Inlägg från: Anonym (Tja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tja)

socsek som inte bryr sig?

Handlar troligen om att de inte vill betala för resan. Antagligen tar socialsekreteraren upp det när ni träffas. Lite svårt att ta det lite snabbt över telefonen i en upprörd situationen.

• Anonym (Tja)
    Anonym (Batikhäxa) skrev 2018-01-28 23:39:33 följande:

Ja, livet som placerad pågår dygnet runt och den placerade ska ha någon på socialtjänsten att kontakta dygnet runt. Nej. Familjehemmet bestämmer inte över umgänge.

De bestämmer till viss del. Ibland kan det uppstå situationer som gör att det inte fungerar.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 11:37:17 följande:

Inte säkert. Jag har ofta min jobbtelefon påslagen på helgen utan att ha någon sk jour.

Fast då måste man ju inte svara och svarar man ändå kan man hänvisa vidare, man tvingas ju inte ta tag i någon situation eller hålla ett stödsamtal när man är ledig.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 12:25:33 följande:

Det var ju det soc.sekr gjorde. Hon sa att de ska prata om det nästa gång de möttes. Dvs hon hade knappast jour.

Och ja, jag vet att det också kan finnas manliga soc.sekr.

Ja men dåså. Det var väl jättebra att hon svarade även om hon nu inte hade jour så Ts fick något svar.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 16:03:42 följande:

Ts fick väl svaret är de skulle ta det nästa gång de ses.

Ts fick svaret att familjehemmet bestämmer, och förmodligen att de skulle diskutera det vidare vid nästa träff/möte.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 16:28:11 följande:

Ja?

Ja, du skrev ju att Ts fick svaret att de skulle ta det nästa gång de träffades.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 16:57:46 följande:

Ja. Varför upprepa?

Jag la bara till att det socialsekreteraren sa var att familjehemmet bestämmer.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Icke) skrev 2018-01-29 17:26:57 följande:

Om man läst några av TS tidigare trådar så inser man snabbt att så inte är fallet. TS är 14 år gammal och anser sig har rätten att vara ute sent och sova borta utan familjehemmets tillåtelse. TS har dessutom ett ganska tveksamt umgänge, vilket var en faktor när hon placerades. TS mamma kunde inte hantera henne.

Fast du har ju faktiskt ingen aning om anledning till placering. Ts blev placerad som 9 åring om jag inte minns fel, samt att syskon också är placerade. Jag tror knappast att de blev placerade på grund av eget beteende vid så låg ålder.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 17:45:11 följande:

Handlade får konsekvenser.

Men det finns andra konsekvenser att ta till än att ställa in umgänge med familj. Det ingår i barnens rättigheter i familjehem att få ha kontakt med sin familj. Syskonen blir också lidande i en sån form av konsekvens.
  • Anonym (Tja)
    SysterY skrev 2018-01-29 17:54:41 följande:

Absolut. Men vi vet inte varför det blev inställt. Förmodligen så passade denna helgen inte för antingen ts familjehem eller systerns.

Enligt Ts var det ett straff.
Svar på tråden socsek som inte bryr sig?