Anonym (D.D.) skrev 2018-02-07 21:17:45 följande:
Förkasta forskningen för att köra på sin egna anekdotiska bevisföring.
Jari, det går inte att ta dig seriöst efter det.
Nu visade ju inte det väldigt begränsade experimentet att kvinnor i någon högre grad faller för narcissister. Det skulle du ha sett om du läst hela den artikel du länkade till.
För det första hade inte männen i experimentet personlighetsstörningen narcissism. De hade
narcissistiska egenskaper. Vilket längre ner förklarades med egenskaper som uppfattas som typiskt manliga vid första anblicken. Så vad experimentet möjligtvis tyder på, är att kvinnor gillar typiskt manliga män. Chockerande.
Det var heller inte fråga om att männen lyckades fixa några riktiga relationer, utan vad de lyckades med var att få kontakt, och få telefonnumret till kvinnor.
Det skulle säkert även jag kunna ge till en narcissistisk typ som kopplar på charmen. Men redan under första dejten skulle han avslöja sitt rätta jag. Den sortens killar kan nämligen inte intressera sig för någon annan än sig själv i någon större utsträckning.
Och sedan skulle det inte bli någon mer träff. Så reagerar de flesta kvinnor när de träffar en självupptagen narcissist.
Man hade heller inte tagit hänsyn till utseendet hos killarna.
Så hur du kan försöka vinkla detta till att tjejer "generellt" väljer narcissister och psykopater, är väldigt märkligt.
Faktum är att det gjordes ett precis likadant experiment när man testade ifall män med en gitarr hade större framgång med att få kontakt med främmande kvinnor än män utan en gitarr. Det hade de. Jag ger mig tusan på att det funkar om du har en hund också. Eller drar en barnvagn.
Men det räknas inte heller som någon särskilt seriös forskning.