Inlägg från: Anonym (-.-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-.-)

Sambon förstår inte astman

Hej Anina! Jag har själv inte astma men kommer från en släkt där flertalet bär på en ?asmatisk? gen som kostat flera släktingar livet i 30-40 års åldern. Mestadels för att astman är så pass grav att deras lungor tillslut förstörts av den tunga medicineringen, men men. Så jag förstår dig, astma är allvarligt (främsta dödsorsaken i min släkt på min fars sida) och det är ledsamt att se hur många som invaliderar dig här i tråden. Kanske är ditt krav på styvdottern lite överdrivet (dock förståligt) men jag tycker ändå att din sambo reagerade fel. Han hade ju iaf kunnat försöka mötas halvvägs med andra förslag istället för att från en början sätta sig på tvären. Eftersom det inte bara gäller dig, utan även din familj så tycker jag det är rimligt att du ställer lite hårdare krav än vad som kanske egentligen är behövligt. Hade jag haft svår astma sen barndomen och pälsallergi hade jag nog agerat liknande som dig. Det är helt naturligt att man blir lite hypokondrisk och extra försiktig med de saker man far illa av, så även om åtgärderna inte kanske helt behövs så förstår jag att man tar det säkra före det osäkra för att i största mån undvika stress och oro som i sin tur kan utlösa astma. Och jag kan tänka mig att den stressen och oron blir mycket värre eftersom du även oroar dig för din familj. Det är väldigt invaliderande att du ska behöva bevisa din sjukdom för din sambo (och flera i tråden) för oavsett hur pass svår ens astma/allergi är så är den psykologiska effekten (som kan utlösa astma och panikattacker) verklig och väldigt relevant. Och eftersom du fått astmaanfall som barn under längre bilresor etc av just pälsallergi så är det nästintill självklart att detta är en rejäl trigger och ett stressmoment. Med det sagt vill jag bara påpeka att den psykologiska effekten är lika farlig som allergenerna och något som även måste tas hänsyn till. Och jag menar inte att du är någon hypokondriker, utan detta är en överlevnadsinstinkt utvecklats under hela din livstid för att skydda dig själv.

Förövrigt vill jag påpeka att min systers sambo har många allergier och allergisk astma. Han går i behandlig för detta och har blivit mycket bättre men har fortfarande svår allergi för hästar. Min syster går i ridskola en gång i veckan, och de kläder/skor etc hon använder där kan hon aldrig ha i lägenheten (även efter att de tvättats) för då får han ett anfall. Man får inte bort alla allergener via tvätt och dylikt som många verkar tro här, och det är dumt att bagatellisera någons allergi bara för att vissa inte reagerar lika kraftigt. Ibland krävs det att man har kläder etc som aldrig någonsin varit i direkt närkontakt med det man är allergisk mot för att undvika anfall. Min syster och hennes sambo har inga kläder hemma i deras lägenhet som varit tidigare i kontakt med hästar utan dessa ligger istället i hos mina föräldrar.

Något jag tänkte på är om dina föräldrar inte kan prata med din sambo så han får höra ?tredje hands? upplevelser om han inte tar dig på allvar? Alternativt att han följer med dig till din läkare och får det förklarat där? Även vad för sorts vetenskapliga medicinska bevis är du ute efter? Det finns oerhört mycket om allergier etc men då det är så indviduellt och i olika grad beroende på en massa faktorer så kanske din sambo ändå avvisar dem iom att det inte kommer stå konkret om hur din astma fungerar?

• Anonym (-.-)
    anina skrev 2018-01-30 11:18:25 följande:

Tack för ditt svar. Visst finns de kvar. Jag började nästan tro att jag var dum här ett slag som påstod det. 

Och att riskera ett eventuellt astmaanfall (som kan sluta illa) istället för att inte åka hem till sin pojkvän en skolvecka innan (istället för att ses på stan) låter nonchalant för mig.  

Ja, det gäller ju bara för en vecka så man tycker inte att det borde vara allt för mycket begärt :/

Anina, har du provat att ha en uppsättning kläder åt styvdotter hemma hos er som hon bara använder när hon är på besök (dvs aldrig använder hos sin pojkvän)? Annars kanske det kan vara något att testa för att lindra så att du slipper må så dåligt? Vi har så i vår sommarstuga (både jag och mina föräldrar har katter som min systers sambo är allergisk mot) gällande handdukar/sängkläder och ett rum som katterna aldrig får vistas i. Min systers sambos allergi har blivit mycket bättre som sagt från behandling (förut kunde han aldrig vara på besök eller i sommarstugan längre än ett par timmar) men vi försöker ändå vara försiktiga då han fortfarande kan må rätt dåligt om han han utsätts för kraftigt av katterna. Det gör honom också lugnare så att han slipper få astmatiska anfall framkallade från stress och dylikt.
  • Anonym (-.-)
    Anonym (funkar) skrev 2018-01-29 14:54:10 följande:

Hur menar du att det är skillnad om det är två timmar? Jobbar du upp dig till en anafylaxi ju längre du träffar styvdottern eller? 

Det är väl inte så konstigt att man mår sämre ju längre tid man utsätts för allergener? Jag menar, låt oss säga att jag har lätt jordnötsallergi: även om jag inte dör efter att fått i mig en jordnöt så kommer jag antagligen mår riktigt kasst efter att ha ätit ett par påsar. Ju längre tid/mer man utsätts för något, desto sämre mår man. Lite enkelt sagt ger kroppen tillslut upp och hårdförsvaret går in och man får en anafylatisk chock.
  • Anonym (-.-)
    Anonym (Från en astmatiker till en annan) skrev 2018-02-01 02:06:37 följande:

Anafylatisk chock enligt alla allergi-hemsidor kan INTE utlösas via pälsallergi, endast livsmedel eller insektsbett.

Faktiskt aldrig hört att man kan reagera som av jordnötter eller getingar, på pälsdjur, aldrig bevittnat detta heller, päls är ju något helt annat och pälsdjursallergi är i samma klass som pollen, det kliar rinner du får trångt att andas slemmig bildas,

Sett vad som händer när en geting eller jordnöt gett en anafylatisk chock och du är minuter från att dö och måste få en spruta eller akut vård, medan med päls och pollen ska en inhalator vidga dina luftvägar.

TS, jag vill förstå dig men det börjar mer och mer kännas som hypokondri särskilt med ditt argument om dottern.

Hittar någon fakta att pälsallergi kan ge anafylatisk chock vänligen informera mig källan. Jag tror att detta är falskt tills motsatsen är bevisad.

Hej! Nu var frågan nog inte ställd till mig men du kan få anaflyatisk chock av mjäll från exempelvis katt och häst. Det är mycket vanligare att man får det från födoämnen eller insektsbett men man kan få det från pälsdjur med. Min systers sambo har fått det från hästallergi.

De nämner det här om du vill ha en källa på det:

www.astmaochallergilinjen.se/anafylaxi-anafylaktisk-chock/
Svar på tråden Sambon förstår inte astman