• EpicNurse

Tips på hur man får 2-åring att ta flytande antibiotika?!

Alltså, på riktigt; hjälp!

Hur fasiken är det tänkt att man ska få en väldigt bestämd 2-åring att ta flytande antibiotika 3 gånger om dagen i 5 dagar?! Det hade knappt gått ens om han var frisk men nu när har är sjuk är han ju ännu kräsnare och gnälligare än vanligt.

Har lyckats få i honom en dos genom att blanda det i lite cola. Förvånansvärt mycket av smaken försvann och det smakade inte äckligt alls. Men jag kan ju inte gärna ge honom Coca-Cola 3 gånger om dagen...

Hur har ni gjort? Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Tips på hur man får 2-åring att ta flytande antibiotika?!
  • Almina

Klart du kan ge den med Cola! Om det gör att barnet får i sig medicinen är det ju perfekt! Tänker du på för tändernas skull så är ju detta en så kort period att det ju inte är något att oroa sig för. Var bara noggrann med tandborstningen.

Annars får man tvinga barnet genom att man sprutar medicinen långt in i munnen med en medicinspruta. Men om du har ett alternativ med Cola som funkar utan tvång så ska du såklart köra på det!!

• elyse

Vi kör på Coca-Cola. Dottern har bronkit och den vill vi gärna ha bort.

• EpicNurse

Tack för alla svar!

Vi körde med cola nu på morgonen igen och det slank ner så får nog fortsätta med den metoden :)

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • isolande

Funkar Cola som muta så kör på det, det är ju inte för evigt :).

När mina barn var så små gick det inte alls att muta. Vi fick hålla fast, luta bakåt och hälla i munnen. Hemskt var det men vad ska man göra....

Numera funkar det att först hålla en isbit i munnen (för att bedöva smaklökarna typ...) sen snabbt ta medicinen och sedan får man vad man vill enligt önskemål. Vill de ha en sked nutella så får de det liksom ;)

Kåvepenin är så fruktansvärt vidrigt äckligt att jag verkligen förstår att barn vägrar ta det Kräks

• Anonym (jo)
    EpicNurse skrev 2018-01-25 20:39:12 följande:

Alltså, på riktigt; hjälp!

Hur fasiken är det tänkt att man ska få en väldigt bestämd 2-åring att ta flytande antibiotika 3 gånger om dagen i 5 dagar?! Det hade knappt gått ens om han var frisk men nu när har är sjuk är han ju ännu kräsnare och gnälligare än vanligt.

Har lyckats få i honom en dos genom att blanda det i lite cola. Förvånansvärt mycket av smaken försvann och det smakade inte äckligt alls. Men jag kan ju inte gärna ge honom Coca-Cola 3 gånger om dagen...

Hur har ni gjort? Tar tacksamt emot tips!

Jo du kan absolut ge coca-cola varje dag i 5 dagar om det är vad som krävs för att få i medicinen. Varför skulle du inte kunna göra det?
  • EpicNurse
    Anonym (jo) skrev 2018-01-26 16:39:40 följande:

Jo du kan absolut ge coca-cola varje dag i 5 dagar om det är vad som krävs för att få i medicinen. Varför skulle du inte kunna göra det?

Jo klart man kan men det är så tradigt att få honom att tro att det är okej att dricka det flera gånger om dagen när han sedan inte kommer få dricka det alls. Men så får det bli...
  • annabellelee

Jag hade absolut gett det i cola om det hjälpte. Vår lille vägrade dricka flytande Alvedon blandat i saft, blandat i vatten, utrört i sylt, you name it. Tillslut fick vi brotta ner honom och tvångsspruta in det och tro mig, det var en hemsk upplevelse för både honom och oss.

• EpicNurse
    annabellelee skrev 2018-01-26 21:04:24 följande:

Jag hade absolut gett det i cola om det hjälpte. Vår lille vägrade dricka flytande Alvedon blandat i saft, blandat i vatten, utrört i sylt, you name it. Tillslut fick vi brotta ner honom och tvångsspruta in det och tro mig, det var en hemsk upplevelse för både honom och oss.

Ja jag vill ju försöka undvika det. Det är tillräckligt Mycket tjafs med en 2-åring som det är haha
  • nernu

Flytande penicillin är väl något av det värsta man kan råka ut för. Ge ungen cola om det funkar. Det kommer inte spela någon som helst roll för hälsan i längden.

• EpicNurse

Nu funkar knappt cola lägre. Gissar att det inte är lika gott när man faktiskt får lov att dricka det flera gånger om dagen. Fick bli tvång med spruta 2 av 3 gånger idag...

Hoppas han är mer sugen imorgon igen.

Fattar inte varför man insisterar på att skriva ut flytande till barn. Krossa tabletter och smyga ner i något gott är betydligt lättare än flytande.

• legomum
    EpicNurse skrev 2018-01-27 20:47:53 följande:

Nu funkar knappt cola lägre. Gissar att det inte är lika gott när man faktiskt får lov att dricka det flera gånger om dagen. Fick bli tvång med spruta 2 av 3 gånger idag...

Hoppas han är mer sugen imorgon igen.

Fattar inte varför man insisterar på att skriva ut flytande till barn. Krossa tabletter och smyga ner i något gott är betydligt lättare än flytande.

Som sagt prova nutella det är beprövat och lovordat.
  • EpicNurse
    legomum skrev 2018-01-27 21:00:28 följande:

Som sagt prova nutella det är beprövat och lovordat.

Får kanske göra det!
Svar på tråden Tips på hur man får 2-åring att ta flytande antibiotika?!