• Brbsladderben

Orkar inte mer..

Måste få skriva av mig lite känner jag.

Har lust attt ge upp på allt.. det känns så pissigt.

Jag är en rätt ung tjej, inte äldre än 30.

Fick konstaterat i ung ålder att jag har pco.

När det var dags för första barnet så försökte hi själva ett bra tag, och fick sedan utredning.

Samma svar där , pco. Ägglossar troligtvis väldigt sällan på egen hand.

Fick tabletter för att framkalla ägglossning. 6 av 7 gånger fick jag ägglossning. Ingenting hände ändå.

Fick påbörja hela ivf-proceduren vilket resulterade i en underbar liten pojke, är evigt tacksam.

Men jag kan inte sluta tänka på det här med syskon..

just nu finns inte utrymme för att bekosta en ny ivf.

Vi bor i hus , och det är MYCKET som behöver fixas, så pengar till ivf finns liksom inte.

Har börjat försöka på ?egen hand? , men blir tokig och arg på ägglossningstesterba. Har stegring varje dag men aldrig ?max?.

Blir bara så ledsen och känner att allt känns så fruktansvärt orättvist..

Varför ska vissa kunna föröka sig som kaniner, medans andra får slänga ut hårt förvärvade slantar för att ens KUNNA bli gravid.

Jättebra att ivf är en möjlighet givetvis, likaså att landstinget bekostar ett antal försök.

Men bara för att man fått ett barn så betyder det ju verkligen inte att man känner sig ?färdig?.

Hoppas ingen tar illa vid sig, känns bara sjukt orättvist som sagt.

• Svar på tråden Orkar inte mer..
  • Orkide

Har du provat letrozol? Det har ersatt pergotime o vissa svarar bättre på det. Tänker att det är värt att prova eftersom det är mer eller mindre gratis (läkarbesöken kostar o medicin)

• Ellie

Jag tänker att det i nuläget är viktigare att spendera pengar på syskon än på förändringar i hus (såvida inte taket läcker). Renovera kan man göra senare också om det är beboeligt, men syskon passar inte alltid lika bra. Kostar IVF kring 40 000? Kanske väl spenderade pengar på ett lån till och med, men det beror ju på er ekonomi (och partnerns önskningar om syskon).

• joannaq

En kompis till mig har pco och hon använde progesteronkräm och blev gravid, du kanske redan har provat det och det kanske är olika för alla men kan ju vara värt ett försök.

Lycka till :)

• Brbsladderben
    Orkide skrev 2018-02-03 14:14:18 följande:

Har du provat letrozol? Det har ersatt pergotime o vissa svarar bättre på det. Tänker att det är värt att prova eftersom det är mer eller mindre gratis (läkarbesöken kostar o medicin)

Jag ringde och hörde med min lokala gyn i veckan.. även tablettbehandling skulle i så fall vara egenfinansierad, och eftersom det inte är ett säkert kort för oss tyvärr så känns det som bortkastade pengar. :/
    Ellie skrev 2018-02-03 15:25:33 följande:

Jag tänker att det i nuläget är viktigare att spendera pengar på syskon än på förändringar i hus (såvida inte taket läcker). Renovera kan man göra senare också om det är beboeligt, men syskon passar inte alltid lika bra. Kostar IVF kring 40 000? Kanske väl spenderade pengar på ett lån till och med, men det beror ju på er ekonomi (och partnerns önskningar om syskon).

Tyvärr så är det ju taket och ena badrummet som är akut, så det är inget man kan vänta med heller..
  • Brbsladderben

Tack för tipset! Ska läsa lite om det

joannaq skrev 2018-02-03 15:41:43 följande:

En kompis till mig har pco och hon använde progesteronkräm och blev gravid, du kanske redan har provat det och det kanske är olika för alla men kan ju vara värt ett försök.

Lycka till :)

• Orkide
    Brbsladderben skrev 2018-02-03 15:43:31 följande:

Jag ringde och hörde med min lokala gyn i veckan.. även tablettbehandling skulle i så fall vara egenfinansierad, och eftersom det inte är ett säkert kort för oss tyvärr så känns det som bortkastade pengar. :/Tyvärr så är det ju taket och ena badrummet som är akut, så det är inget man kan vänta med heller..

Men tabetterna kostar ca 250-300kr räcker till 6 engångsdoser. Har man inte de pengarna kanske man inte heller kan tänka på att skaffa barn?
  • Brbsladderben
    Orkide skrev 2018-02-03 16:12:36 följande:

Men tabetterna kostar ca 250-300kr räcker till 6 engångsdoser. Har man inte de pengarna kanske man inte heller kan tänka på att skaffa barn?

Ja men alltså det här är att jag måste betala ca 10.000:- för att ens få påbörja tablettbehandling. Tablettkostnaden hade inte vart några problem
  • Kasperina
    Brbsladderben skrev 2018-02-03 16:29:56 följande:
    Ja men alltså det här är att jag måste betala ca 10.000:- för att ens få påbörja tablettbehandling. Tablettkostnaden hade inte vart några problem
    Vad är det du ska betala 10000 för? det låter jättekonstigt tycker jag!
    Normalfallet är att man betalar landstingstaxa för läkarbesök och sedan får ta medicinerna på högkostnadsskyddet.

Med det sagt så är 10000 bara en bråkdel av vad ett spädbarn kostar första året, så det kanske är bättre att vänta tills ni har bättre ekonomi. 
  • Brbsladderben
    Kasperina skrev 2018-02-03 16:44:15 följande:

Vad är det du ska betala 10000 för? det låter jättekonstigt tycker jag!

Normalfallet är att man betalar landstingstaxa för läkarbesök och sedan får ta medicinerna på högkostnadsskyddet.

Med det sagt så är 10000 bara en bråkdel av vad ett spädbarn kostar första året, så det kanske är bättre att vänta tills ni har bättre ekonomi. 

Vi har redan fått ivf genom landsting, och lyckades.

DÄRFÖR får vi nu betala för att få tabletter osv utskrivna när vi nu vill försöka med ett syskon.

Det är alltså inget som ingår i högkostnadsskyddet.

Och ja, jag är väl medveten om att ett barn kostar pengar.. det känns bara väldigt orättvist att vissa ska få behöve betala för att ens bli med barn..
  • Jag är bara jag
    Brbsladderben skrev 2018-02-03 19:57:50 följande:
    Vi har redan fått ivf genom landsting, och lyckades.
    DÄRFÖR får vi nu betala för att få tabletter osv utskrivna när vi nu vill försöka med ett syskon.
    Det är alltså inget som ingår i högkostnadsskyddet.
    Och ja, jag är väl medveten om att ett barn kostar pengar.. det känns bara väldigt orättvist att vissa ska få behöve betala för att ens bli med barn..
    Jag har fått alla mediciner på högkostnadskortet fast jag aldrig haft rätt till hjälp via landstinget. Några 10000 plus full kostnad för mediciner ska du alltså INTE betala! Jag har gått hos en privat gynläkare i alla år.
  • Orkide
    Brbsladderben skrev 2018-02-03 16:29:56 följande:

Jag har aldrig hört talas om såna summor. Vem har du pratat med? Du går till gyn betalar ca 350kr och läkaren ser att du har pco i journalen du säger att du vill få hjälp läkaren skriver ut tabletter som du hämtar ut för ca 200-300kr sen på dag 9-11 i cykeln går du till gyn kollar äggblåsor 350kr.
  • Orkide

Jag har haft svårt att få barn. Efter barn ett förstod vi att ivf var uteslutit gick till gyn fick pergotime blev gravida efter låång tid. Sen nu med barn tre har vi försökt i tre år och till slut lyckades vi Med hjälp av letrozol.

• Brbsladderben
    Jag är bara jag skrev 2018-02-03 20:04:53 följande:

Jag har fått alla mediciner på högkostnadskortet fast jag aldrig haft rätt till hjälp via landstinget. Några 10000 plus full kostnad för mediciner ska du alltså INTE betala! Jag har gått hos en privat gynläkare i alla år.

Jag är bara jag skrev 2018-02-03 20:04:53 följande:

Orkide skrev 2018-02-03 21:22:41 följande:

Jag har aldrig hört talas om såna summor. Vem har du pratat med? Du går till gyn betalar ca 350kr och läkaren ser att du har pco i journalen du säger att du vill få hjälp läkaren skriver ut tabletter som du hämtar ut för ca 200-300kr sen på dag 9-11 i cykeln går du till gyn kollar äggblåsor 350kr.

Vad märkligt.. den sköterskan jag pratade med la fram Det på så vis att om man redan fåt hjälp med tabletter/ivf via landsting så kommer eventuella syskonförsök vara lika dyrt som att gå exempelvis privat..

kanske är beroende på vilket landsting man bor i?

Hade ju verkligen vart en lättnad om man hade kunnat betala enligt sjukvårdstaxan för att få tabletter utskrivet/gå på kontrollerna.
  • Orkide

Det lät verkligen jättekonstigt. Det är ju bara själva ivf som kostar massor

• Brbsladderben
    Orkide skrev 2018-02-04 07:20:31 följande:

Det lät verkligen jättekonstigt. Det är ju bara själva ivf som kostar massor

Det var så jag tänkte också innan jag ringde, men tydligen så gäller det alla former av behandlingar. Om jag fattade det hela rätt.

Vilket län tillhör du?
  • Orkide
    Brbsladderben skrev 2018-02-04 07:32:12 följande:

Det var så jag tänkte också innan jag ringde, men tydligen så gäller det alla former av behandlingar. Om jag fattade det hela rätt.

Vilket län tillhör du?

Stockholm, men jag har varit i kontakt med andra som också har svårigheter som tillhört andra län. Försök hitta en sida här på familjeliv ?svårt att bli gravid? då kommer du se att vi är ganska många som har svårt av olika anledningar
  • UndrandeSökare

Trådstartaren- Kontakta en privat gyn i något annat landsting, du har rätt att söka vård var du vill i hela Sverige. Vissa privata gyn går på högkostnadsskyddet, andra tar kanske en tusenlapp för besöket om de inte är anslutna till Landstinget.

I vilket län bor du? 

Googla på privata gynekologer i angränsande län eller i Stockholm eller Göteborg där finns det massor. Jag lovar att du behöver inte betala några 10.000kr bara för att bara få några tabletter(Letrozol), de stimulerar ägglossningen.

Dessa tabletter använder du själv hemma sen vid naturliga försök.
    Man tar en tablett per dag i 5 dagar i början av mensen. 

Lycka till !

Svar på tråden Orkar inte mer..