Inlägg från: Anonym (Från en astmatiker till en annan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Från en astmatiker till en annan)

Sambon förstår inte astman

anina skrev 2018-01-29 14:49:56 följande:

Jag lägger denna tråden. 

Skapade den ifall någon hade en bra medicinsk förklaring att använda sig av. Inte att bli ifrågasatt min sjukdom jag har haft sen jag var 2. 

Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig.

Jag tror läkaren och jag är överens om att mina värden inte är psykiska. Inte heller mina anafylaktiska chocker när ansiktet är vitt och läpparna blå.

Over and out.

En medicinsk biologisk förklaring. Astma är en inflammation i luftrören som utlöser sig för vissa när vi har utsatts för en överdos av partiklar som vår kropp inte klarar av (pga vårt immunförsvar, pga gener, etc) lAllt från mögel till kvalster päls pollen gräs löv parfymer kan utlösa en inflammation i luftvägarna och det är detta som kallas astma. Astma är såklart som allt annat med kroppen påverkat av hur vi mår också. Stress/ panikattack och förkylningar eller andra inflammationer i kroppen kan strypa luftvägarna, så om du har astma är det inte ovanligt att din rädsla för astmatiskt anfall är just vad som utlöser ett därför är det extra viktigt att bevara lugnet. Det finns ingen regel hur när var man reagerar på vad det är olika från person till person. Det finns även ansträngningsastma då du vid för mycket fysisk ansträngning kan få svårt att andas.

Tips !

Säg till din make att testa springa tolv varv runt bilen det fortaste han kan, sedan ge han ett sugrör att andas i. Det är så det känns när man reagerar på t.ex pälsdjur.

Jag hoppas du har brikanyl för att kunna frigöra luftvägarna direkt,även om du undviker t.ex hundar kan du ändå få ett anfall.

Hoppas detta var svaret du sökte och lycka till!

För övrigt. Ni som inte förstår hur känsliga vissa allergier är. Jag hade hälsat på en kille, lade en tröja på stolen som hade massa päls på sig men tänkte såklart inte på detta. Och sa inget. Fick veta vid ett annat tillfälle att han är pälsallergiker och medan jag sov hade han vaknat av att hans ögon kliar sönder, och det rinner tårar, rinner snor ur näsan, och han kunde inte andas. Han fick i ren panik leta upp sin medicin och vidga luftrören, det var bara tur att han visste exakt var den låg. Fick kasta ut tröjan.

Man måste vara astmatiker för att förstå känslan, det är hundra gånger värre än en mental panikattack, de är helt ofarliga, du svimmar och du vaknar och är normal igen du har inget fel i luftvägarna, men om du svimmar vid astmatiskt anfall är risken stor att du inte vaknar, din syretillförsel är strypt och kommer inte tillbaka om du inte får hjälp medicinskt.

Anonym (funkar) skrev 2018-01-29 14:50:36 följande:

Ja jag kan förklara medicinskt att det är mycket osannolikt att ni skulle bli sjuka om styvdottern duschar och tar på sig rena kläder efter att ha träffat hundar. Det är förmodligen bara inbillning att ni blir sjuka. Eller så är ni undermedicinerade och behöver göra andningsträning. Måste vara oerhört jobbigt att leva om ni tror er vara så himla känsliga. Kan ni åka buss? Vara i offentliga lokaler? Gå förbi en hund utomhus?

Jag skulle också skita i att åka med er till stuga om ni är så larviga och överkänsliga. Har själv ganska svår astma och svår allergi mot ett par saker, men jag behöver inte kräva av folk att de inte får träffa djur en vecka innan vi ses för sån känslighet finns inte. 

Kan du berätta vad exakt det är som gör att ni blir sjuka av en person som duschat och bytt till rena kläder?

Så länge ingen päls kommer in i stugan via kläder, att de rena kläderna är danmade och man rullat av hundhåret med roller så kan ingen hundallergi infinna sig. Det krävs partiklarna i pälsen och att pälsen finns på t.ex kläder för att sprida sig.

Jag vet en i skolan jag gick. Som började skrika och gråta när hon såg en katt på 20 meters avstånd utomhus. Detta var bara psykiskt. Du kan inte känna av päls utomhus på långt avstånd det måste kunna sprida sig i luften och att luften är begränsad, det är den inte utomhus.

Så TS du kanske ändå ska fundera, om det är rädslan för astman som utlöser det.
    anina skrev 2018-01-29 20:01:13 följande:

Tack för dina inlägg och tips. =)

Har funderat på det där med psykiska biten allmänt hos folk med astma. Så jag brukar tänka tvärtom att jag inte kommer reagera.

Fast du har redan tänkt ut i förväg att du kommer reagera du har ju målat upp skräckscenariot och kommit med jättekonstigt resonemang bortom all medicinsk logik som existerar så det märks att du är väldigt mentalt orolig för eventuell astma-attack i en omöjlig sits som inte kan hända, så nej du måste nog inse att du skrämt upp dig själv långt långt i förväg. Detta kan utlösa stresspåslag som gör att du får ett astmatiskt anfall så lugna ner dig, ta stress på allvar. Ta att måla upp skräckscenarion på allvar och lugna dig. Som det ser ut löper du ingen risk att reagera på hundhår, men på din oro för hundhår.
    Tow2Mater skrev 2018-01-29 21:40:26 följande:

Hur funkar det annars när hon kommer till er efter att ha träffat pojkvännen? Kan det vara hennes tvättmedel/duschkräm du också reagerar på?

Känns inte sannolikt att reagera på doften från ett tvättmedel i ett plagg, möjligtvis sköljmedel om hon är fysiskt nära flickan.
    Anonym (Empati) skrev 2018-01-29 23:38:05 följande:

Visst kan oron sänka ditt försvar och trigga igång astman snabbare, men huvudproblemet kvarstår: allergenerna. De finns kvar länge och om man är väldigt känslig kan det t o m kosta en livet så att nonchalera faktiska fysiska problem känns rätt märkligt. Löser man mässlingen och annat på det viset med? Tänker bort det? Högst ovetenskapligt och fungerar främst på iceallergiker, feldiagnosticerade eller personer som kanske bara är överkänsliga eller har extremt lite allergi.

Ja, men hennes allergi sitter inte i kroppen utan BARA vid kontakt av pälsdjur. Jag hade förstått att allergin utlöses om hunden befunnit sig i stugan före TS anländer, för även hur mycket du städar dammar rengör kommer det finnas kvar päls i luften / i tyg och en tillräckligt känslig pälsallergiker kommer reagera på detta fast du städat som en tok, men att dottern måste låtit bli att träffa en hund i en veckas tid för att kunna vara under samma tak med nya kläder det håller inte som argument för allergi. Ja okej, om dotters nya kläder lämnas framme och TS har djur på besök möjligtvis.

Förklara för mig hur man kan få en allergisk reaktion av att en människa i rena ohårade kläder från ett pälsfritt hem i en bil och i en stuga befinner sig bredvid dig TS ?

Anafylatisk chock enligt alla allergi-hemsidor kan INTE utlösas via pälsallergi, endast livsmedel eller insektsbett.

Faktiskt aldrig hört att man kan reagera som av jordnötter eller getingar, på pälsdjur, aldrig bevittnat detta heller, päls är ju något helt annat och pälsdjursallergi är i samma klass som pollen, det kliar rinner du får trångt att andas slemmig bildas,

Sett vad som händer när en geting eller jordnöt gett en anafylatisk chock och du är minuter från att dö och måste få en spruta eller akut vård, medan med päls och pollen ska en inhalator vidga dina luftvägar.

TS, jag vill förstå dig men det börjar mer och mer kännas som hypokondri särskilt med ditt argument om dottern.

Hittar någon fakta att pälsallergi kan ge anafylatisk chock vänligen informera mig källan. Jag tror att detta är falskt tills motsatsen är bevisad.

Svar på tråden Sambon förstår inte astman