• Mamma till S

Läcka fostervatten? V17?

Idag o igår har jag upplevt väldigt rikliga flytningar, luktar ingenting o är genomskinliga, har inte haft såhär förut! Är gravid v 17 o googlade såklart, o får upp fostervattensläckage, kan man veta om det är det? Sitter i kö till 11-77, kanske kan lugna mig lite men känns lite olustigt eller kan man ha väldigt väldigt vattninga, rinniga flytningar?

• Svar på tråden Läcka fostervatten? V17?
  • Meriall

Du kan ha såna flytningar absolut. Lukta på det, fostervatten luktar väldigt speciellt.

Rinner det längs benen om du står upp och just torkat bort så är det nog inte flytningar dock.

• Mamma till S
    Meriall skrev 2018-01-28 14:05:24 följande:

Du kan ha såna flytningar absolut. Lukta på det, fostervatten luktar väldigt speciellt.

Rinner det längs benen om du står upp och just torkat bort så är det nog inte flytningar dock.

Pratat med 1177 som kontakta gyn, gyn tyckte inte de lät allvarligt just nu, att jag skulle kontakta bm imorn för ett urinprov? Att det var normalt med dessa flytningar ju fler barn man får? Hm. Vet inte om jag vart så lugnad heller...

Får väl se, får ringa imorn. Suck. Nej rinner inte så mkt så det kommer längst benen... Men ja. Känner mig lite sådär ändå. :(
  • Mamma till S
    Meriall skrev 2018-01-28 14:05:24 följande:

Nä luktar ingenting.
  • Ebo88

Jag hade kraftiga rikliga flytningar och i v.21 började jag läcka fostervatten fast jag inte visste. Det fostervatten jag läckte var liksom vatten och likanade inte flytningar överhuvudtaget. Jag trodde först att jag gick och småmissade men det luktade inte kiss. Du har iaf gjort vad du kan göra och imorgon när du går till bm så prata med henne. Använd gärna binda så att det fångar upp så kan bm titta på det imorgon.

• Anonym (Jag med)

Hur gick det? Är nämligen i v16 och har samma problem

• Anonym (Minna)

Försök att inte oroa dig för mycket. Var själv orolig för samma sak i v.15, men det var ingenting. Det kan ju hända, men är ovanligt. Har du smärtor i magen? Blödningar? Feber? Dom frågorna fick jag när jag ringde akutgyn och frågade.

• Anonym (Elise)

En vän till mig läckte fostervatten men ignorerades av mödravården och gyn. I v 19 upptäckte de att det knappt fanns nått vatten kvar och 3 v senare dog barnet. Ett enkelt ultraljud hade visat det redan i v 15. Så känner man oro eller misstänker läckage så kräv ett ultraljud.

• Anonym (Ai)

Man kan ha så vattniga flytningar att en person (jag alltså) som ha starat två förlossningar just med vattenavgång blir lurad och tror det är vatten. Men jag rekommenderar att du kollar upp det. På förlossningen har de test de kan göra för att se om det är fostervatten.

• Anonym (Inget att göra)
    Anonym (Elise) skrev 2018-03-22 18:21:01 följande:

En vän till mig läckte fostervatten men ignorerades av mödravården och gyn. I v 19 upptäckte de att det knappt fanns nått vatten kvar och 3 v senare dog barnet. Ett enkelt ultraljud hade visat det redan i v 15. Så känner man oro eller misstänker läckage så kräv ett ultraljud.

I vecka 15 finns det väl inte direkt någonting man kan göra iallafall så slutresultatet hade nog blivit detsamma
  • Anonym (Elise)
    Anonym (Inget att göra) skrev 2018-03-22 18:47:39 följande:

I vecka 15 finns det väl inte direkt någonting man kan göra iallafall så slutresultatet hade nog blivit detsamma

Ja men hon hade sluppit gå så länge och även sluppit förhoppningar om att barnet skulle överleva till v 22-23.
  • Anonym (B)
    Anonym (Elise) skrev 2018-03-22 20:22:11 följande:

Ja men hon hade sluppit gå så länge och även sluppit förhoppningar om att barnet skulle överleva till v 22-23.

Vad menar du att hon skulle ha gjort då? Avbrutit innan? Det är jättetråkigt när sådant händer men faktum är att vården inte kunnat göra någonting alls i de veckorna.
  • Anonym (Elise)
    Anonym (B) skrev 2018-03-22 20:31:35 följande:

Vad menar du att hon skulle ha gjort då? Avbrutit innan? Det är jättetråkigt när sådant händer men faktum är att vården inte kunnat göra någonting alls i de veckorna.

Hon hade kunnat avbryta då ja. I stort sett allt vatten gick och det lilla som fylldes på orsakade mer lidande än nytta för barnet. Har inte påstått att vården skulle kunnat göra något för överlevnadschanser egentligen men de bidrog till ett onödigt långt förlopp med stora komplikationer i slutändan. Ett besök med ett ultraljud var allt som hade behövts.
  • Anonym (Elise)
    Anonym (Elise) skrev 2018-03-22 21:31:22 följande:

Hon hade kunnat avbryta då ja. I stort sett allt vatten gick och det lilla som fylldes på orsakade mer lidande än nytta för barnet. Har inte påstått att vården skulle kunnat göra något för överlevnadschanser egentligen men de bidrog till ett onödigt långt förlopp med stora komplikationer i slutändan. Ett besök med ett ultraljud var allt som hade behövts.

Men de viftade bort det med vattniga flytningar som alltid är normalt. Vilket det inte är..
  • Anonym (Inget att göra)

Fast man producerar ju hela tiden mer fostervatten och tappen kan också växa ihop igen så det kan lösa sig så att graviditeten leder till en levande bebis så i vecka 15 är det omöjligt att säga hur det kommer att bli. Där var en tråd här på familjeliv med en kvinna som fick vattenavgång i v 18 tror jag och klarade sig till levande bebis.
  • Anonym (B)

Fast här har du ju väldigt fel. Jag jobbar inom gyn och obstetrik och det är ju inte direkt ovanligt att vattnet fylls på igen. Tror inte speciellt många hade valt att avbryta efter bara ett ul utan man behåller hoppet i det läget.
Svar på tråden Läcka fostervatten? V17?