Sambon förstår inte astman
anina skrev 2018-01-29 14:49:56 följande:
Jag lägger denna tråden.
Skapade den ifall någon hade en bra medicinsk förklaring att använda sig av. Inte att bli ifrågasatt min sjukdom jag har haft sen jag var 2.
Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig.
Jag tror läkaren och jag är överens om att mina värden inte är psykiska. Inte heller mina anafylaktiska chocker när ansiktet är vitt och läpparna blå.
Over and out.
En medicinsk biologisk förklaring. Astma är en inflammation i luftrören som utlöser sig för vissa när vi har utsatts för en överdos av partiklar som vår kropp inte klarar av (pga vårt immunförsvar, pga gener, etc) lAllt från mögel till kvalster päls pollen gräs löv parfymer kan utlösa en inflammation i luftvägarna och det är detta som kallas astma. Astma är såklart som allt annat med kroppen påverkat av hur vi mår också. Stress/ panikattack och förkylningar eller andra inflammationer i kroppen kan strypa luftvägarna, så om du har astma är det inte ovanligt att din rädsla för astmatiskt anfall är just vad som utlöser ett därför är det extra viktigt att bevara lugnet. Det finns ingen regel hur när var man reagerar på vad det är olika från person till person. Det finns även ansträngningsastma då du vid för mycket fysisk ansträngning kan få svårt att andas.
Tips !
Säg till din make att testa springa tolv varv runt bilen det fortaste han kan, sedan ge han ett sugrör att andas i. Det är så det känns när man reagerar på t.ex pälsdjur.
Jag hoppas du har brikanyl för att kunna frigöra luftvägarna direkt,även om du undviker t.ex hundar kan du ändå få ett anfall.
Hoppas detta var svaret du sökte och lycka till!