• stanlunda

Gravid

Har blivit erbjuden ett kontorsjobb, arbetsgivaren vet dessvärre inte att jag är gravid och kommer att vara i v26 på tillträdesdatumet. Vad göra? Berätta innan kontraktet skrivs på och ge de en ärlig chans att dra sig ur?

• Svar på tråden Gravid
  • EpicNurse

Du gör det som känns bäst för dig!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • emhu
    stanlunda skrev 2018-01-28 14:38:45 följande:

Har blivit erbjuden ett kontorsjobb, arbetsgivaren vet dessvärre inte att jag är gravid och kommer att vara i v26 på tillträdesdatumet. Vad göra? Berätta innan kontraktet skrivs på och ge de en ärlig chans att dra sig ur?

Jag kan verkligen ingenting om lagar och rättigheter vad gäller erbjudna tjänster men dom har väl egentligen ingen "rätt" att dra sig ur ett erbjudande som de redan givit dig? Men jag hade nog berättat hur det ligger till så att dom iaf är medvetna om situationen. Om dom är en sjysst arbetsgivare får du ju behålla tjänsten. Vad är ett års mammaledighet på det stora hela om du passar för tjänsten och det är dig som vill ha...men det är ju inte alla som resonerar så...
  • Anonym (Anna)

Jag är själv arbetsgivare. Här kommer du eller din arbetsgivare ställas inför ett moraliskt dilemma. Jag tycker absolut att du ska berätta. Din arbetsgivare får väldigt svårt att dra sig ur om du faktiskt blivit erbjuden tjänsten, denne har alldeles för mycket att förlora på att göra det (diskriminering). Genom att berätta visar du också vilken typ av person du är som anställd, likaså om du döljer graviditeten. Jag hade verkligen blivit besviken på en nyanställd som dolt så väsentlig information även om den har rätt att göra det. För mig signalerar det typiskt en anställd som kan alla sina rättigheter men inte är lika noga med sina skyldigheter, och den typ av person är jag inte intresserad av att ha i mitt team.

Svar på tråden Gravid