• uuunn

Familjeliv har mer kvinnohat än flashback

Jag ser inget kvinnohat varken på Familjeliv eller Flashback. Däremot väldigt mycket manshat här på Familjeliv.

Rent generellt tycker jag att Flashback har sakligare diskussioner utan så mycket tjafs, pajkastning och personliga påhopp som det är på Familjeliv. Dessutom håller man sig till ämnet i trådarna och det är ok att tycka olika. Tror det beror på att Flashback är bättre modererat samt att det är färre kvinnor där.

• uuunn
    NELJ skrev 2018-02-07 08:11:51 följande:
    På flashback finns massor av kvinnohat, mest kopplat till de invandringskritiska inläggen där vissa i mycket grova ordalag skyller kvinnor/feminister (det är tydligen samma sak) för allt som är fel i världen.

Men jag har ändå lättare att bortse från det hatet, för det är så absurt, än de påhopp och knäsågningar som förekommer här. På familjeliv finns helt klart en stor grupp användare som går in för att försöka såra trådskrivarna så mycket det bara går, förmodligen för att de får nån sorts tillfredsställelse av det. Det är hemskt att se och skitjobbigt att bli utsatt för. Jag tror de flesta har lättare för att vifta bort ett utfall med grova ord, helt utan verklighetskoppling, än när man får höra att man är patetiskt, bitter, dålig förälder, soc borde ta barnen ifrån dig osv... som man ser mycket av här. Det konstiga är att den typen av inlägg är ok och modereras aldrig. Sen får man även vettiga svar här och vissa delar av forumet är mer aktivt än flashback vilket ärven fördel. Men överlag tycker jag stämningen på flashback är lite som killarnas omklädningsrum och familjeliv är en hönsgård med tydliga hackordningar.
    Intressant att man upplever det så annorlunda. Kanske beroende på att man uppfattar saker olika beroende på vilket kön man har.

Tycker du att det är mer kvinnohat på Flashback än manshat på Familjeliv?
  • uuunn
    NELJ skrev 2018-02-07 08:53:58 följande:
    Det har jag inte reflekterat över. Kvinnohatet på fb är så öppet och grovt, något motsvarande finns ju inte riktat mot män här. Men visst finns det många generaliserande inlägg som är negativa mot män här, och de är ju överlag inte ansedda som likvärdiga föräldrar. Men det är svårt att värdera omfattningen, lite äpplen och päron, fb är ju ett mycket bredare forum och kvinnoföraktet finns ju inte i alla kategorier.
    Jasså? Jag upplever manshatet på Familjeliv både öppet och grovt. Därför undviker jag nästan Familjeliv numera eftersom jag blir så arg och irriterad av att läsa inläggen här.

• uuunn
    Anonym (Fattar) skrev 2018-02-07 11:36:39 följande:

Jag anser att ett gott debattklimat gynnar alla. Tror dock inte det gäller kvinnor specifikt, men att det är mer vanligt förekommande bland dem som är vassa på att argumentera, vilket ju kvinnor ofta är. Och politiker (o.t.men relaterat)... Jag är inte moderat, men tackar nya moderatledaren för att han vill skapa just ett bättre debattklimat i politiken utan kvalificerat trams.

Vad är det som är mer vanligt förekommande bland dem som är vassa på att argumentera?
  • uuunn
    Anonym (Fattar) skrev 2018-02-07 12:08:44 följande:
    Sorry, det taskiga debattklimat ts påpekar.
    Jag tycker tvärtom att taskigt debattklimat snarare är ett resultat av grälsjuka och trytande resonemang än att man är vass på att argumentera. Är man vass på att argumentera är man genomtänkt, saklig, följer ett logiskt resonemang och hoppar inte runt mellan olika resonemang allteftersom. Men det kanske beror på vad man har för mål med debatten, att gräla eller att lösa ett problem. Jag tycker att många på Familjeliv främst är ute efter att gräla och påminner om den klassiska Monty Python sketchen.

Men du har rätt att debattklimatet på Familjeliv påminner tjattret det blir om kassa politiker kommer i luven på varandra utan moderering.
    Säga vad man vill om Jimmy Åkessons politik, men han är duktig på att argumenters och han håller inte på sådär.
    Veronica Palm däremot är nog det värsta exemplet på politiker som mest kläcker ut sig en massa ologiskt och puckat strunt. Skulle inte förvåna mig om hon skriver här.

• uuunn
    Anonym (Föredrar_FL) skrev 2018-02-08 13:11:38 följande:
    Ursäkta att svaret dröjt, men jag kände mig tvungen att kolla vad Flashback är innan jag svarade.

Jag tycker ditt exempel med länken till en diskussion om pralinerna i en Aladdinask är välvalt, det blir ju nästan alltid samma praliner kvar, de som ingen vill ha.

Så uppfattar jag Flashbacks pojkar och män, de är pralinerna som är alldeles för oaptitliga för att någon ska vilja ha dem. Deras bitterhet är också påtaglig, jag såg flera exempel där kvinnor kallas sliddjur.

Jag tror att det är bra att de här överblivna pralinerna har en plats där de kan få respons för sin bitterhet, men den platsen borde vara Flashback, inte Familjeliv.

Nu när jag vet mer om Flashback så förstår jag bättre varför pralinerna ibland kommer över till Familjeliv och sjunger Flashbacks lov.

Angående frågeställningen i Flashbacktråden så delar jag inte din uppfattning. Frågeställningen bottnar i förställningen att kvinnan är mannens ägodel och om hon skändas av en annan man så bör han förstås ha skadestånd. 

Du kan finna liknande synsätt i andra primitiva kulturer, där kvinnor som våldtagits anses förbrukade och förskjuts.
    Sliddjur är en skämtsamt svar på feministers flitiga användande av ordet "gubbslem". Om du söker på gubbslem på Familjeliv får du en hel del träffar.
    Jag tycker som sagt inte att det är mer kvinnohat på Flashback än vad det är manshat på Familjeliv.
  • uuunn
    Anonym (Föredrar_FL) skrev 2018-02-09 08:42:19 följande:
    Är det verkligen så illa att man inte förstår skillnaden mellan ett ord som beskriver hur vissa äldre män brukar kunna uppträda och ett ord som omfattar samtiga kvinnor.

Du menar alltså att bitterheten över att inte räcka till också påverkar förståndet.
    Hat föder hat.
    Jag tycker som sagt inte det är mer kvinnohat på Flashback än vad det är manshat på Familjeliv oavsett.
Svar på tråden Familjeliv har mer kvinnohat än flashback