• Malva2015

hur tänka om sgi?

Jag har varit hemma i 14 månader och tanken var egentligen att sambon skulle va hemma nu i 6 mån men han fick ett jobb som inte gick att tacka nej till.

Hur som helst. Nu är det förskoleplats brist i min stad och vi kan inte ens räkna med att få plats i sommar.

Detta gör att jag antingen får köra slut på ALLA mina föräldrardagar nu tills hon får plats , eller ta färre dagar-sumpa min sgi men iaf ha dagar kvar att ta ut i framtiden.

Vi har tänkt jobba på ett till barn inom ett år eller två och när jag väl börjar jobba så blir det på heltid.
    Men tänk om jag blir sjuk etc..

Hur hade ni tänkt? Hur viktigt är det att skydda sin sgi gentemot att ha kvar dagar att ta ut med sitt (i dagsläget ) enda barn?!

• Svar på tråden hur tänka om sgi?
  • Crazzy

Din SGI kommer stiga igen, så snart du har PLANERAT att jobba minst 6 månader (skulle du bli sjuk under den tiden är det ok, så länge planen är att jobba 6 månader). Har läst det på Försäkringskassans FB.

Så stanna hemma med dottern du, och jobba ihop SGIn sen när hon går på FS.

• Isola747

Kommunala förskolor har ju platsgaranti på typ 4 månader? Eller är det kortare till och med? De är alltså tvungna att erbjuda förskoleplats inom 4 månader från att man sökt även om det egentligen inte finns några platser.

• NoraLiv

Har ni råd så hade jag nog hellre sparat dagar. När du återgår i arbete som är planerat att vara i minst 6 månader får du tillbaka din SGI. Risken är ju om du blir långvarigt sjuk att du då står utan ersättning.

Observera dock att du inte kan ta ut ett par dagar i veckan och skydda del av SGI, den blir noll direkt om du inte tar ut minst 5 dagar i veckan. Skulle du ta ut bara ett par dagar i veckan får du bara lägstanivån.

• Malva2015
    Isola747 skrev 2018-01-24 21:03:40 följande:

Kommunala förskolor har ju platsgaranti på typ 4 månader? Eller är det kortare till och med? De är alltså tvungna att erbjuda förskoleplats inom 4 månader från att man sökt även om det egentligen inte finns några platser.

Mm men dessa regler har upphört i min kommun .. det är kaos i Göteborg. Vi har inga garantier längre.
  • Malva2015
    Crazzy skrev 2018-01-24 20:48:08 följande:

Din SGI kommer stiga igen, så snart du har PLANERAT att jobba minst 6 månader (skulle du bli sjuk under den tiden är det ok, så länge planen är att jobba 6 månader). Har läst det på Försäkringskassans FB.

Så stanna hemma med dottern du, och jobba ihop SGIn sen när hon går på FS.

Tack för värmande svar. Det enda som oroar mig är om jag skulle bli gravid och så vidare..
    Men är det bara 6 mån så går det ju.. fick för mig att det var 8..
  • Malva2015
    NoraLiv skrev 2018-01-24 21:09:36 följande:

Har ni råd så hade jag nog hellre sparat dagar. När du återgår i arbete som är planerat att vara i minst 6 månader får du tillbaka din SGI. Risken är ju om du blir långvarigt sjuk att du då står utan ersättning.

Observera dock att du inte kan ta ut ett par dagar i veckan och skydda del av SGI, den blir noll direkt om du inte tar ut minst 5 dagar i veckan. Skulle du ta ut bara ett par dagar i veckan får du bara lägstanivån.

Tack för ditt svar.
    Varför har jag fått för mig att det måste vara 8 månader tills jag kan "gå hem igen" om jag tex jobbar heltid och blir gravid? Kan det va så att man ska jobba 6 mån sammanhängande men man får utnyttja det efter först 8 mån?
  • nnnnnnnn

Varför sumpa sin SGI om det inte är absolut nödvändigt?

Jag hade antingen tagit FP 5 dagar/vecka
    eller
    börjat plugga någon lagom kurs på halvtid (50%), på komvux eller högskola och tagit CSN-bidraget = SGI är skyddad under tiden du pluggar. Även om det bara är halvtid, och även om man inte klarar kursen och även om man inte tar ut någon FP alls under studietiden.

Behöver du mer pengar än CSN ger, så ta lånet med eller tag ut halvdagar FP 7 dagar/vecka eller hur mkt du behöver för att överleva.

• nnnnnnnn

snabb sökning visar att det finns 578 kurser att söka nu till våren dvs de har redan börjat men man kan hoppa in med kort varsel:

www.antagning.se/se/search&searchableOnly=on&distance=on&semesterPart=0&pace=up_to_50

164 utbildningar om man bara har gymnasiestudier tidigare:

www.antagning.se/se/search&searchableOnly=on&distance=on&noPrerequisite=on&semesterPart=0&pace=up_to_50

• nnnnnnnn
    Malva2015 skrev 2018-01-24 21:39:56 följande:
    Mm men dessa regler har upphört i min kommun .. det är kaos i Göteborg. Vi har inga garantier längre.
    från Göteborgs hemsida:
    Om väntetider för att få plats

Om din ansökan har kommit in minst fyra månader innan det datum du önskar plats är stadsdelen där barnet bor skyldig att erbjuda förskola eller familjedaghem, i anslutning till detta datum. Inskolning ska påbörjas från den dagen platsen står till förfogande. Du får erbjudande om plats tidigast det datum som du har önskat.

goteborg.se/wps/portal/start/forskola-och-utbildning/forskola-o-familjedaghem/ansok-till-forskola-och-familjedaghem/barn-folkbokfort-i-goteborg/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziTYzcDQy9TAy9_Q1dLA0cg8yMw5ydQ43dHQ30wwkpiAJKG-AAQOmC3FBFAOFaE8k!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
  • Ingrediensen
    Malva2015 skrev 2018-01-24 21:46:09 följande:
    Tack för ditt svar.
    Varför har jag fått för mig att det måste vara 8 månader tills jag kan "gå hem igen" om jag tex jobbar heltid och blir gravid? Kan det va så att man ska jobba 6 mån sammanhängande men man får utnyttja det efter först 8 mån?
    Inga problem att gå upp i heltid när du blivit gravid även om det bara rör sig om någon månad du hinner jobba heltid. Det handlar alltså om avsikterna framåt.

Sen var det nytt för mig att man faktiskt behåller sin föräldrapenning. Sumpad sgi gäller bara om du blir sjuk. Så jag hade definitivt sparat på dagarna istället.
  • Seven Costanza
    Ingrediensen skrev 2018-01-24 22:45:51 följande:

Inga problem att gå upp i heltid när du blivit gravid även om det bara rör sig om någon månad du hinner jobba heltid. Det handlar alltså om avsikterna framåt.

Sen var det nytt för mig att man faktiskt behåller sin föräldrapenning. Sumpad sgi gäller bara om du blir sjuk. Så jag hade definitivt sparat på dagarna istället.

Njae... Om man inte skyddar sin SGI efter ettårsdagen så behåller man bara sin föräldrapenning fram till barnet fyller två, sedan sänks eller nollas den om man inte blir gravid med nästa barn innan första barnet fyllt ett år och nio månader (dvs så att nästa barn har BF inom 2,5 år från första barnet). Det är dessutom på förslag att denna ?snabbhetspremie? ska försvinna så det kan man kanske inte räkna med och då blir ju alltså FP:n för nästa barn samt resterande dagar för första barnet baserat på den SGI man faktiskt har.
  • mjuik

Jag är rädd om min sgi. Jag har tyvärr sett på nära håll hur illa det kan gå. Långvarig allvarlig sjukdom och ingen sgi är inte roligt.

Räkna på om ni har råd med det om du skulle bli långvarigt hemma med nollad sgi.

• NoraLiv
    Malva2015 skrev 2018-01-24 21:46:09 följande:

Tack för ditt svar.

8-månadersvillkoret gäller bara en gång så att säga. Du måste nån gång ha arbetat minst 8 månader. Men du behöver inte jobba minst 8 månader inför varje f-ledighet.
Svar på tråden hur tänka om sgi?