Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...

Jonnynilsson skrev 2018-02-06 09:49:03 följande:

Först och främst säger lagen: 

Om någon olovligen läser annans e-post eller sms så kan gärningen bestraffas som datorintrång eftersom båda handlingarna innebär att man bereder sig tillgång till en uppgift som är avsedd för automatiseradbehandling (BrB 4 kap 9c§).

Sen till det som du egentligen funderar på:

Varför har han kontakt med exet som han inte inte berättar om?

Han kanske märkt att du är svartsjuk och vill inte ta konflikten med dig.

Han kanske anser att det inte angår dig.

Så antingen låter du din svartsjuka ta överhand och ert förhållande kommer att lida eftersom du inte kan få det ur huvudet och ständigt tänker på det.

Eller så gör du något åt det. För att ett förhållande skall fungera och utvecklas behöver man kunna kommunicera med varandra. Kan man inte är förhållandet dödsdömt. Så ta tag i dina problem innan det skiter sig.

Ojojoj... usch jag skäms ännu mer nu. Jag fick mig en riktig tankeställare här. Vilket kontrollbehov jag faktiskt har. Ska försöka göra mitt bästa för att lägga ner mobilkollen nu.

Även om vi inte haft några vidare konflikter än så jag vet inte varför han skulle tro att jag skulle bli sur.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2018-02-06 11:09:59 följande:

Då gör ju ni det för ni har kommit överens om det. Min sambo blir bata frustrerad. Dom hade också gemensam kalender men när hon började lägga sig i mer och mer tog han bort den. Ex så påminde hon vilka kläder dom borde ha på sig vid dåligt väder,utflykter osv. Hon har slutat nu och vet du vad? Han klarar sig själv. Hon lägger sig tyvärr fortfarande i tex som Hon anmäler till matcher på vår vecka utan stämma av. Kan fortsätta i oändlighet. Bestämmer vilka skor barnen ska ha på sig här, hur läxor ska göras. Och hon "gör det för barnen" när jag kom in i bilden tröttnade sambon på allt tjat, han ville lägga sin tid på mig och barnen. Inte tillfredsställa hennes kontrollbehov

Jag resonerar precis som du. Tack för ditt svar.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (mmm) skrev 2018-02-06 11:08:56 följande:

TS, ni bor inte ihop. Du kan aldrig veta exakt att han gör, inte ens om han svarade ärlig skulle han kunna redogör för exakt allt.

Inte ens när man bor ihop vet man exakt allt den andra gör.

Har du alltid haft detta kontrollbehov i tidigare relationer eller bara nu? har du funderat på varför, i så fall? (alltså oavsett svaret)

Kanske dags att prata med en terapeut och reda ut varför du vill veta de här sakerna?

Jag och min man har båda varit gifta förut, det är stundtals mkt kontakt med främst hans ex (mkt problem där) men även jag har periodvis haft mkt kontakt trots att vi har tonåringar, men det har varit en hel del kring skolan bl.a). Varken jag eller min man redovisar precis allt vi skrivit eller talat om med våra ex, de är inte viktiga för vår relation och skulle vi känna oss tvungna att dra allt, skulle vi inte prata om annat och det skulle överskugga det som är viktigt i vårt liv.

Vad skulle hända om din särbo började redogöra för allt de har kontakt om - tror du inte att det bara skulle jaga upp dig och du skulle kräva att få veta ännu mer? Förstår du?

Du mår bäst av att sluta tänka på detta. Om du inte misstänker honom för att ha känslor för exet så borde det här inte vara ett bekymmer. 

Nä det är nog så att jag ser problem som kanske inte ens finns och målar upp dem. Jag har hittills varit tacksam över att min särbo har en normal kontakt med sitt ex, alltså inget överdrivet varken åt ena eller andra hållet.

Tack för dina synpunkter!
  • Anonym (Fundersam)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 13:04:56 följande:

Fast så så fall är det ju du som förutom att välja att bara kriminell och kränka hans och hans samtalspartners integritet, också väljer att föra honom bakom ljuset.

Jag kollar endast konversation mellan honom och exet.

Ok jag vet att det är hemskt det jag gör men jag söker konstruktiva svar här, inte påhopp.

Har du roligt nu?
  • Anonym (Fundersam)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-06 13:06:01 följande:

Vadå försöka? Det är bara att sluta omedelbart. Det är kränkande, oförskämt, olagligt och oförsvarligt och ett medvetet val varje gång du gör det.

Ja det är jättelätt för andra och säga. Kan tänka mig att du har rent mjöl i påsen själv alltid alla gånger. Grattis till dig åh du helige.

Jag har aldrig snokat i mina tidigare relationer på samma sätt. Har bara haft en konstig känsla kring exet som jag antagligen behöver reda ut på något sätt.
  • Anonym (Fundersam)

Intressant.

Här blottar jag mig och skriver om en sida jag skäms för men många av er kan verkligen inte ge konstruktiva svar utan verkar njuta av att hoppa på och stampa på detta som jag uttryckligen skäms över.

Vilka översittarfasoner från självgoda människor som säkert tycker att ni själva alltid gör allting rätt.

Grattis till er!

Jag vet precis vad jag ska göra nu iaf.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-02-06 16:23:21 följande:

Ok, jag diskuterar gärna med ts men inte med dig :)

Har du varit med om någon liknande erfarenhet?
  • Anonym (Fundersam)
    Physalis skrev 2018-02-06 16:30:13 följande:

Jag ser inte att din särbo mörklägger från din beskrivning.

Om någon dagligen frågade ifall jag pratat med någon hade jag antagligen tolkat det på ett av två sätt.

Antingen att personen faktiskt är intresserad, men då såklart inte om tråkiga vardagliga samtal utan om ifall jag pratat med någon speciell eller om något speciellt intressant. Jag hade då endast svarat ifall det hade varit något speciellt intressant. I detta fallet skulle jag tolka samtalen från Exet som ointressanta och därför får du inte höra talas om de.

Eller att personen försöker kontrollera mig och då hade jag genast sparkat bakut och ansett att personen går över gränsen. Jag hade då absolut inte velat dela med mig av det personen är intresserad av utan förberett mig på att ta ett samtal med personen om dens beteende.

Ok. Jag får helt enkelt prata med honom om saken.

Tack!
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Johanna) skrev 2018-02-06 16:39:21 följande:

Ja, både jag och min bästa vän men i våra fall var det mer som kom fram än kontakt, nämligen regelrätt otrohet under en längre tid (för båda).

Mitt ex hade ljugit för mig i månader och varit väldigt elak när jag frågat. Jag kände så starkt att han ljög att jag tillslut tog saken i egna händer, tack och lov för det. Dumpade honom direkt.

Är väldigt glad att jag kollade (det är hon också) så att jag kunde göra slut. Vi hade dock inga barn så jag projicerar inte mina erfarenheter på dig.

Magkänslan brukar leda en rätt. I mitt fall tror jag dock inte det handlar om otrohet utan ngt annat.

Jag tänker följa min nu och jag vet hur jag ska göra.

Tack för ditt svar!
  • Anonym (Fundersam)

Jösses vad tråden verkar urartat och ingen har svarat på kärnfrågan på ett tag.

Jag tänkte hur som helst uppdatera mig på hur det har gått om det nu finns någon som vill veta.

Jag ville sluta med mitt destruktiva beteende men visste först inte hur. Sen tog jag kontakt med ett medium. Hon visade på saker som gjorde det mycket lättare för mig att lägga ner snoket. Hon sa bl a att han har starka känslor för mig och vill bygga på en framtid som kan bli riktigt bra.Däremot var min särbo exets stora kärlek men hon kommer aldrig göra något aktivt för att komma emellan honom och mig. Känns bra att veta. Så nu går jag vidare med den informationen och har släppt tankarna på hans ex.

Tack för visat intresse för tråden!

• Anonym (Fundersam)

Läs min uppdatering!!!

• Anonym (Fundersam)

Man löser saker på olika sätt.

Jag har löst det på mitt sätt och är jättenöjd.

Har helt slutat snoka nu och det är huvudsaken för mig!

Så nu kan ni skuta spy galla över mig och fokusera på andra trådar!

• Anonym (Fundersam)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-18 14:45:13 följande:

Som sagt var ärlig mot din partner istället för att ägna dig åt medialt trams.

Och du har svårt med läsförståelsen lilla du. Så tråkigt för dig. Lycka till med livet!
  • Anonym (Fundersam)
    Nomanisanisland skrev 2018-02-18 18:58:58 följande:

På vilket sätt har jag svårt med läsförståelsen? Det är ju du som går bakom ryggen på din partner och ägnar dig åt medialt trams.

Vink, Vink!
Svar på tråden Ni som mörklägger hur mycket kontakt ni har med exet...