Inlägg från: minipeach86 |Visa alla inlägg
  • minipeach86

BF oktober 2018

Plussade på den stooora lyckodagen i torsdags morse, BIM+1! Olika appar räknar ut BF 14, 16 resp 18 oktober =) 
    Symptom hittills: molande värk runt livmodern och ömma bröstvårtor. Har också haft tydligt ont i högra ljumsken ett tag, vilket oroat mig redan innan BIM. Någon mer som haft så? Fick komma in på VUL samma dag som jag plussade bara för att undersöka äggstocken/äggledaren för att se så jag inte fått någon stor cysta eller om det finns tecken på utomkvedes. Det verkade det inte finnas! Så läkaren var lugn än så länge men bokade in mig på nytt VUL i v.7 (om två veckor).
    Han trodde mina känningar berodde på förstorad överstimulerad äggstock (har fått äta medicin för att framkalla äggtillväxt och ägglossning) och att det drar lite i ligamenten mellan ljumske och livmoder när allt börjar växa osv. 
    Slemhinnan var 16 mm tjock och frodig =)
    Håller sååå tummarna att det här lilla fröet vill stanna hos oss nu. Vi längtar efter hen <3

Stort grattis allihopa! Ska bli roligt att följas åt! 

Har PCOS och försökt sedan jan-17. Plussade på fjärde kuren Letrozol
  • minipeach86

Hej tjejer, kan inte alla beskriva vad ni haft för symptom i vecka 4, 5 och 6? =)

Beklagar verkligen Kakan0, så otroligt tråkigt att höra =( kram <3

• minipeach86

Någon som har ont bara i ena ljumsken? =/
    Har även molande värk i magen, men tydligt i ena ljumsken och det har jag känt redan sedan typ en vecka efter ÄL. kan inte låta bli att tänka på det och undra när det ska avta. Läkaren såg en förstorad äggstock men när ska den minska igen då..?

• minipeach86
    Anonym (bebis på g) skrev 2018-02-12 09:41:35 följande:

jag tror dessvärre att jag precis har fått missfall :( himla trist...

Nej! =( usch så otroligt ledsamt, beklagar verkligen =( 
    Hur långt hann du gå? =/ tycker också du ska gå hem från jobbet! <3 
  • minipeach86
    familjenl skrev 2018-02-12 16:48:32 följande:

Jag känner mig inte redo för att vara med i en stor facebook-grupp än så jag fortsätter gärna hänga och skriva här om någon mer känner likadant. :)

Jag känner samma sak och vill gärna hänga här och hoppas vi blir ett gäng som stannar kvar =) Kanske redo för FB-gruppen efter v12 om man klarar sig dit vilket man får hoppas <3 Spännande tider nu! 
    Vilken vecka är du i?
  • minipeach86
    familjenl skrev 2018-02-13 16:13:43 följande:
    Härligt! Precis så tänker jag med, runt vecka 12 kan man gå med i en facebook-grupp, :) 

Jag är i vecka 5, (4+6) så går in i vecka 6 imorn. Tredje barnet. :) Själv då?
    Då ligger vi exakt lika, jag är också 4+6 idag! Sååå spännande detta! Första barnet för mig. Allt är så nytt och overkligt =)
  • minipeach86
    Elas87 skrev 2018-02-13 18:11:37 följande:
    Gruppen syns inte alls på facebook, den är inte ens sökbar. Man kommer endast åt den via mejlet man får när man vill bli medlem :)
    Det finns ju en grupp som är synlig/sökbar på Facebook som heter "BF oktober 2018" där man kan se alla medlemmar men inga inlägg om man inte är med.. men det kanske finns flera? =)
  • minipeach86

Alltså jag tycker dagarna går sååå långsamt just nu, jag vill bara att de ska bli till veckor som passerar fort så att man kan ta sig framåt mot magiska vecka 13 =) Känns som jag är gravid timme för timme! Kollar snabbt ned i trosorna vid varje toabesök för att se om det kommit något blod. Tack och lov verkar allt gått bra än så länge. Har mycket onda bröstvårtor och mycket molvärk i magen. Torra slemhinnor och hy, och trött. Inte alls illamående eller så, men det slår väl till senare antar jag.. hehe. 

Nästa vecka har jag ett VUL för att kolla min förstorade äggstock, är då i v7 och vi kommer förhoppningsvis kunna se en liiiiten miniprick till hjärta slå <3 Två veckor senare har jag bokat inskrivningssamtal hos MVC, alltså i v9... efter det är det dem sista (antagligen superlångsamma) nedräkningsveckorna 10, 11, 12... sen ska vi berätta för familjerna och närmsta vännerna i vecka 13 om allt gått vägen fram till dess =)

• minipeach86
    EllinorE skrev 2018-02-16 10:51:29 följande:

Hej,

Plussade igen efter att ha fått 4 mf under 2017.

Hoppas på att det blir väl denna gången.

Beräknad till 18 oktober, någon mer som är det?

Hur mår ni andra?

Ts hoppades på att någon skulle starta en fb, någon som gjort det och i så fall vill bjuda in mig?

Jag har också 18/10! =)
    I alla fall enligt NC som går efter befruktningsdatum.. preglife-appen som går efter senaste mens beräknar 14/10, men jag hade ÄL ett par dagar senare än "normalt" så därför tror jag mer på NC!
    Håller tummarna för oss att det håller hela vägen <3 Har du fått någon utredning av vården för dina upprepade missfall? 
    Det finns en FB-grupp, bläddra bakåt litegrann så är det någon som skriver att man kan skicka PM till henne med sin mailadress som är kopplad till Facebook så bjuder hon in.

Har PCOS och försökt sedan jan-17. Plussade på fjärde kuren Letrozol!
  • minipeach86
    EllinorE skrev 2018-02-16 19:29:27 följande:
    Åh så kul! Har du barn sedan innan?

Nej, jag har endometrios så jag har svårt att behålla barn säger de inom vården. Vi hade 6 mf innan vi fick vår son 2015.

Jag har skickat meddelande till två stycken med min mailadress, hoppas någon bjuder in ????
    Nej det blir första barnet för oss båda! =)
    Oj vad tufft med 6 mf, vad ni har kämpat.. så glad för er skull att ni fick er son och hoppas att allt går vägen denna gång med! <3
  • minipeach86
    familjenl skrev 2018-02-16 21:56:22 följande:
    Här är en till med bf 18/10 enligt NC! :)
    Åh va KUL! =) Hur mår du? 
  • minipeach86
    Frips skrev 2018-02-27 10:15:50 följande:

Vi var på tidigt UL igår (gick in i vecka 8 då, 7+0) för att se om graviditeten var normal och att ett litet hjärta slog. I november bekräftades ett MA för oss, då i v 8+6, vilket gjort oss väldigt orolig över denna graviditet. Tur nog syntes en liten plutt där inne med ett hjärta som slog fint och bra, och det är en så enorm lättnad att nu kunna börja känna sig glad över denna graviditet, även om hjärnspökena fortfarande är kvar eftersom det fortfarande är tidigt i graviditeten, men skönt att se det där hjärtat slå vilket det inte gjorde i höstas när vi gick på ultraljud. 

Vid undersökningen kunde läkaren även se en cysta som ligger bredvid graviditeten, och hon trodde att det kunde bero på att ett ägg till hade släppts och att denna blåsa hade bildats och blivit en cysta (tror jag att hon menade, jag var inte riktigt fokuserad nog och kunde ta in information) och min fråga är om någon här inne varit med om samma sak i tidigare graviditet? Det här har inte hänt mig innan och jag blir såklart lite orolig, även om hon sa att den såg harmlös ut och att den ska kollas upp under graviditeten. Den kunde högst troligen också vara borta vid KUB... 

Åh vilken lättnad för er, vad fint att ni fick se det lilla hjärtat slå. Nu håller vi tummarna för att kommande veckor går lika bra och hoppas på en stark och fin utveckling <3 
    Har tyvärr ingen erfarenhet av det du frågar om men blir nyfiken, menar du en cysta i livmoderslehinnan bredvid hinnsäcken med bebisen, eller en cysta som blev kvar på äggstocken? 
    familjenl skrev 2018-02-26 16:04:19 följande:
    Jag mår illa! Hehe men annars bra. Ser i din text att du har pcos. Det har jag med! Fått göra hormonbehandling tidigare graviditeter men den här gången gick det utan hjälp! :) Hur mår du?
    Jaså vilka goda nyheter, vad kul! Hur många barn har du? Man kan ju alltid hoppas att det kommer igång av sig självt en vacker dag =) Jag har aldrig mens eller ÄL som det är nu, men Letrozol fick fart på äggen tack och lov. Har alltid (sedan mycket unga år då jag fick diagnosen) identifierat mig själv som en person som kommer få svårt att få barn om det ens är möjligt. Läkarna uttalade sig klumpigt förr, tyvärr gör en del det fortfarande även fast det finns mer underlag och kunskap idag. Så jag kan liksom fortfarande inte ta till mig att jag är gravid, känns som att jag bara "leker" =) Har också svårt att fantisera längre än fram till vecka 13 för jag vågar inte ta ut något i förskott "eftersom jag är en sån där person som egentligen inte kan bli gravid". Kanske efter KUB och sedan när magen börjar växa, om allt går så bra, att jag kan börja ta till mig det på riktigt..<3
    Mående just nu: lätt illamående men inte alls farligt, molvärk som kommer och går varje dag, torr hy och slemhinnor, stillastående tarmar, lite humördippar som gör mig nedstämd ibland, väldigt trött typ "solsting-känsla" haha... men annars mår jag jättebra, har verkligen inget att klaga på! =) Får jag fråga om din pcos ger dig dålig hy? Det har nämligen jag (det blir som bortblåst med p-piller men utan är det kaos) och jag har haft en hemlig önskan om att en graviditet med nya hormoner skulle göra hyn fin igen vilket många med pcos-hy upplever. Men hittills är det likadant =( 
  • minipeach86
    Anonym (DG) skrev 2018-02-28 13:29:29 följande:
    varför inte då? Känns elakt om bara vissa som har BF samtidigt får vara med? Kan inte se problemet med att släppa in alls som har BF samtidigt i en hemlig grupp? Vi är blivande mammor, inte hulliganer;)
    Håller med, känns orättvist och synd! Jag vågar inte gå med i FB-grupp innan vecka 13 för ingen känner till vår graviditet ännu och jag vill inte råka på någon bekant eller någon bekants bekant och så är det ute. Det här är jättekänsligt för mig och därför vill jag vänta. Men det känns jättetrist att inte "få" vara med i gruppen sen resten av graviditeten bara för att man inte var tidigt ute med att gå med =/
  • minipeach86

Nån som har tips på var man kan streama "En unge i minuten" eller liknande program? =) 

• minipeach86

Någon som har tips på bra grejer mot förstoppning? Min mage jobbar så otroligt långsamt och jag tror en del av min huvudvärk och illamående beror på just det, har IBS och haft mycket problem med trög mage förr i tiden tills jag fick ordning på det med mindre stress, dricka aloe vera, ta probiotika, mindre socker mm... Men nu med detta höga progesteron minns jag verkligen plågan av att ha ständigt stillastående tarmar... så svullen i magen och det påverkar hela allmänmåendet =/ 
    Skulle precis klicka hem "Frukt & Fibrer" från Apotea men så läste jag att det inte rekommenderas till gravida. Någon som har bra tips på nåt man kan ta dagligen för att underlätta maskineriet? Nåt man har hemma eller från Apoteket? 
    Vecka 7+5 nu! =)

• minipeach86
    paam skrev 2018-03-05 13:58:55 följande:
    Har för mig att man kan få äta lactulos när man är gravid, kolla med BM eller läkare :)
    Ok har inskrivning imorgon så ska fråga då! =)
    Promenerar 6 km om dagen och dricker 2 liter vatten.. men det står sååå stilla =/ usch. 
  • minipeach86
    Azerp skrev 2018-03-05 14:29:09 följande:
    Jag tar lactulose, annars står det helt stilla åt mig oxå. Läkaren tipsade om det och det står även i bipackssedeln att det är okej vid både graviditet och amning.
    tack för tips!! Barnmorskan jag träffade på inskrivningen i tisdags sa även att dulcolax är ett säkert kort! Nu ska det bli fart på magen =)
  • minipeach86

Hej tjejer!
    I onsdags var vi på VUL igen för att följa upp min förstorade äggstock och se så allt övrigt såg bra ut.. och där var en pytteliten gullig minibebis på 2,4 cm som sprattlade till med både armar och ben <3 Det var magiskt! Var då i 9+0. Vi har KUB inbokat i 11+0 så nu räknar man ner dagarna... sen ska vi berätta för familjen i påsk om allt fortfarande är okej. 

Har tänkt lite på hudvård mm, hur tänker och känner ni kring det? Man får ju bra information om vad man ska äta och inte äta, hur man kan tänka kring träning osv.. men hudvård, smink, hårfärg, nagellack osv..? Det har ingen sagt något om och det känns som man får snoka upp egen info kring det. Jag har egentligen bara uppfattat att man framförallt ska undvika retinol och A-vitamin i krämer, och att om man färgar håret i blonda toner som gravid kan det bli gult pga hormoner... kan inte ni dela er kunskap och hur ni resonerar kring sådant här? =) 

Ha en fin dag alla! <3

• minipeach86

Jag drömmer också heeeela nätterna, ibland så knäppa grejer att jag undrar hur mitt huvud kan rymma alla de grejerna Foten i munnen

Nu undrar jag två saker!

1) när man lämnar blodprov för KUB, är det några speciella riktlinjer då? Att man ska vara på fastande mage, att man ska ha varit uppe ett visst antal timmar, att det ska vara på morgonen eller annat?

2) läkarbesöket man får/kan få hos MVC efter inskrivning (får alla det?), är det en vanlig sittning typ som hos husläkaren eller är det alltid en gynundersökning? 

• minipeach86

Åh va mysigt att höra om allas KUB, det är ju en helt magisk upplevelse :) Vi var på vårt KUB förra veckan och fick också jättebra siffror och det var så underbart att få se det lilla livet röra sig, vinka och hicka därinne <3 
    Tänk att vi klarat oss såhär långt som till den magiska gränsen! Nu börjar nedräkningen till RUL :) Vi är så nyfikna så vi kommer definitivt vilja ha reda på könet då. Varenda liten detalj som får oss att lära känna vårt barn ytterligare är så härligt tycker vi, precis som att det är som en högtidsdag varje vecka när appen slår om till ny vecka och man får läsa om det nya som händer därinne just nu :)

Svar på tråden BF oktober 2018