Anonym (Anonym) skrev 2018-01-29 21:39:10 följande:
Därför att etnicitet är tydligt, bakgrund kan vara allt från var man är född, var man är uppvuxen, hur många generationer bakåt man bott i Sverige, vilken ekonomi eller utbildning man har, civilstånd, till allt möjligt.
Jag råkar också vara gymnasielärare men jag skulle ha bett min elev tänka igenom så att enkäten verkligen motsvarar det som ska undersökas. Om inte enkäten svarar mot syfte och frågeställningar så fungerar inte uppsatsen, man har inte udersökt det man föresatt sig.
Du hade för övrigt kunnat skriva i ditt inlägg att du helst söker svar från personer som avviker från vithetsnormen, då borde du även kanske omforulerat vissa frågor ytterligare.
Det har inte vart någon tidigare som inte förstått etnicitet och bakgrund tidigare, men hoppas du ändå förstod att detta innebar etniska bakgrund. Det är en öppen fråga och inga svar jag har fått in har svarat ''fel''.
Som sagt har min gymnasielärare godkänt dessa frågor och tyvärr kommer jag inte ta till mig din feedback då det innebär att jag behöver göra om hela enkäten och försöka sprida den igen, vilket jag inte har tid eller ork till. Som jag sa tidigare så motsvarar enkäten det jag ska undersöka: den stödjer mig medan jag ska svara på de olika frågeställningarna.
Åter igen, som sagt, jag vill att så många som möjligt ska svara på denna, från alla olika etniciteter, inte enbart de ''normbrytande''.