• anina

Sambon förstår inte astman

Hej.

Min sambo har 2 barn, 13 och 18 år.

Mina föräldrar har en stuga i fjällen som vi tänkte åka till.

Både Jag, min pappa och min systerson har allergisk astma.

Min styvdotter har en pojkvän med hundar. Så jag och mina föräldrar har sagt att de inte får vara hos varandra veckan innan vi åker.

Detta tycker sambon är ett hemskt och omöjligt krav att ställa och skiter hellre i att åka då. Han tror inte på mig när jag säger att jag blir sjuk även om hon tar på sig rena kläder och duschar, men han tror inte på det. Han vill veta exakt vad det är som gör att man kan bli sjuk.

Finns det någon som kan förklara medicinskt Hur det funkar?

Är det ett dessutom ett rimligt beteende av sambon att reagera Så?

• Svar på tråden Sambon förstår inte astman
  • anina

Om hon inte byter kläder blir jag jättedåligt.

I övrigt mår jag inte bra i astma. När jag kommer utomlands några veckor ibland så blir jag bättre. Så jag har länge sagt att jag inte mår bra hemma.

• anina
    enmamma skrev 2018-01-28 16:10:19 följande:

Räcker det inte med rena kläder och ett bad?

Om inte hur klarar ni vardagen?

Jag har mått skit i astman sen vi träffades för 5 år sen. Provar nya medicner titt som tätt och blir jag förkyld behöver jag till sjukhuset och få hjälp med andningen.
  • anina

Tack för de flesta svaren.

Jo jag kan gå på bio osv. Det är en viss skillnad på att vistas runt människor i 1-2 timmar mot att sitta i samma bil som någon i 200 mil och dela på en stuga på 40 kvadrat. 

Jag håller på med nya utredningar och nya medicinförsök just nu, så jag hoppas på att bli bättre snart.

Ni som tror att det är psykiskt har uppenbarligen ingen erfarenhet av astma.

• anina
    Tremblement de Terre skrev 2018-01-29 14:17:05 följande:

Det är väl inte konstigt att man reagerar olika i olika miljöer. Det är lite grejen med astma. Och medicineringen kanske inte fungerar hundra procent i alla situationer osv osv även den BÖR göra det. Det enda jag kan komma på vad du kan göra är att förklara mer i detalj hur du mår, och kanske mötas halvvägs (ta två olika bilar, inte sova i samma rum osv)? Hoppas att det löser sig.

Tack. Jag ska försöka förklara mer. Igår blev det att han blev direkt arg och sa att vi skiter i resan. Så vi behöver en lugn diskussion. Hade hoppats på att hitta nåt vetenskapligt bevis på hur det fungerar. Men som du säger så fungerar det så olika med astma. Den påverkar olika människor på så många olika sätt. 
  • anina
    Anonym (sitterihuvudet) skrev 2018-01-29 14:20:03 följande:
    Att sitta i en stängd lokal med 200 människor varav många gått direkt från att gosa med sina husdjur och har fullt med allergener på sig borde väl vara värre än någon som för ett dygn sedan träffade en hund och sedan dess duschat och bytt kläder?
    Kanske teoretiskt. Jag kan bara prata från min egen erfarenhet. Klart ett rum med 30 pers (liten biograf här) inte är optimalt och att jag kan känna av det, men det är ändå skillnad när det handlar om 2 timmar.
  • anina

Jag lägger denna tråden. 
    Skapade den ifall någon hade en bra medicinsk förklaring att använda sig av. Inte att bli ifrågasatt min sjukdom jag har haft sen jag var 2. 
    Jag har ingen lust att sitta här och förklara mig.
    Jag tror läkaren och jag är överens om att mina värden inte är psykiska. Inte heller mina anafylaktiska chocker när ansiktet är vitt och läpparna blå.
    Over and out.

• anina
    Anonym (sitterihuvudet) skrev 2018-01-29 14:58:45 följande:
    Så din utgångspunkt var att du hade rätt och du ville få någon medicinsk förklaring att trycka upp i hans ansikte? Och när det visar sig inte finnas någon medicinsk förklaring, att det är mentalt och att han har rätt blir du sur och lämnar istället för att ta det till dig? Mm.. låter som hur dessa människor brukar reagera när deras villfarelser ifrågasätts.
    Nej inte alls. men just nu har jag bara hört "jag har aldrig träffat någon som är så allergisk så det stämmer inte" eller "jag har svår astma och jag reagerar inte så, så det stämmer inte". 
    Inga medicinska bevis till att det inte kan stämma. Alla reagerar olika och bara för att vissa inte reagerar på det ena så betyder det inte att alla fungerar så. Jag vet själv hur jag har mått i 29 år, så jag är inte ute efter att veta hur andra inte mår. Är du däremot en astmaläkare med många år av patientkontakt så skulle jag så klart ta åt mig, men inte utifrån hur du eller dina vänner mår.
  • anina
    Anonym (Från en astmatiker till en annan) skrev 2018-01-29 19:12:57 följande:
    Så länge ingen päls kommer in i stugan via kläder, att de rena kläderna är danmade och man rullat av hundhåret med roller så kan ingen hundallergi infinna sig. Det krävs partiklarna i pälsen och att pälsen finns på t.ex kläder för att sprida sig.

Jag vet en i skolan jag gick. Som började skrika och gråta när hon såg en katt på 20 meters avstånd utomhus. Detta var bara psykiskt. Du kan inte känna av päls utomhus på långt avstånd det måste kunna sprida sig i luften och att luften är begränsad, det är den inte utomhus.

Så TS du kanske ändå ska fundera, om det är rädslan för astman som utlöser det.
    Tack för dina inlägg och tips. =)
    Har funderat på det där med psykiska biten allmänt hos folk med astma. Så jag brukar tänka tvärtom att jag inte kommer reagera.
  • anina
    Novus skrev 2018-01-29 23:19:25 följande:

Hej!

Jag är själv allergiker (även om jag ej är såå känslig mot just djur) och känner många som är det. Många med exv kattallergi kan inte vara i ett hus där katt fanns för två år sedan ens. Detta är inte ett dugg ovanligt och SJÄLVKLART måste de ta hänsyn till ett så grundläggande behov av att kunna andas.

Problemen kan vara fyra som jag ser det. 1) De förstår inte alls - varken hur astma känns eller hur det utlöses. Kanske hade det underlättat om de träffade och verkligen pratade med fler med allvarlig astma för att skapa förståelse? Förklara att andningen är ett grundläggande behov. Förstår de inte det? 2) De saknar grundläggande empati. Då måste du vara övertydlig och sätta in dem själva i exempel på situationer där de inte får tillräckligt med luft. 3) De är nonchalanta och slarviga. Där påverkar även ett och två, men kan också vara ett vanligt problem. Då förstår man inte kanske hur saker fungerar på mikronivå. 4) De väger fel saker mot varandra och jämställer behov av att andas med behov av att bestämma vad man gör själv. Prata om det med det som utgångspunkt. Jämför drastiskt så att de förstår att det de gör är som om du höll för deras munnar när de sover. Man kan inte jämföra det med personlig frihet. Andningen avgör allt!

Sedan har han sin rätt att avstå resan, men vad skickar han för signaler då? Att din hälsa är helt oviktig bara barnen får bestämma? Att du skall straffas p g a ett handikapp? Det är ju vad det är. Sedan måste du vara tydlig med d i n empati med och säga att du förstår att det är jättejobbigt för henne att inte få träffa sin pojkvän. Kanske kan ni kompensera på något vis? Bjuda henne och pojkvännen på en egen myshelg eller annat?

Lycka till!

Tack för ditt svar. Det är mycket hans reaktion som jag reagerar på. Att istället för att diskutera om det finns andra möjligheter eller fråga hur vi bäst kan lösa det så blir han arg och säger bara att vi skiter i resan. Och då känner jag att det saknas empati och förståelse. Hans föräldrar har en hund, vi träffar dem i stort sett på jul och födelsedag. De förväntar sig att jag ska komma dit men det är aldrig någon som har frågat mig om de ska stänga in hunden i ett annat rum och städa för att underlätta att jag kan komma en liten stund. Så de förstår verkligen inte. 
    Det blir inga bra signaler nej. Det blir jättesynd om pojken som inte har gjort eller sagt nånting. Han är den som som visar störst respekt. Säger till sin pappa att byta kläder om de har varit på en fika hos sambons föräldrar. 

Nu har sambon pratat med sin dotter och hon tyckte det var ok om de sågs helgen innan och sedan ses på stan under skolveckan. Så det är skönt. Vet inte varför han hade en sån aggressiv reaktion.
  • anina
    Novus skrev 2018-01-29 23:46:06 följande:
    Ju fler allergener man utsätts för, desta hårdare påfrestning. På många resor blir man redan allergisk utan att ta med egna allergener så att säga. Dessutom skall de sitta länge i en bil vilket ökar koncentrationen enormt och över tid. Det troliga är väl att TS nätt och jämnt klarar det hemma och lite extra kan vara det som gör problemen gigantiska. Jag förstår henne helt och hållet. Ett par av mina killkompisar reagerar så på häst. Slussar, rena kläder och dusch räcker inte. Bara tiden kan lösa det lilla extra.
    Som du säger så är det skillnad när man sitter i samma bil i 12 timmar ihop. Hemma så håller tjejen sig mest på sitt rum och jag är mest på övervåningen de veckor de är hos oss. Sen mår jag inte bra i astman hemma. Och att utsätta sig för eventuella allergener i 12 timmar på litet utrymme plus en 40 kvadrats stuga i det läget tycker jag är onödigt när det går att underlätta. 
    Och som du säger så ska alla hundar och katter givetvis kasta sig på mig. =)
  • anina
    Anonym (Empati) skrev 2018-01-29 23:38:05 följande:
    Visst kan oron sänka ditt försvar och trigga igång astman snabbare, men huvudproblemet kvarstår: allergenerna. De finns kvar länge och om man är väldigt känslig kan det t o m kosta en livet så att nonchalera faktiska fysiska problem känns rätt märkligt. Löser man mässlingen och annat på det viset med? Tänker bort det? Högst ovetenskapligt och fungerar främst på iceallergiker, feldiagnosticerade eller personer som kanske bara är överkänsliga eller har extremt lite allergi.
    Tack för ditt svar. Visst finns de kvar. Jag började nästan tro att jag var dum här ett slag som påstod det. 
    Och att riskera ett eventuellt astmaanfall (som kan sluta illa) istället för att inte åka hem till sin pojkvän en skolvecka innan (istället för att ses på stan) låter nonchalant för mig.  
  • anina

Min kompis skulle följa med till fjällen när jag var liten. De hade katter hemma. Hon duschade och hade rena kläder. Jag minns inte detta men mina föräldrar har sagt att vi hann inte 10 mil innan jag var jättesjuk.

• anina
    Pope Joan II skrev 2018-01-30 11:48:16 följande:
    Men menar du att du skulle kunna besöka dina hundägande svärföräldrar i deras hem om hunden befann sig i ett annat rum och de hade städat? Det står ju inte på något sätt alls i paritet till det du begär och tycker dig behöva i den här tråden.
    Jag menar att det kanske inte blir lika illa reaktion så snabbt. Jag kanske kan stanna lite längre utan att bli lika sjuk.
  • anina
    jag är den jag är skrev 2018-01-30 13:27:42 följande:

Ts, jag kanske är korkad men jag får inte det hela att gå ihop riktigt.

Jag måste ju anta och förmoda att ts dotter vistas  hos er då och då, även när ni INTE är i nån stuga i fjällen.
    Måste hon då först hålla sig ifrån sin hundägande pojkvän i en veckas tid innan hon får besöka er?

Det låter inte som en fungerande situation i mina öron.

Eller är det något speciellt med just stugan i fjällen som jag har missat?

Hemma har vi två våningar och hon är mycket på sitt rum på nedervåningen medan mitt sovrum är på övervåningen. I en bil så sitter man några cm ifrån varandra, plus att stugan är väldigt liten.
  • anina
    jag är den jag är skrev 2018-01-30 13:50:07 följande:
    Aha, då förstår jag lite bättre.

Men för mig låter det ändå inte som en situation som fungerar i längden.
    De träffas inte jättemycket dock. Hon går sista året på gymnasiet, så till hösten ska hon plugga på annan ort.
Svar på tråden Sambon förstår inte astman