Inlägg från: Anonym (Tja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tja)

socsek som inte bryr sig?

Anonym (Empati?) skrev 2018-01-29 18:00:20 följande:

Att bli berövad sin familj är att stänga av livet, att sätta det på paus.Jag skulle tro att minst 75% av alla stackars LVU-ade unga är felbedömda.

Det krävs mycket för att barn ska bli placerade, det kostar pengar och inget som socialen gör för att det är roligt. Barnen har mycket större chans att bli fungerande vuxna i familjehem än i dysfunktionella hem.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 19:10:35 följande:

Ts är en 14-åring som hatar sitt familjehem. Så självklart säger hon att det är ett straff.

Jobbar du som försvarsadvokat till familjehemmet eller? Man får väl utgå från vad den som skriver ett inlägg skriver, annars blir det ju svårt att svara om man ska spekulera kring om det stämmer eller inte.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (X) skrev 2018-01-29 19:42:15 följande:

Hon har ju redan bytt TILL den här familjen... Något ligger på hennes eget ansvar också, 14 år eller ej.

Men att sära på syskon för att få ordning på en tonåring känns inte som en helt logisk lösning.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Empati?) skrev 2018-01-29 19:28:13 följande:

Vet du det eller tror du det?

I så fall, vad anser du vara "mycket"?

Jag vet att soc inte placerar barn utan orsak.

Om föräldrar brister mycket i sin roll som föräldrar. Ibland om övergrepp och misshandel. Ofta handlar det om föräldrar som missbrukar eller är sjuka på olika sätt, mår dåligt osv.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (vuuuu) skrev 2018-01-30 10:58:53 följande:

Är du soc.sekreterare?

Nej. Jag har grundläggande kunskap om socialtjänsten. Jag känner inte till någon vuxen som varit placerad som menar att det var utan anledning. Däremot menar de flesta föräldrar som har sina barn placerade det. Precis som att alla i fängelset är oskyldiga.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (vuuuu) skrev 2018-01-30 15:21:55 följande:

Tack, men den där utläggningen kunde du besparat dig att skriva. 

Det är inte jag som ifrågasatt placeringen av ts.

Men när du då ändå skriver det till mig så kan jag ju kommentera det.

Jag känner inte någon vuxen som varit placerad så hur det är med den saken vet jag inte något om.

Jag har en bekant vars son bodde i familjehem ett par år. Anledningen var att ungdomen umgicks i totalt destruktiva kretsar, han var i övre tonåren.

Mamman säger att placeringen räddade deras familj och idag är denna kille en skötsam ung man vilket inte alls hade varit fallet utan placeringen.

Med detta vill jag berätta att det inte alltid är föräldrarna som brister i förmåga som majoriteten här på FL verkar tro. Fast det beror nog mest på att de flesta här på sajten har småbarn.

Att alla som sitter i fängelse skulle vara oskyldiga, var har du fått den idén ifrån?

Självklart kan det vara en anledning till placeringar också, om det handlar om tonåringar framförallt. Ingen har hävdat något annat vad jag kan se. Men den vanligaste orsaken är brister hos föräldrarna.

Angående fängelse var jag ironisk...
  • Anonym (Tja)
    LINL skrev 2018-01-30 17:17:50 följande:

Kontakta chefen till socialsekreterare. Familjehem bestämmer INTE över umgänge med familj.

Det kan familjehem visst göra. Socialsekreteraren har ingen anledning att ljuga om det.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (vuuuu) skrev 2018-02-01 05:18:01 följande:
    Och här sitter två stackars fosterbarn och pratar med varandra och då måste du in och peta och tillrättavisa.
    Något som till och med en 14-åring borde förstått att låta bli... 
    Varför skriver du "stackars"? Det är inte per automatik stackars om barn/vuxna som bor/bott i familjehem.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-02-01 08:43:35 följande:

En 14-åring bör veta att handlingar blir konsekvenser. Oavsett om man bor hemma eller i familjehem.

Bör och bör. Det är något man lär sig, och om man fått göra som man vill utan konsekvenser är det uppenbarligen ingen självklarhet.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-02-01 17:35:55 följande:
    Just därför skrev jag bör och inte ska.
    Då känns det oklart varför du påpekar det hela tiden.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-02-01 20:10:53 följande:
    Hela tiden?
    Ja, du har ju upprepat det ett antal gånger.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-02-01 20:34:24 följande:
    Och det är hela tiden, enigt dig?
    Nej, det är du som märker ord. Du gör ett onödigt upprepande bara.
Svar på tråden socsek som inte bryr sig?