• Klaralokghdy

Förstföderskor: hur lång tid tog förlossningen?

Från att ni fattade att den börjat tills barnet var ute? Vill också gärna veta hur långa de olika stadierna var och hur många värkar om ni räknade.

• Svar på tråden Förstföderskor: hur lång tid tog förlossningen?
  • Jemp

Blev igångsatt. Från igångsättning ca 42 timmar men "bara" ca 12 med etablerade värkar. Första dygnet hände i princip ingenting.

Krystvärkar 1-2 timmar.

• Norbottensfia

Vattnet började sippra onsdag. Hade inga som helst förvärkar. Kom inga värkar förrän jag blev igångsatt. Söndag lunchtid var hon ute. Blev igångsatt med cytotec lördag och senare värkstimulerande dropp (sön morgon)

• BragoP

Vattnet gick med en jäkla smäll kl 23 och fick åka in på en gång då tjejen inte var fixerad. Värkarna kom igång nästan direkt och vid 00 hade jag börjat öppna mig och fick stanna kvar. Allt gick stadigt framåt under natten och hon föddes kl 12. Så 13 h från vattenavgång.

• tulip79

Första värken kom 7.30. De kom regelbundet med exakt 5 min mellanrum. Sonen föddes strax efter kl 19 på kvällen.

• emc85

Vattnet gick vid 05:30 den 4:e, fick åka in direkt då bebisen inte var fixerad vid senaste mvc besöket. Värkar börjar lite smått på vägen in. Latensfasen var över vid 13-tiden. Vid 22-tiden är jag 8 cm öppen. Vid 06:00 den 5:e är jag fullt öppen men bebisen har inte kommit förbi spinea taggarna än. Vid 13-tisen beslutas om kejsarsnitt och vid 16-tiden den 5:e är bebisen född. Så 33 timmar på ett ungefär.

• Anotherone

Kickade igång med sammandragningar på bf+10. Slemproppen lossnade kvällen därpå. Bebis född på bf+15 med akut snitt. Vi var på förlossningen knappt ett dygn där på slutet innan han föddes.

• varmlanning

Fick första dosen cytotec 1500 på en torsdag. Sen varannan timme och vid 0000 började värkarna komma. Dom varade med 30-60 sekunders mellanrum fram till 1800 på fredagen. 1800 börjadr jag krysta fram till 2100. Därefter tog de fram sugklocka. 2110 var han ute. Vet ej hur lång tid det tagit utan sugklockan men det hade nog aldrig slutat xD

• 12345hopp

Första värken vid klockan 05.30 typ som kom från ingenstans (vecka 40+6 och hade just börjat ställa in mig på att jag nog aldrig skall få föda), 11.07 hade jag mitt barn i famnen :)

Krystvärkarna höll på i ca 45 minuter står det i journalen. Annars var det som en enda lång värk bara, var öppen 7cm när jag kom till förlossningen så jag är glad att jag kände att det var på allvar och inte tog fler Alvedon och ställde mig i duschen och väntade en timma som de bad mig göra när jag ringde, utan jag åkte på en gång.

• asdfgh

Fattade väl att något var på gång när "förvärkarna" inte slutade som vanligt men kunde sova som vanligt. Vaknade av värkar kl 8:30

Ringde in till förlossningen strax före lunch första gången men blev tillsagd att vänta. Ringde igen vid 14/15 och skulle då fått komma in men valde att vänta då vi hade tvättid och jag inte ville lämna blöt tvätt.

Kom in runt 19, då öppen ca 8 cm

Öppnade mig ytterligare nån cm men sen stod det stilla, speciellt sen jag fick ryggbedövning för att få sova lite. Bebisen kom ut ca 05 på morgonen.

Från att jag vaknade av värkar tills bebisen var ute var det alltså ca 20,5h om jag kommer ihåg rätt (barnet fyller 7 till hösten så det var ett tag sen)

Svar på tråden Förstföderskor: hur lång tid tog förlossningen?