• Novus

Sambon förstår inte astman

Hej!

Jag är själv allergiker (även om jag ej är såå känslig mot just djur) och känner många som är det. Många med exv kattallergi kan inte vara i ett hus där katt fanns för två år sedan ens. Detta är inte ett dugg ovanligt och SJÄLVKLART måste de ta hänsyn till ett så grundläggande behov av att kunna andas.

Problemen kan vara fyra som jag ser det. 1) De förstår inte alls - varken hur astma känns eller hur det utlöses. Kanske hade det underlättat om de träffade och verkligen pratade med fler med allvarlig astma för att skapa förståelse? Förklara att andningen är ett grundläggande behov. Förstår de inte det? 2) De saknar grundläggande empati. Då måste du vara övertydlig och sätta in dem själva i exempel på situationer där de inte får tillräckligt med luft. 3) De är nonchalanta och slarviga. Där påverkar även ett och två, men kan också vara ett vanligt problem. Då förstår man inte kanske hur saker fungerar på mikronivå. 4) De väger fel saker mot varandra och jämställer behov av att andas med behov av att bestämma vad man gör själv. Prata om det med det som utgångspunkt. Jämför drastiskt så att de förstår att det de gör är som om du höll för deras munnar när de sover. Man kan inte jämföra det med personlig frihet. Andningen avgör allt!

Sedan har han sin rätt att avstå resan, men vad skickar han för signaler då? Att din hälsa är helt oviktig bara barnen får bestämma? Att du skall straffas p g a ett handikapp? Det är ju vad det är. Sedan måste du vara tydlig med d i n empati med och säga att du förstår att det är jättejobbigt för henne att inte få träffa sin pojkvän. Kanske kan ni kompensera på något vis? Bjuda henne och pojkvännen på en egen myshelg eller annat?

Lycka till!

• Novus
    Anonym (Från en astmatiker till en annan) skrev 2018-01-29 19:12:57 följande:

Så länge ingen päls kommer in i stugan via kläder, att de rena kläderna är danmade och man rullat av hundhåret med roller så kan ingen hundallergi infinna sig. Det krävs partiklarna i pälsen och att pälsen finns på t.ex kläder för att sprida sig.

Jag vet en i skolan jag gick. Som började skrika och gråta när hon såg en katt på 20 meters avstånd utomhus. Detta var bara psykiskt. Du kan inte känna av päls utomhus på långt avstånd det måste kunna sprida sig i luften och att luften är begränsad, det är den inte utomhus.

Så TS du kanske ändå ska fundera, om det är rädslan för astman som utlöser det.

Fast det där är ju inte sant. Visst krävs partiklar, men beroende på hur kraftigt allergisk du är krävs olika mängd. Att rolla av dem hjälper bara med de stora synliga håren. Allergenerna är små och syns inte. Dem får du inte bort på det viset.

Och visst är det klart att hon sprang när hon såg en katt. Hon visste ju hur sjuk den kunde göra henne. Många katter dras till folk som dissar dem. Jag själv är lätt allergisk mot katt och försöker att inte titta på dem och då sitter de plötsligt klistrade vid byxbenet och spinner. För mig räcker det att tvätta händerna och byxorna då, men för flera kompisar hade det kunnat kosta dem livet. Dessutom påverkar vinden hur långt allergenerna flyger. Däremot blir ju koncentrationen avsevärt mindre och för många allergiker räcker den utspädningen.
  • Novus
    DeathByPickles skrev 2018-01-29 23:33:57 följande:

Fast det går ju uppenbarligen an för TS att leva tillsammans med flickan i hemmet? Vad spelar det för roll om tösen håller sig ifrån pojkvännen under en vecka innan resan, om de tvättade kläderna ändå ska ligga i garderoben och sedan packas ned i resväskan? 

Det är väl den där märkliga  tidsbegränsningen innan resan folk funderar på, inte det faktum att astma är fruktansvärt jobbigt. 

Ju fler allergener man utsätts för, desta hårdare påfrestning. På många resor blir man redan allergisk utan att ta med egna allergener så att säga. Dessutom skall de sitta länge i en bil vilket ökar koncentrationen enormt och över tid. Det troliga är väl att TS nätt och jämnt klarar det hemma och lite extra kan vara det som gör problemen gigantiska. Jag förstår henne helt och hållet. Ett par av mina killkompisar reagerar så på häst. Slussar, rena kläder och dusch räcker inte. Bara tiden kan lösa det lilla extra.
Svar på tråden Sambon förstår inte astman