Förstföderskor: hur lång tid tog förlossningen?
Från att ni fattade att den börjat tills barnet var ute? Vill också gärna veta hur långa de olika stadierna var och hur många värkar om ni räknade.
Från att ni fattade att den börjat tills barnet var ute? Vill också gärna veta hur långa de olika stadierna var och hur många värkar om ni räknade.
Från vattenavgång till att barnet var ute: 23 timmar.
Vattnet gick vid 21. Värkarna började så smått vid midnatt. Var hemma till 06.00. Då var jag öppen 3 cm. Så fortfarande latensfas man hade så ont så jag fick vara kvar. Var fast på 5-7 cm i mååånga timmar. Barnet föddes vid 20.00 ungefär.
Lördagkväll släppte slemproppen men inget mer. Bortser vi från det pågick förlossningen från ca 8.00 (söndag) till 11.30 (måndag) så vad blir det.. ca 28 timmar.
Första förlossningen tog ca 70h. En långdragen och svår förlossning.
Är gravid igen nu. Bara v 8. Hoppas på en bättre förlossning denna gången.
Lördagkväll släppte slemproppen men inget mer. Bortser vi från det pågick förlossningen från ca 8.00 (söndag) till 11.30 (måndag) så vad blir det.. ca 28 timmar.
17 timmar allt som allt.
Började med att slemproppen gick och första värken kom vid 9-tiden på morgonen.
Åkte in till sjukhuset vid 19-tiden, hade då etablerade och regelbundna värkar. Vattnet gick vid 22-tiden och sen satte det fart. Började krysta 01.20 och 02.10 var han ute. Det var en lugn och fin förlossning.
Jag blev ju igångsatt, så från igångsättningen tog det ett och ett halvt dygn. Fast då hade jag inga värkar utan lallade runt och hade mest tråkigt. Från det att vi fick komma in på förlossningsrum tog det 12 timmar och aktiv förlossning cirka 6 timmar.
Vattnet gick vid 13-14. Jag började få molvärk vid 20. Det kändes som mensvärk som tilltog mer och mer. Vid 23 var det så illa att jag tänkte ta alvedon, men jag trodde fortfarande inte att det aktiva värkarbetet hade börjat. Då kom krystvärkarna pang bom. 40 minuter senare var första barnet fött
Hade lite smått molande hela dagen och tänkte att så här kan det hålla på, det har jag läst, men så kl 18 ganska precis fick jag en värk som sa mig att det här är på riktigt. Ringde hem mannen. Han fick mig att vänta lite med att åka in men 20.30 var vi på förlossningen. 23.41 var hon ute.
Har lite dålig koll mot slutet för jag hade rätt ont, men själva krystfasen höll på uppåt en timme har jag fått veta.
Jag har alltid sagt att min första förlossning tog 14 timmar. Efter att jag blev bm och kunde tolka och förstå min journal förstår jag att det inte alls räknas som förlossningsarbetet förrän man är ordentligt igång och då tog den plötsligt 5 timmar. Gick alltså riktigt fort.
Att ha värkar i flera timmar utan att det händer något är inte detsamma som att förlossningen startat.