• Annapanna99

Vithetsnormen

Hej! 

Jag har precis på börjat mitt gymnasiearbete och skulle uppskatta om några kunde fylla i en enkät om hur vithetsnormen påverkar skönhetsideal och självbilden. Enkäten tar inte mer än någon minut :)
    Ifall ni har några frågor om enkäten får ni jättegärna fråga på!
    Tusen tack!

goo.gl/forms/eR2brSOpQmvaw2MC3

• Svar på tråden Vithetsnormen
  • Anonym (Anonym)

Frågan om bakgrund är luddig, vadå för bakgrund? Vilken kategori är du ute efter?

Den sista frågan behöver följas upp med ett kommentarsfält.

De flesta frågor känns bara aktuella för de som inte tillhör "vithetsnormen".

Det är viktigt att du tänker igenom frågorna ordentligt innan du slänger ut en enkät, annars får du inte relevanta svar och hela undersökningen är bortkastad.

• Annapanna99

På vilket sätt är frågan om bakgrund/etnicitet luddig? Tyckte personligen att det är en simpel fråga då jag helt enkelt frågar om ens etniska bakgrund. 

Frågorna fokuserar mycket på de som bryter mot vithetsnormen, dock kan vita även svara på dessa frågor då det är intressant att se hur den minst utsatta gruppen ser på denna norm. 

Beklagar att du anser att enkäten är luddiga men det är en väldigt grundläggande enkät om just det jag vill undersöka. Alla frågor har blivit godkända av en gymnasielärare. Tack för kritik ändå!

Mvh

• Anonym (Anonym)
    Annapanna99 skrev 2018-01-29 21:32:54 följande:

På vilket sätt är frågan om bakgrund/etnicitet luddig? Tyckte personligen att det är en simpel fråga då jag helt enkelt frågar om ens etniska bakgrund. 

Frågorna fokuserar mycket på de som bryter mot vithetsnormen, dock kan vita även svara på dessa frågor då det är intressant att se hur den minst utsatta gruppen ser på denna norm. 

Beklagar att du anser att enkäten är luddiga men det är en väldigt grundläggande enkät om just det jag vill undersöka. Alla frågor har blivit godkända av en gymnasielärare. Tack för kritik ändå!

Mvh

Därför att etnicitet är tydligt, bakgrund kan vara allt från var man är född, var man är uppvuxen, hur många generationer bakåt man bott i Sverige, vilken ekonomi eller utbildning man har, civilstånd, till allt möjligt.

Jag råkar också vara gymnasielärare men jag skulle ha bett min elev tänka igenom så att enkäten verkligen motsvarar det som ska undersökas. Om inte enkäten svarar mot syfte och frågeställningar så fungerar inte uppsatsen, man har inte udersökt det man föresatt sig.

Du hade för övrigt kunnat skriva i ditt inlägg att du helst söker svar från personer som avviker från vithetsnormen, då borde du även kanske omforulerat vissa frågor ytterligare.
  • Anonym (Jaa)

Vet du ens vad ras betyder? Det är ett franskt lånord som betyder ursprung ,så människor har inte olika ursprung enligt dig? Har du nånsin gått i skolan?

• Annapanna99
    Anonym (Jaa) skrev 2018-01-29 21:48:25 följande:

Vet du ens vad ras betyder? Det är ett franskt lånord som betyder ursprung ,så människor har inte olika ursprung enligt dig? Har du nånsin gått i skolan?

I min enkät eller i forumet har jag aldrig använt ordet ras och förstår inte varför denna kommentar var relevant. Såklart har människor olika ursprung, jag har aldrig sagt något annat. Förstår verkligen inte var detta kom ifrån
  • Annapanna99
    Anonym (Anonym) skrev 2018-01-29 21:39:10 följande:
    Därför att etnicitet är tydligt, bakgrund kan vara allt från var man är född, var man är uppvuxen, hur många generationer bakåt man bott i Sverige, vilken ekonomi eller utbildning man har, civilstånd, till allt möjligt.

Jag råkar också vara gymnasielärare men jag skulle ha bett min elev tänka igenom så att enkäten verkligen motsvarar det som ska undersökas. Om inte enkäten svarar mot syfte och frågeställningar så fungerar inte uppsatsen, man har inte udersökt det man föresatt sig.

Du hade för övrigt kunnat skriva i ditt inlägg att du helst söker svar från personer som avviker från vithetsnormen, då borde du även kanske omforulerat vissa frågor ytterligare.
    Det har inte vart någon tidigare som inte förstått etnicitet och bakgrund tidigare, men hoppas du ändå förstod att detta innebar etniska bakgrund. Det är en öppen fråga och inga svar jag har fått in har svarat ''fel''. 

Som sagt har min gymnasielärare godkänt dessa frågor och tyvärr kommer jag inte ta till mig din feedback då det innebär att jag behöver göra om hela enkäten och försöka sprida den igen, vilket jag inte har tid eller ork till. Som jag sa tidigare så motsvarar enkäten det jag ska undersöka: den stödjer mig medan jag ska svara på de olika frågeställningarna.

Åter igen, som sagt, jag vill att så många som möjligt ska svara på denna, från alla olika etniciteter, inte enbart de ''normbrytande''.
  • Anonym (skattesmitare)
    Annapanna99 skrev 2018-01-29 21:32:54 följande:

Alla frågor har blivit godkända av en gymnasielärare.

Ingen skugga över dig. Du går i skolan för att lära dig. Ansvaret ligger på din lärare.

Bortsett från att ett etniskt utseende inte bara har med hudfärgen att göra så tillkommer problemet med vid vilken hudton gränsen skall dras. Det finns dessutom ett problem med begreppet vithetsnorm då du genom att använda begreppet vithetsnorm leder in den som skall fylla i enkäten i en viss tankebana redan innan personen har hunnit läsa frågorna.
  • Anonym (skattesmitare)
    Annapanna99 skrev 2018-01-29 23:22:56 följande:
    Som sagt har min gymnasielärare godkänt dessa frågor och tyvärr kommer jag inte ta till mig din feedback då det innebär att jag behöver göra om hela enkäten och försöka sprida den igen, vilket jag inte har tid eller ork till.
    Dagens ungdom. Är det jobbigt får det vara.
  • Annapanna99
    Anonym (skattesmitare) skrev 2018-01-29 23:35:34 följande:
    Dagens ungdom. Är det jobbigt får det vara.
    Lite onödig kommentar och generalisering av ''dagens ungdomar''. Du får gärna ta min plats och balansera två jobb, gymnasiet och sjukdom.
Svar på tråden Vithetsnormen