Inlägg från: familjenl |Visa alla inlägg
  • familjenl

BF oktober 2018

Är i vecka 6+2 och illamåendet har slagit till så sjukt hår. Är på gränsen till att kräkas HELA tiden och vet inte hur jag ska klara av jobbet om det här fortsätter. Har inte mått såhär illa med mina tidigare två. Hur hanterar ni illamåendet? När har ni berättat för jobbet?

Jag ska på vul till veckan och tänkte berätta för chefen efter det om allt ser bra ut. Men fortsätter det såhär så kommer jag behöva berätta för kollegorna med.

• familjenl
    Trolletsunge skrev 2018-02-23 19:48:35 följande:

Jag är i v. 6+0 och illamåendet kom för 2-3 dagar sedan. Jag märker det blir lite lättare om jag småäter och äter en macka innan jag somnar. Jag går och knaprar lite på finncrisp då och då. Pröva att småäta på något lätt som nötter, finncrisp, skorpor eller liknande.

Vad gäller jobb hoppas jag kunna vänta till v.12. Men om illamående och trötthet påverkar min prestation måste jag nog berätta.

Ja här har illamåendet blivit hanterbart igen! Men jag har ändå berättat för chefen. Känns skönt. :) Kommer behöva åka iväg på provtagning osv med jämna mellanrum eftersom jag äter medicin så det är lika bra att chefen vet orsaken till frånvaron.
  • familjenl
    Längtarefterdighelatiden skrev 2018-02-25 11:18:03 följande:

De senaste nätterna så har jag drömt jättemycket! I vanliga fall drömmer jag ibland så där som man gör men nu känns det som att det är nätterna igenom. Nån mer som drömmer mycket? Vet inte om det har med graviditeten att göra eller om hjärnan har blivit helt knäpp!

Drömmer också mer än vanligt! Har gjort det mina tidigare graviditeter med. Och varje gång har jag alltid drömt minst en dröm om att mannen är otrogen. Haha, vaknade upp och var surig på mannen hela dagen fast att jag visste att det var en dröm :)
  • familjenl
    minipeach86 skrev 2018-02-25 11:39:04 följande:

Åh va KUL! =) Hur mår du? 

Jag mår illa! Hehe men annars bra. Ser i din text att du har pcos. Det har jag med! Fått göra hormonbehandling tidigare graviditeter men den här gången gick det utan hjälp! :) Hur mår du?
  • familjenl

Igår var vi på VUL och fick se ett fint hjärta som slog! Så mäktigt! Nu ber och hoppas vi på att allt fortsätter att gå bra. Nu blickar jag fram emot KUB. :)

• familjenl

[quote=78506360][quote-nick]minipeach86 skrev 2018-02-27 10:39:03 följande:[/quote-nic] Jaså vilka goda nyheter, vad kul! Hur många barn har du? Man kan ju alltid hoppas att det kommer igång av sig självt en vacker dag =) Jag har aldrig mens eller ÄL som det är nu, men Letrozol fick fart på äggen tack och lov. Har alltid (sedan mycket unga år då jag fick diagnosen) identifierat mig själv som en person som kommer få svårt att få barn om det ens är möjligt. Läkarna uttalade sig klumpigt förr, tyvärr gör en del det fortfarande även fast det finns mer underlag och kunskap idag. Så jag kan liksom fortfarande inte ta till mig att jag är gravid, känns som att jag bara "leker" =) Har också svårt att fantisera längre än fram till vecka 13 för jag vågar inte ta ut något i förskott "eftersom jag är en sån där person som egentligen inte kan bli gravid". Kanske efter KUB och sedan när magen börjar växa, om allt går så bra, att jag kan börja ta till mig det på riktigt..<3

Mående just nu: lätt illamående men inte alls farligt, molvärk som kommer och går varje dag, torr hy och slemhinnor, stillastående tarmar, lite humördippar som gör mig nedstämd ibland, väldigt trött typ "solsting-känsla" haha... men annars mår jag jättebra, har verkligen inget att klaga på! =) Får jag fråga om din pcos ger dig dålig hy? Det har nämligen jag (det blir som bortblåst med p-piller men utan är det kaos) och jag har haft en hemlig önskan om att en graviditet med nya hormoner skulle göra hyn fin igen vilket många med pcos-hy upplever. Men hittills är det likadant =( [/quote]

Förstår det! Kände likadant med första barnet. Allt var så overkligt! Vi har två fina barn (första med hjälp av pergotime och andra med hjälp av letrozol) och nu väntar vi barn nr 3. :) Ja, dålig hy har varit ett av mina symptom men det blev bättre efter att jag åt en kur med roaccutan när jag var yngre. Men jag har också ätit diane som p-piller just för hyns skull. Men det har stabiliserats lite på senare år. Jag har dock tyckte att hyn har varit okej under tidigare graviditeter. Den har iaf inte blivit värre. Men i denna grav så har det kommit lite grann nu men kan bero på dålig sömn och annat med... :)

• familjenl
    minipeach86 skrev 2018-03-01 13:01:16 följande:

Håller med, känns orättvist och synd! Jag vågar inte gå med i FB-grupp innan vecka 13 för ingen känner till vår graviditet ännu och jag vill inte råka på någon bekant eller någon bekants bekant och så är det ute. Det här är jättekänsligt för mig och därför vill jag vänta. Men det känns jättetrist att inte "få" vara med i gruppen sen resten av graviditeten bara för att man inte var tidigt ute med att gå med =/

Om det inte finns någon att gå med i när vi kommer till vecka 13 så kan vi väl skapa en ny då! :) Vill gärna också vänta med grupp nämligen. Så om vi är ett gäng kvar sen så kan vi ju skapa en!
  • familjenl

Nu var det längesen jag skrev. Hur mår ni alla?

Ni som ska göra kub. Vilken vecka kommer ni vara i vid ultraljudet? Står ju att det ska göras i vecka 10-12 men jag har fått tid på 12+2. Är det för att vården räknar hela veckor? :)

Längtar så mycket efter kub och att få göra det offentligt sen. Så svårt att dölja min svullna mage. Tredje barnet och ser ut att vara i vecka 20 vissa dagar trots att jag bara är i vecka 10. Hehe

• familjenl
    minipeach86 skrev 2018-03-16 12:03:15 följande:

Hej tjejer!

I onsdags var vi på VUL igen för att följa upp min förstorade äggstock och se så allt övrigt såg bra ut.. och där var en pytteliten gullig minibebis på 2,4 cm som sprattlade till med både armar och ben <3 Det var magiskt! Var då i 9+0. Vi har KUB inbokat i 11+0 så nu räknar man ner dagarna... sen ska vi berätta för familjen i påsk om allt fortfarande är okej. 

Har tänkt lite på hudvård mm, hur tänker och känner ni kring det? Man får ju bra information om vad man ska äta och inte äta, hur man kan tänka kring träning osv.. men hudvård, smink, hårfärg, nagellack osv..? Det har ingen sagt något om och det känns som man får snoka upp egen info kring det. Jag har egentligen bara uppfattat att man framförallt ska undvika retinol och A-vitamin i krämer, och att om man färgar håret i blonda toner som gravid kan det bli gult pga hormoner... kan inte ni dela er kunskap och hur ni resonerar kring sådant här? =) 

Ha en fin dag alla! <3

Det finns för lite vetenskapliga bevis för mycket av det andra verkar det som. Jag brukar googla t.ex. "gravid hårfärg 1177" så får man upp vad vården säger och rekommenderar iaf. Hårfärg är okej men det finns för få studier så de skriver att man inte kan veta att det inte påverkar negativt och de skriver att många väntar till efter vecka 12 med sådant. Jag har vid tidigare graviditeter valt att färga håret med toning istället för färg för att det är mildare. Och t.ex. kört på eko nagellack som innehåller betydligt mindre farliga ämnen än vanliga.

Smink använder jag som vanligt. Men tror nog att du kommer få olika svar på frågan ;) så var och en får väl avgöra vad som känns okej att använda. (Jag brukar som sagt googla på 1177 mycket. Skönt att veta vad vården säger. ) Eller fråga barnmorskan. :)
  • familjenl
    MammaTillTvå90 skrev 2018-03-18 11:15:40 följande:

Här mås det bra! Illamåendet börjar avta (: själv då?

Jag kommer att vara i v12+6. Har också funderat på att göra det officiellt efter det om det ser ok ut där inne :)

Väntar också mitt tredje och magen får många fundersamma blickar redan..

Härligt! Jag mår fortfarande väldigt illa men har inte kräkts något. :)
  • familjenl
    jesssicahansen skrev 2018-03-18 08:21:04 följande:

Hej på er!

Jag måste höra med er, drömmer någon av er hemskt jobbiga drömmar? Jag är idag i vecka 7+5 och inatt drömde jag Igen att jag började blöda och fick missfall. Drömt det 2 gånger nu :(

Annars brukar jag drömma om min man att han tex är otrogen, och dom där drömmarna är så otroligt jobbig och får mitt psyke att spela sig ett spratt.

Mår riktigt dåligt när jag vaknar när jag drömt såhär..

Drömmarna om min man minns jag sen förra graviditeten också..

Jag drömmer mycket! Har gjort det mina tidigare graviditeter också. :) Har också drömt att mannen varit otrogen tidigare men inte hittills i denna graviditet. Drömmer dock mycket annat och sover dåligt överlag.
  • familjenl
    jesssicahansen skrev 2018-03-21 00:15:29 följande:

Jag gick in i vecka 9 igår, har en doppler hemma från clearblue som jag provade. Efter en stunds letande så hittade jag bebisens hjärtljud :) väldigt svagt men 2 ggr hittade jag på det så nu känner jag mig lugn tack o lov!

Åh vad kul! Letade själv med min angelsound i vecka 9+0 men hittade inget. Tänkte testa idag igen på 10+0. Vore så skönt att höra bebisen! Vid tidigare graviditeter har jag dock hört tidigast vecka 12 :)
  • familjenl
    minipeach86 skrev 2018-03-20 22:09:27 följande:

Jag drömmer också heeeela nätterna, ibland så knäppa grejer att jag undrar hur mitt huvud kan rymma alla de grejerna 

Nu undrar jag två saker!

1) när man lämnar blodprov för KUB, är det några speciella riktlinjer då? Att man ska vara på fastande mage, att man ska ha varit uppe ett visst antal timmar, att det ska vara på morgonen eller annat?

2) läkarbesöket man får/kan få hos MVC efter inskrivning (får alla det?), är det en vanlig sittning typ som hos husläkaren eller är det alltid en gynundersökning? 

1. Jag hade inskrivning igår och lämnade prover men de sa inget om att man skulle behövt vara fastande. Tror att de skulle säga till när man får inskrivningstiden annars. Hoppas jag :)

2. Hmm.. jag har inte fått något läkarbesök efter inskrivning nån gång och detta är tredje barnet :) men tror att man kan få det efter kub om det visar risker där. Men inte säker. Har aldrig gjort kub tidigare :)
  • familjenl

Usch. Idag har jag fått lite ljusrosa flytningar. Inte haft det i tidigare graviditeter så nu är jag orolig! Är i 10+5 idag och såg ett hjärta som slog i 7+0... Hoppas och ber att det inte händer något mer!

• familjenl
    paam skrev 2018-03-27 16:07:53 följande:

Jag blödde förra veckan & förstår precis din oro! Fick höra att det är jättevanligt men gick ändå & bokade ett privat vul, (är i v 11+3) bebis var riktigt pigg & hjärtat slog precis som det skulle, h*n hade även vuxit bra mycket sen senast vi fick se h*n så nu känner jag mig mycket lugnare & kan glädjas åt att bli mamma i oktober!

Om det känns bättre för dig, be om ett ultraljud & får du inget boka på gynekologen! Det är verkligen värt det <3

Skönt att allt såg bra ut!! Jag har kub nästa vecka och är bortrest 6 dagar nu så får hålla ut tills dess! Inte kommit något mer rosa så jag hoppas på det bästa!
  • familjenl

Jag är också kvar!

Har kub idag och börjar bli nervös!! Vill bara se att den lever. Haft rosa flytningar vid två tillfällen förra veckan så det känns lite läskigt.

Om allt ser bra ut idag så vill jag gå med i en facebookgrupp. Visst stängde den andra? Ska vi skapa en ny i helgen för oss som är kvar? :)

• familjenl
    emmaisson skrev 2018-04-06 09:18:35 följande:

Har också haft rosa flytningar för en-två veckor sedan. Var så nervös innan KUB pga det. Men allt var heeeelt okej :D

Det tycker jag vi ska göra! :D

Migas skrev 2018-04-06 10:23:36 följande:

Jag har inte berättat på jobbet än, då jag jobbar med service inom vården så går det ganska enkelt att dölja i deras stora vida blusar/klänningar. Jag är dessutom anställd av en avdelning inom sjukhuset och uthyrd till en vårdavdelning, men jag funderar just nu på om jag ska berätta nu efter KUB eller om jag ska vänta till efter RUL. Har du berättat än?Oj, så nervöst Jag hoppas att KUB går bra för dig och att du får se en sprattlande bebis i magen   Lycka till!

Tack! Kub gick bara bra och bebisen levde! SÅÅ tacksam!!! Så ofattbart att det är en liten krabat i magen trots att detta är tredje barnet. Man vänjer sig liksom aldrig vid detta ofattbara och underbara. :)

Imorgon ska vi berätta för syskonen och sedan göra det offentligt. Är svårt att dölja min svullna mage. :)
  • familjenl

FACEBOOK grupp! Nu har jag startat en ny grupp, men den är hemlig och det verkar som jag bara kan bjuda in vänner. Så ni som vill vara med kan citera detta inlägg så skickar jag ett privat meddelande med min info så får ni bli vän med mig så lägger jag till er i gruppen! :)

• familjenl

För att gå med i facebook-gruppen: Skicka din e-postadress i ett privat meddelande till mig eller till paam så bjuder vi in er! Eftersom gruppen är hemlig så kan man bara bjuda in vänner eller via e-post. :)  

• familjenl
    paam skrev 2018-04-10 17:10:45 följande:

Vill bara påminna alla som skrivit och velat vara med i facebookgruppen att kolla er mejl som ni har kopplat till Facebook, för det är på mejlen ni får en inbjudan! :)

Och självklart vill vi ha fler medlemmar! Så häng med i vår facebookgrupp! Den är helt hemlig & därför icke sökbar på Fb, därav att vi behöver er mejladress för att bjuda in! :)

Stryker under på detta! Skicka ett meddelande privat till mig eller paam här med er mailadress som är kopplad till facebook så bjuder vi in er! Vi vill gärna ha fler medlemmar! :)
Svar på tråden BF oktober 2018