Inlägg från: Thereisthat |Visa alla inlägg
  • Thereisthat

Familjeliv har mer kvinnohat än flashback

Håller med dig till 99% TS, och jag är man. För mig är det skrämmande att se oförståelse och okänsligheten kvinnor visar varandra på det här forumet. Folk kan vara med om extremt jobbiga situationer och behöver obviously råd och stöd. Men istället för att ge råd och stöd så visar man en cynism och känslolöshet som gör mig ledsen och nästan pessimistisk. Det är skrämmande att se!

Du kanske undrar varför jag säger att jag håller med till 99%. Jag kan berätta vad den där lilla procenten jag inte håller med om är: Flashback. Jag själv hängde på Flashbacks relationsforum under tiden efter senaste (som också var det jobbigaste) uppbrottet. Förhoppningarna var inte höga, men jag trodde ändå att jag skulle bemötas med någon form av respekt. Men så vart det inte. Kommentarerna man fick mot sig var råa och känslolösa, oftast för att man inte gått vidare. Man fick höra att man var efterbliven för att man blev svartsjuk när mitt ex träffat en ny, man fick veta att man var dum i huvudet som inte orkade med känslostormarna och dessutom var det en admin på Flashback som på ett väldigt cyniskt sätt kallade en helt annan person för sjuk i huvudet och "kärringjävel" för att han gråtit framför sin flickvän när hon dumpade honom. Så nej, jag håller inte alls med om att Flashback är ett bra substitut för Familjeliv.

• Thereisthat
    Anonym (Leila) skrev 2018-02-06 23:58:29 följande:

Skönt att se fler som reagerar som ts och jag. Supertrist med din erfarenhet från Flashback, det kanske är bäst med terapi och riktiga grupper man träffar irl (stödgrupper) där folk inte vågar vara hånfulla på samma sätt.

Tycker det är skrämmande alltihop. Det hör ju till mognad att kunna lyssna på och visa empati med någon som mår dåligt, det verkar som att många vuxna människor ute i samhället inte är speciellt utvecklade. Vilket syns på resultatet av kortsiktigt tänkande och brist på empati och vilja att jobba för allmänhetens bästa..

Ja, exakt! Och en sak till som jag märkt är att folk verkar ha väldigt svårt att skilja på att vara ärlig och att vara rentav elak. Folk tror att det enda sättet att vara rak är genom att vara totalt känslokall, vilket är helt fel.

Exempel:

En kvinna skriver ett inlägg där hob har blivit dumpad av sitt ex. Exet har precis gått direkt till en ny kvinna, och TS är fullständigt förtvivlad och i desperation ringer hon sitt ex och ber om att få honom tillbaka.

Inte ett särskilt rationellt beteende, javisst. Men i det fallet kan man svara TS med att vara hård och känslolös eller att vara mer förstående.

Den känslolösa:

"Fy fan vad omoget och patetiskt! Du inser väl att han gått vidare och att du beter dig otroligt pinsamt??"

Den känslisamme:

"Jag förstår att du har det otroligt jobbigt och svårt, men om du gör sådär så kommer han liksom många andra att förlora respekten för dig. Försök att behålla din värdighet och inte sjunka ner till nivån att du framstår som desperat. Det skadar bara dig i slutändan!"

Se där! Två exempel där man är ärlig och får fram samma saker, men det ena inlägget är rentav elakt medan det andra inlägget är schysst och förstående. Varför är det så omöjligt för vissa att förstå att man kan vara ärlig och rak och SAMTIDIGT vara ödmjuk och förstående? Sånt står inte i kontrast till varandra!
  • Thereisthat
    Åsa skrev 2018-02-07 17:05:07 följande:

Nu har jag väl iofs inte sett mycket till kvinnohat på Familjeliv undantaget någon enstaka misogyn. En del av de tråkiga attityder som nämns här, ja. Ibland är kommentarer uppenbart för att trycka ner, ibland uppfattas de bara så av en trådstartare som inte gillar sakinnehållet i de svar h*n fått.

Detta sagt förstår jag inte riktigt jämförelsen. Är Flashback ökänt för kvinnohat? Det är väl mest enligt etnisk, religiös och politisk profil de nedsättande uttrycken haglar där?  Invandrare i allmänhet, svarta och muslimer specifikt, zigenare och resande, judar, kommunister...

Nej, där hatas alla! Inklusive kvinnor...

Btw, hatet mot kommunister delar jag fullständigt! Att de skulle vara offer för något är ett hån mot alla miljoner människor runtom i världen som utsatts för deras bisarra förtryck och äckliga beteenden! Och även om många vänsterfanatiker än idag gör sitt bästa för att tysta ner detta, b.l.a. genom att systematiskt hävda att kommunismen är rumsren för att det "aldrig funnits några kommunistiska länder", så har "tyvärr" världens människor blivit mer upplysta om deras fasor vilket gör att en kommunistisk renässans är i det närmaste omöjligt.... Tack och lov!
  • Thereisthat
    Anonym (Föredrar_FL) skrev 2018-02-08 13:11:38 följande:

Ursäkta att svaret dröjt, men jag kände mig tvungen att kolla vad Flashback är innan jag svarade.

Jag tycker ditt exempel med länken till en diskussion om pralinerna i en Aladdinask är välvalt, det blir ju nästan alltid samma praliner kvar, de som ingen vill ha.

Så uppfattar jag Flashbacks pojkar och män, de är pralinerna som är alldeles för oaptitliga för att någon ska vilja ha dem. Deras bitterhet är också påtaglig, jag såg flera exempel där kvinnor kallas sliddjur.

Jag tror att det är bra att de här överblivna pralinerna har en plats där de kan få respons för sin bitterhet, men den platsen borde vara Flashback, inte Familjeliv.

Nu när jag vet mer om Flashback så förstår jag bättre varför pralinerna ibland kommer över till Familjeliv och sjunger Flashbacks lov.

Angående frågeställningen i Flashbacktråden så delar jag inte din uppfattning. Frågeställningen bottnar i förställningen att kvinnan är mannens ägodel och om hon skändas av en annan man så bör han förstås ha skadestånd. 

Du kan finna liknande synsätt i andra primitiva kulturer, där kvinnor som våldtagits anses förbrukade och förskjuts.

Det intygar jag på! Jag har hängt på Flashback i många år och jag kan ärligt säga att jag aldrig känt mig så bitter och så mycket som en loser som när jag hängde på Flashback. Man dras med i deras bitterhet och deras kvinnohat där alla som inte vill ha en är just "sliddjur" och "dryga, pretentiösa horor som egentligen vill ligga med mig fast hon inte vågar erkänna det för sig själv"... Men den attityden och inställningen blev man exakt den losern man aldrig trodde man skulle vara! Det var hemskt och idag skäms jag som fan över min kvinnosyn jag hade då.

Nej, jag avråder bestämt från att hänga på Flashbacks relationsforum. Gör hellre Familjeliv till en bättre plats genom att föregå med ett gott exempel!
Svar på tråden Familjeliv har mer kvinnohat än flashback