Vad är rasism?
Självklart är jag rasistisk. Jag identifierar mig i första hand med de som liknar mig, vit svensk tjej med håret stort och synligt. Kan fortfarande identifiera mig med mörka kvinnor eller kvinnor i slöja eller män av någon sort men det faller sig inte naturligt och sker mer selektivt. Min instinkt gör att jag gärna är runt de som ser ut och beter sig som mig.
Alla andra är "främmande" litegrann, Är detta positivt? Negativt? Varken eller, det blir vad man gör det till men det är såhär människan är funtad. Men det är inte denna rasism TS undrade om.
Utan om att medvetet mobba / skada andra om de är olik mig. Och nej det gör jag inte. Jag behandlar människor öppet med respekt men är en gnutta restriktiv, sedan är det endast deras egna beteende som avgör om de har min respekt, eller om jag dömer de och undviker de
Undviker jag stora grupper människor som talar främmande språk när jag passerar ensam? Ja det gör jag. Jag undviker grupptryck överlag men talar de ett okänt språk blir det desto mer otäckt att vara nära.
Jag är inte orolig för människor som är försiktiga med främlingar oavsett om det är svenska främlingar eller utländska, men är det någon här som läser som har som hobby att gå och slå ner människor på gatan vare sig du är vit eller svart vare sig du går på vita eller svarta, så har vi en rasist av den negativa sorten.