• Anonym (Förkrossad)

En festkväll slutade med en orosanmälan.. snälla hjälp!!!!

Jag vill verkligen be er som kommer ha starka hatkänslor mot mig nu att snälla försöka hålla det för er själva.. jag mår illräckligt dåligt som de är..

I helgen var jag ute en kväll, hamnade i rätt dåligt sällskap och kvällen slutade med att jag fick i mig olämpliga tabletter.. som tur var hände inget utan jag kunde gå hem några timmar senare och känna mig precis som vanligt, bara lite trött efter en festkväll..

kvällen därpå tog jag en tramadol för jag fick ont i min tand (har de på recept just pga tandvärk), och då small de till.. jag vart helt konstig, jag fick hallucinationer på flera olika sätt och jag blev rädd ju mer de tilltog. Det slutade med att jag fick åka in till akuten där jag låg 6 timmar med EKG.. dom gjorde en orosanmälan på mig eftersom jag har min 5åring boendes hos mig.. hela min värld föll.. jag hörde av mig till sonens pappa och var ärlig om detta så han fick höra det från mig först..

idag fick han brevet från soc och skrev till mig att han skulle gå dit och lägga alla kort på bordet, hotade med de ena o de andra om jag inte satte mig ner med han o hans flickvän. Jag sa att jag gärna pratar med honom om dehär men själva eftersom de är Vårat barn de handlar om, men han sa då att ett samarbete bara mellan han o mig ALDRIG kommer ske.. så då väljer jag hellre att han går till soc och försöker med vad han nu vill..

Jag finns inte hos soc, har aldrig gjort nåt sånt här förut o mår jättedåligt över detta.. har tagit hand om sonen hels hans liv medans hans pappa haft varannan helg och själv missbrukat på heltid och åkt fast för detta, dömd för de samt själv fått orosanmälan pga droger..

Jag är så jävla nervös för vad som kommer hända.. kan soc bestämma att sonen ska bo hos pappa istället? Kan ett misstag vara slutet för mig som mamma? :?(

Finns de någon som suttit i liknande sits? Någon som vet hur de går till?

• Svar på tråden En festkväll slutade med en orosanmälan.. snälla hjälp!!!!
  • Anonym (T)

Teoretiskt, ja det kan vara slutet för dig som mamma. Däremot inte alls säkert. Men din lämplighet är med all rätt ifrågasatt.

• Anonym (Va)

Jag förstår inte.. Hur kan du tro att dom ska ta pojken ifrån dig pga av ETT misstag och ge honom på heltid till någon som är missbrukar och är dömd för nått slags narkotikabrott. Hör du inte själv hur dumt det låter?

• Qaslaaa

Steg 1 är att de i princip med en gång skall bedöma om det behöver utredas skyndsamt. Eftersom du inte tex misshandlat barnet så gissar jag att de kör den längre handläggningstiden och att du kallas till bedömningssamtal för att se om de skall starta en utredning. Om de gör det får det ta max 4 månader att bli klara.

Soc är tyvärr lite av ett lotteri så det är svårt att säga hur de kommer att agera. Men en kvalificerad gissning är väl att de kan vilja göra någon stödinsats riktad mot dig. I alla händelser får du i vara beredd på att de kommer ställa tusen frågor som du kan tycka är kränkande. Det är bara att tugga i sig och le glatt.

• Anonym (öööö)

de kommer förstås försöka ta reda på hur du "råkade" få idag de där tabletterna, hur dina festvanor är osv. Om det på något sätt skulle vara värre än det pappan är dömd för, ja då har de ju mycket att bevisa på soc.

• Anonym (öööö)
    Anonym (T) skrev 2018-01-24 20:06:20 följande:

Teoretiskt, ja det kan vara slutet för dig som mamma. Däremot inte alls säkert. Men din lämplighet är med all rätt ifrågasatt.

lite överdrivet va? Man slutar aldrig att vara mamma. 
  • Qaslaaa

Ang. att bo hos pappan så är väl svaret att om de inte hindrat honom från umgänge pga droger så lär de knappast hindra dig nu pga detta. Däremot kanske de blir mer intresserade av att intervjua barnet, göra hembesök, sätta in familjebehandlare osv. Ibland hittar de saker att nysta vidare i och beslutar de om att omhänderta barnet kan man få vänta i månader medan en överklagan maler på även om man i slutänden får rätt.

• Anonym (T)
    Anonym (öööö) skrev 2018-01-24 20:13:43 följande:

lite överdrivet va? Man slutar aldrig att vara mamma. 

Biologiskt nej, men hon kan vara olämplig som vårdnadshavare för det.
  • Anonym (Va)
    Anonym (T) skrev 2018-01-24 20:28:23 följande:

Biologiskt nej, men hon kan vara olämplig som vårdnadshavare för det.

Hon är inte olämplig som vårdnadshavare för att hon gjorde ett misstag en gång.
  • Anonym (T)
    Anonym (Va) skrev 2018-01-24 20:31:54 följande:

Hon är inte olämplig som vårdnadshavare för att hon gjorde ett misstag en gång.

Det var inte vilket misstag som helst!!!
  • Anonym (Va)
    Anonym (T) skrev 2018-01-24 20:37:27 följande:

Det var inte vilket misstag som helst!!!

Nej det var inte bra. Men hon fick i sig tabletter när barnet hade barnvakt. Hon mådde bra innan hon åkte hem till barnet. Sen visste inte hon att det som fanns kvar i kroppen skulle reagera som det gjorde ihop med hennes receptbelagda tabletter. Att det hände 1 gång gör henne inte till en olämplig vårdnadshavare.
Svar på tråden En festkväll slutade med en orosanmälan.. snälla hjälp!!!!