• Östanvikssmeden

Lösa katter

Hur en domstol kan kräva orimligheter:
    En domstol har givit kattägare rätt att ha sina katter lösa och ålägger mig att hålla dörrar och fönster stängda. En tingsrätt tycker att den som inte vill ha främmande katter i sitt hus skall montera nät för fönstren när man skall vädra!  Min vuxna dotter är svårt allergisk och kan inte besöka oss på lång tid efter att grannens katt trängt sig in och gömt sig för att slippa vara ute. Saneringen tar lång tid. Denna katt trängde sig in mellan benen på mig när jag hjälpte min handikappade hustru in i huset. Grannen tyckte jag skulle sparka ut den och hålla dörren stängd! Hans synpunkt stöds alltså i lagen. Slutsats: en domstol har dömt mig att flytta då jag aldrig kan öppna ytterdörren och mitt hus därför är oanvändbart. Dessutom jagar katterna småfåglar i vårt kvarter och tassar omkring under fågelborden där fågelträcken ligger riklig. Vi skulle inte klara ett salmonellaangrepp då vi är över 75. Folkhälsomyndigheten har nyligen larmat om smittorisken. En av hundra smittade dör. Lösa katter är en betydande sanitär olägenhet som inte borde få förekomma!

• Svar på tråden Lösa katter
  • Majfl2037

Menar du att du skulle få salmonella av en katt? Du slickar väl inte katten på tassarna? De flesta smittas för övrigt utomlands och de 20% som smittas i Sverige får det för det mesta av underlagad kyckling.

Självklart kan du ta ut katten och stänga dörren. Däremot förstår jag att det är jobbigt för din dotter som är allergisk. Kan bara föreslå att ni investerar i rörelseaktiverade ljus eller såna där saker som blåser ut luft på katten om de passerar den. Då brukar de välja nån annans trädgård.

• volvo142

Bor man i en LGH hör och häpna så ingår det med grannar.. Dom gapar på morgonen, så man vaknar om man har öppet fönster. Nån röker, nån spelar hög musik. nån tvättar försent så det lever om. Några har en utekatt andra har en hund som skäller så fort nån passerar. Ungar leker utanför fönstret, så det lever om.  Barn hoppar studsmatta på sommaren så det gnisslar i kvarteret andra har en pol som låter på natten. Kan man inte leva med allt detta så får man köpa ett öde hus. Glad Självklart så stör man sig på grannarna. Men man måste inte gnälla för såna här skitsaker.. Spruta vatten på katten så fort den kommer. 

• Östanvikssmeden

Om katter och salmonella skriver SVA
    www.sva.se/om-sva/pressrum/nyheter-fran-sva/manga-fall-i-januari-av-salmonella-pa-katt
    Om att "bara ta ut katten "så gjorde jag naturligtvis det men det krävdes gott och väl tjugo minuters jakt och den kröp in under alla möbler och sängar den kunde hitta. Den var ung och supersnabb och ville vara inne. Fullt med katthår blev det. Usch. Till slut fick jag den i nacken och släppte ut kräket. Inte roligt när man är närmare åttio att löpa efter kattkräk. Håll dom inne!!! Och varför skall enskilda  behöva investera i avskräckande utrustningar bara för att grannarna vill roa sig med ett löslöpande rovdjur??

• Majjan1988

Salmonella beror ju ofta på dålig handhygien och som ovanstående skriver: slickar du inte på katten går det nog bra. Klart det är jobbigt att få in ett djur men ring eller gå över till ägaren. Ja, katter får gå lösa men ägaren måste ändå ha kontroll över dem. Ring polisen om ägaren inte gör något.

Djur existerar i vårt land. Bara att lära sig leva med det. Du kan inte ändra lagen.

Svar på tråden Lösa katter