jrockyracoon skrev 2018-02-22 23:29:09 följande:
Jag tror att det finns en poäng i att man inte har helt enkelt att förstå hur kvinnor väljer en man om man själv inte har umgåtts med kvinnor som söker en man. Männen som söker en kvinna har påtagligt umgåtts med kvinnor som söker män, och blivit ratade eller tvärtom inviterade. Jag tror att du ska fråga männen om hur kvinnor söker en man och vilka kriterier de har, eftersom detta har de både empiriskt upplevt och analyserat kring. Vill du veta mer om hur män väljer kvinnor, ska du troligtvis av samma orsak vända dig till kvinnor.
Sen så undrar jag om du skulle kunna gå till en terapeut? Jag menar, eftersom alla kvinnor är så olika, så skulle ju terapeuten helt sakna verktyg för att hjälpa er alla. Naturligtvis är det inte så. Vi är alla olika, men vi beter oss ofta mer förutsägbart och lika än vad vi själva inser.
Man kan t.ex. göra en formel på hur ofta en bank blir besökt, eller på hur vi använder våra pengar, etc.
Sen kan jag tycka att det är lika fel att tvärsäkert säga att något inte är på något sätt (utan argument, och det tycker jag inte att du har gett), som det är att tvärsäkert säga att det är på ett visst sätt. Det känns på så vis som att du själv hamnar i samma sits som det du anklagar alla mansplainers för att vara.
Du drar helt felaktiga (och, i ärlighetens namn, korkade) slutsatser. Du kan inte få reda på "vad kvinnor söker" genom att fråga män. Lika lite som du kan fråga kvinnor vad det är män letar efter. Vad du får om du ställer de frågorna är rationaliseringar utifrån sina egna erfarenheter. Och rationaliseringar som är baserade på vilken typ av kvinna/man den du frågar raggar på.
Tror du att terapi är olika för män och kvinnor? Eller tror du att terapeuten anpassar terapin efter hur
människan är som sitter i stolen framför? Du säger att
alla beter sig förutsägbart, och ja, det stämmer men det är inte i huvudsak utifrån kön vi går att förutsäga utan utifrån det som format oss som individer.
(det märks också att du inte har några kunskaper i psykologi, så du kanske ska låta bli att använda det som slagträ, för jag betvivlar att någon som ens klarat gymnasiekursen skulle tycka att du är trovärdig).
Tycker du att män som kollektiv är lika på samma sätt som kvinnor också? Eller menar du att män har förmågan att vara individer?
Genom dina kommentarer så dumförklarar du inte bara kvinnorna (som inte vet vad de själva vill) utan också männen (som framstår som ett gäng lågutbildade grottmänniskor).