• mormor 1965

Jag frågade om hon var gravid, pinsamt...

Jag har gjort bort mig och kan inte riktigt släppa det... Min kollega i granngruppen, som jag inte ens känner, annat än att vi växlar några ord, såg ut att vara gravid. Hon är liten och smal iövrigt och kanske i 27-32 års ålder. Hade lagt märke till att nedredelen av magen var så där gravidrund,. Kollade i smyg flera gånger för att vara säker och så måstejag ju fråga ( min idiot) att är du gravid?

Svaret kom snabbt att, nej hon är inte gravid.

Jäklar vad pinsamt, nuhar jag inte råkat se henne sen dess men känner mig asdum.

Vad ska jag göra när jag serhenne nästa gång? Ska jag säga nåt eller ingenting?

Åsikter? Jag vet att jag borde varit tyst och att det var dumt.

• Svar på tråden Jag frågade om hon var gravid, pinsamt...
  • Anonym (Moja)
    mormor 1965 skrev 2018-02-06 20:46:12 följande:

Nej, jag är 52 ????

Oj då.... Men bättre sent än aldrig
  • BurningDiamond

Har hänt mig också. En kollega som från början var singel, och sedan skaffade en pojkvän, de blev sambo, köpte så småningom hus... Efter de bott i huset ca ett år började hon bli lite rund, och köpte en combi, och jag tänkte att nu är det på gång! Jag gratulerade henne till graviditeten, och hon blev lite stött i några dagar. Nu skrattar vi åt fadäsen. Och jag har lärt mig att aldrig säga något om kvinnan inte själv talat om att hon är gravid.

• Glinda från Oz

Det hjälper ju inte nu men skulle du råka ut för samma sak igen så säg att du hörde någon berätta det men att du kan ha tagit fel på person.

• Anonym (....)
    Glinda från Oz skrev 2018-02-07 00:04:04 följande:

Det hjälper ju inte nu men skulle du råka ut för samma sak igen så säg att du hörde någon berätta det men att du kan ha tagit fel på person.

Det var verkligen ett bra råd att ha redo i bakfickan ! Tack!
  • Anonym (Gå vidare)

Gjort är gjort. I framtiden kan det dock vara bra att tänka på att det är en helt onödig fråga, om någon är gravid kommer du att få veta det förr eller senare. För den som får kommentaren och kanske ser gravid ut pga hormonbehandling vid ivf (tro mig, jag har själv sett betydligt mer gravid ut efter äggplock än de första månaderna som gravid) eller visserligen är gravid, men har haft flera sena missfall, kan det däremot kännas väldigt skönt om folk låter bli att kommentera magen. Det är ju trots allt inget någon annan har att göra med även om tanken säkert är god.

• nevermind

Jag har gjort samma sak. Hon har alltid varit väldigt smal men på bara några få år blivit lite mullig. Däremot är magen väldigt stor... Och jag hade inte träffat henne på flera år.

• v i r r a
    Glinda från Oz skrev 2018-02-07 00:04:04 följande:

Mja.. varför trassla in sig mer? Inte så sannolikt kanske... men tänk om hon faktiskt ÄR gravid och inte vill gå ut med det av någon anledning? Då kommer hon undra vem som skvallrat. Det kan ju bli ännu mer känsligt.
  • Glinda från Oz
    v i r r a skrev 2018-02-07 16:23:33 följande:

Mja.. varför trassla in sig mer? Inte så sannolikt kanske... men tänk om hon faktiskt ÄR gravid och inte vill gå ut med det av någon anledning? Då kommer hon undra vem som skvallrat. Det kan ju bli ännu mer känsligt.

Han ska naturligtvis inte säga det till henne nu och det är ju inte som att man gratulerar till graviditeten/frågar om man inte verkligen tror att kvinnan är gravid.

Om graviditeten är en rikshemlighet som absolut inte får komma ut under några omständigheter så kan kvinnan dra två slutsatser, antigen så har personen misstagit sig för hon har inte sagt något till en enda person (dvs ingen kan ha skvallrat) eller så ser hon gravid ut.
  • v i r r a
    Glinda från Oz skrev 2018-02-07 18:03:05 följande:

Han ska naturligtvis inte säga det till henne nu och det är ju inte som att man gratulerar till graviditeten/frågar om man inte verkligen tror att kvinnan är gravid.

Om graviditeten är en rikshemlighet som absolut inte får komma ut under några omständigheter så kan kvinnan dra två slutsatser, antigen så har personen misstagit sig för hon har inte sagt något till en enda person (dvs ingen kan ha skvallrat) eller så ser hon gravid ut.

Aha! Jag missuppfattade visst
  • Anonym (va)

Jag fattar inte vad som är så känsligt med att fråga om någon är gravid. Du trodde något, frågade, fick veta att du hade fel. Du har ju inte misshandlat henne, bara frågat en fråga som alla kvinnor mellan 16 och 55 får minst en gång om året.

• Anonym (:))

Jag har fått den frågan, jag har bara svarat nej tyvärr, jag är bara fet. Sen har jag släppt det, hade personen kommit och bett om ursäkt så hade det väl varit fint, men inte nödvändigt. Lätt hänt sånt där, men det bästa är att aldrig kommentera någon annan.

• Anonym (Moo)
    Anonym (va) skrev 2018-02-07 20:43:14 följande:

Jag fattar inte vad som är så känsligt med att fråga om någon är gravid. Du trodde något, frågade, fick veta att du hade fel. Du har ju inte misshandlat henne, bara frågat en fråga som alla kvinnor mellan 16 och 55 får minst en gång om året.

Det är en fråga man aldrig ställer helt enkelt. Den som är gravid berättar när den vill. Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag är gravid (har tre barn), jag berättade när det kändes rätt. Vettiga personer frågar helt enkelt inte om detta, det är privat och kan vara väldigt känsligt, man kan ha försökt i flera år, haft missfall eller bara hatar att magen inte är platt.
  • mormor 1965

För att man är nyfiken i sin natur, och för att det är en positiv sak om nån ska få ett barn.

Men nu blev det fel.

Svar på tråden Jag frågade om hon var gravid, pinsamt...