• EpicNurse

Tips på hur man får 2-åring att ta flytande antibiotika?!

Alltså, på riktigt; hjälp!

Hur fasiken är det tänkt att man ska få en väldigt bestämd 2-åring att ta flytande antibiotika 3 gånger om dagen i 5 dagar?! Det hade knappt gått ens om han var frisk men nu när har är sjuk är han ju ännu kräsnare och gnälligare än vanligt.

Har lyckats få i honom en dos genom att blanda det i lite cola. Förvånansvärt mycket av smaken försvann och det smakade inte äckligt alls. Men jag kan ju inte gärna ge honom Coca-Cola 3 gånger om dagen...

Hur har ni gjort? Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Tips på hur man får 2-åring att ta flytande antibiotika?!
  • Anonym (M)

Jag hade tänkt att Coca-Cola 3 gånger om dagen i liten mängd i fem dagar, inte är nånting mot om han inte får i sig det och ni slipper bråka om det... det är medicin, i bara några dagar!

• Anonym (K)

Jag har hört att lingon tar bort medicinsmaken. Så om han gillar det kan du ju blanda med det i lite yoghurt t ex. Annars tänker jag att hellre medicin och cola tre gånger om dagen under några dagar än ingen medicin alls eller att behöva tvinga i barnet medicinen.

• Zinken

Om du får i han det med cola så kör på det, är ju inte en evighet han ska äta antibiotika, nyttigheten medicinen gör väger nog tyngre än onyttigheten colan gör i det här fallet.

Jag tror t.o.m doktorn föreslog det när min äldsta hade svårt att ta för några år sen, tyvärr dricker inte min äldsta cola heller så vi var tvungna att köra tvångsvarianten.

• meicc

Vi ?tvingade? med medicinspruta. Blev fasthållning men efter bara några gånger så tog han det självmant. Belöningen? Att få fylla medicinsprutan med kallt vatten och spruta mamma i ansiktet. :)

• Meriall

Funkar cola är det ju jättebra. Ingen fara alls så kort tid. Borsta inte tänderna direkt efter bara och tänk på att kanske trappa ner efter istället för att sluta direkt om det är 3 stora glas. Tvinga gör nog betydligt större skada än colan.

• Iowhannah

Först vill jag säga att jag förstår både dig och honom. Jag har själv en tvååring som VÄGRAR alla flytande mediciner (som tur är så har han inte behövt antibiotika än), och jag minns själv hur vidrig smak flytande penicillin har (jag är 30, så detta var minst 25 år sedan)! Hade mina föräldrar blandat ut den i nåt jag tyckte om, så att smaken försvann, så hade jag sluppit åtminstone ett jobbigt smakminne.

Jag säger som de andra, ge medicinen i cola. Han är ändå sjuk, nåt gott ska han väl få ut av det? :)

• Jag är bara jag

Å, jag minns med fasa alla gånger jag fick flytande Kåvepenin som barn! Mamma mutade med allt möjligt. Nån form av läskedryck funkade bäst. Än idag spyr jag av allt flytande...

• Iowhannah
    Jag är bara jag skrev 2018-01-25 21:44:51 följande:

Å, jag minns med fasa alla gånger jag fick flytande Kåvepenin som barn! Mamma mutade med allt möjligt. Nån form av läskedryck funkade bäst. Än idag spyr jag av allt flytande...

Ja! Och dessutom ska den smaka nåt ?gott? antar jag, det finns flera godisar som jag har totalratat pga att de smakar likadant som flytande Kåvepenin!
  • Jag är bara jag
    Iowhannah skrev 2018-01-25 21:47:14 följande:
    Ja! Och dessutom ska den smaka nåt gott antar jag, det finns flera godisar som jag har totalratat pga att de smakar likadant som flytande Kåvepenin!
    Godis äter jag ju nu inte, men flytande mediciner av alla slag går absolut inte ner. Knappt piller heller för den delen... Men smaken av Kåvepenin glömmer nog ingen av oss som tvingats ta det!
  • Rumpelstiltskins

Vet hur det är. Min son känner dock den flytande antibiotikan oavsett vad jag blandar den med. Jag måste krossa tabletter och blanda i typ 2dl oboy 3 gånger om dagen. Den är nyttig Skål

Hur som, huvudsaken de får i sig antibiotika. Vad gör den Coca Colan/Chokladmjölken om hundra år..

Svar på tråden Tips på hur man får 2-åring att ta flytande antibiotika?!