eller inte.

• Anonym (g)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-23 12:49:38 följande:
    Inte alls eftersom många män hellre väljer en småfet gnällig kvinna än lever ensamma. Framgångsrika män får de snygga och trevliga kvinnorna. Sedan är det en trappa neråt för mindre och mindre framgångsrika män får mindre och mindre attraktiva kvinnor.
    Så du menar att män i större utsträckning nöjer sig med något de inte vill ha för att de är så rädda för att vara ensamma? Menar du att män med normal självkänsla och självrespekt hellre väljer att leva med något de inte attraheras av (på något plan) än lever ensamma tills de hittar någon som fyller upp deras krav?
    Då handlar det ju inte längre om att kvinnor ställer för höga krav, utan att män ställer för låga. Det hade varit en sorglig värld om det var så.

Eller så accepterar man att folk attraheras av helt olika saker och att det inte finns någon "standard" som går att applicera på alla.
  • Anonym (g)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-23 12:59:16 följande:
    Ja, så är det eftersom högutbildade och människor från högre klasser är mer pragmatiska och tänker mer långsiktigt. Social status blir viktigare än att du beter dig manligt. Däremot finns dessa faktorer fortfarande kvar.
    Jag tror inte att det handlar om social status. Jag tror att det handlar om att högutbildade människor i större utsträckning ser sitt eget värde och därmed väljer någon som fyller upp kriterierna på någon som har huvudet på skaft och kan kommunicera, helt enkelt någon som går att leva med på sikt.
  • Anonym (g)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-23 13:08:48 följande:
    Det är visat i forskning att giftavhsr bättre hälsa och lever längre då det är snarare kvinnorna som har för höga krav.

Sedan är alla människor attraktiva i någon mening.
    Fast det kanske inte är ett långt liv man eftersträvar, utan ett lyckligt?
  • Anonym (g)
    jrockyracoon skrev 2018-02-23 15:18:53 följande:
    Forskningen visar att den viktigaste faktor som kvinnor skattar när det gäller män handlar om pengar och status.

Så om vi säger att du fick välja mellan din nuvarande man, och en rik rockstjärna eller kändis precis innan ni blev tillsammans så undrar jag då vad du skulle ha valt? Och du behöver vara ärlig i ditt svar.

Du kan inte jämföra med att lämna din man nu för en rockstjärna, för då har ni ju knutit så hårda band till varandra att det inte blir fair game. Det behöver vara en situation där du får välja mellan två partners som du har ungefär samma relationsstatus till, varav den ena är rik och rockstjärna, och den andra inte. 
    Det är nog bäst att du anger en källa till den "forskningen" om du ska komma med såna påståenden.

Av alla kvinnor jag någonsin mött är det ingen som valt sin livspartner på grund av pengar eller status. De har tvärtom valt någon vars liv och levnadsnivå passar ihop med deras egen.
  • Anonym (g)
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-02-23 15:40:53 följande:
    Om man har samma relationsstatus till 2 personer varav den ana är rockstjärna så väljer man antingen båda eller ingen för antingen är man förälskad i båda eller inte i någon av dem. Är det så att man bara trivs med att umgås med båda så fortsätter man att umgås med båda och väljer den som man har mer än bara trevligt med
    Eller så väljer man den som har ett liv som är kompatibelt med ens eget. ;)
  • Anonym (g)
    jrockyracoon skrev 2018-02-23 16:10:38 följande:
    Antag att en kvinna har två presumtiva partners, den ena är stormrik, framgångsrik och känd - den andra är kanske bra på diverse sätt men inte lika känd, rik, etc.  Vi antar också att båda partnerna upplevs som lika attraktiv av kvinnan fysiskt. Vem väljer hon?

Om du har två alternativ varav det ena är bättre än det andra utifrån ditt sätt att se det - vad väljer du då?
    Du förutsätter (felaktigt) att "stormrik, framgångsrik och känd" är eftersträvansvärda egenskaper hos en partner. För egen del hade det legat en potentiell partner i fatet att vara det. Och så är det nog för de flesta, man vill ha någon som man kan leva sitt liv ihop med (nu förutsätter jag att vi fortfarande pratar om partners för att ha en relation med). För de flesta hade det snabbt gått att inse att kändisskap är något negativt för en relation. Och att det i vårt jämställda samhälle inte är så att en partners framgång höjer ens egen status.
Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?