Inlägg från: Inga bekymmer |Visa alla inlägg
  • Inga bekymmer

Gravid och precis blivit erbjuden jobb

Men skulle du tala om för arbetsgivaren i v 4 att du är gravid?

Ts, du har ingen skyldighet att tala om det för chefen nu och chefen får inte låta det påverka erbjudandet. Ta jobbet, skriv på pappren och berätta när du kommit över den osäkra perioden. Du är ju precis i början, så att berätta redan nu vore dumt.

• Inga bekymmer
    Anonym (Tina) skrev 2018-01-26 11:33:41 följande:

Jag hade aldrig klarat att vara så oärlig. Taskigt mot arbetsgivaren.

Taskigt att inte berätta samma v som du plussat?? Arbetsgivaren vet när han/hon anställer en kvinna i fertil ålder att hon kan bli med barn och bli borta på föräldraledighet precis som en man också kan gå på föräldraledig, vilket ska meddelas med 2-3 månaders varsel men bra såklart om men kan meddela tidigare än så. Men det är inget oärligt över att inte berätta i v 4, Ts har INGEN skyldighet!! De flesta berättar ju inte ens för sina vänner eller närmsta familj under de första osäkra veckorna, tycker du då inte att det är konstigt att berätta för arbetsgivaren så tidigt när inte ens de närmsta vet?Arbetsgivaren kommer i god tid kunna planera för tiden när Ts behöver vara föräldraledig.
  • Inga bekymmer
    Mamman2015 skrev 2018-01-26 15:17:23 följande:

Det känns skönt att läsa att någon varit i samma sits och att det gått bra. Det känns verkligen inte bra att komma dit i 4 månaden och bara hinna med utbildningen i princip för att sen sluta. Men samtidigt vill jag så otroligt gärna ha jobbet och kan liksom inte tacka nej. Berättar jag nu så kommer de kunna ta tillbaka erbjudandet och skylla på något annat då de inte får göra det pga graviditet. Och jag vill inte berätta nu heller då det är så pass tidigt och jag inte ens vet om det går vägen.. Men jag tänker att jag ringer om någon mån isf och berättar hur det ligger till och hoppas bara på det bästa...

Självklart ska du ta jobbet, ingen kommer tacka dig om du berättar nu och ev sumpar din chans. Ingen normal person förväntar sig att du berättar så tidigt! Berätta typ i v 13 eller 14 i så fall när du är säker. Pappren lär väl vara påskrivna vid det laget?
  • Inga bekymmer
    Anonym (Sun) skrev 2018-01-27 12:39:19 följande:

På min arbetsplats är det lite si och så med att bryta tidsbestämda vikariat. Hittills har chefen alltid löst det genom att visa god vilja. Men enligt henne så är man skyldig att jobba vikariatet ut.

Man har väl en månads uppsägningstid vid vikariat har jag för mig. Klart man måste kunna ta en fast tjänst även om man inte kan fullfölja vikariatet.
  • Inga bekymmer
    Anonym (Sarah) skrev 2018-01-28 03:57:58 följande:

Har ockaå samma bekymmer. Fick ett jobb, har dock fått tjänstledigt ett halvår för stt prova på nytt jobb. Har sex månaders provanställning på nya jobbet mars-september. Skrev på papprena förra helgen, plussade i onsdags. Bf i slutet på september. Jag har så mycket ångest, därför jag ligger vaken nu, klockan 4 på morgonen. Tycker det känns jättejobbigt. Graviditeten var inte planerad men välkommen, dålig tajming bara.

Förstår att tajmingen känns dålig men själv blev jag arbetslös i samma veva som jag blev gravid med tredje barnet och hade aldrig kunnat tro att jag inte skulle få nytt jobb tillräckligt snabbt. Välkommet för oss också och abort var inte ett alternativ! Nu i v 25 så känns det rätt omöjligt att få ett nytt jobb... Dock har jag tryggat och jobbat upp min SGI så på så sätt känns det lugnt, mest bara tråkigt att vara hemma så länge och att inte kunna spara mer pengar inför föräldraledighet.

Du sitter ju iaf säkert om du har ett fast jobb som du får vara tjänsteledig ifrån. I ditt fall om du gärna hellre vill ha det nya jobbet så skulle jag vänta tills de mest osäkra veckorna passerat och sen ta snacket med nya arbetsgivaren ganska snabbt och då förklara att du redan skrivit på pappren när du fick veta att du var gravid, att du gärna vill ha fortsatt jobb, samt att du gärna vill veta om de kommer avbryta pga det. Mars-sept är ju 7 månader, så måste väl va till aug provanställningen sträcker sig?
  • Inga bekymmer
    Anonym (Sarah) skrev 2018-01-28 13:18:45 följande:

Kan precis, tänker vänta tills efter kub-testet. Nja, ska börja 21 mars - 21 september. Har ju bf 23/9 som det ser ut just nu. Men som sagt, jag har ju min andra anställning och man kan faktiskt inte planera allting i livet. Ibland blir det inte som man har tänkt sig helt enkelt :) tycker ju att familjen är mycket viktigare än vad en arbetsgivare tycker.

Aha! Ja,men precis då tänker vi lika. Nej, min man brukar säga att det inte finns nån optimal tajmin, iaf inte i vårt fall:) Vi tycker också att familjelivet går före och är man snart 38 och längtat efter ett tredje barn läänge så går man ju inte och gör abort. Hade iof inte gjort det oavsett.

Får hoppas att du får en bra arbetsgivare som vill satsa på dig ändå, och i annat fall är det ju kanske bättre med det gamla jobbet iaf..:)
Svar på tråden Gravid och precis blivit erbjuden jobb