Frips skrev 2018-02-27 10:15:50 följande:
Vi var på tidigt UL igår (gick in i vecka 8 då, 7+0) för att se om graviditeten var normal och att ett litet hjärta slog. I november bekräftades ett MA för oss, då i v 8+6, vilket gjort oss väldigt orolig över denna graviditet. Tur nog syntes en liten plutt där inne med ett hjärta som slog fint och bra, och det är en så enorm lättnad att nu kunna börja känna sig glad över denna graviditet, även om hjärnspökena fortfarande är kvar eftersom det fortfarande är tidigt i graviditeten, men skönt att se det där hjärtat slå vilket det inte gjorde i höstas när vi gick på ultraljud.
Vid undersökningen kunde läkaren även se en cysta som ligger bredvid graviditeten, och hon trodde att det kunde bero på att ett ägg till hade släppts och att denna blåsa hade bildats och blivit en cysta (tror jag att hon menade, jag var inte riktigt fokuserad nog och kunde ta in information) och min fråga är om någon här inne varit med om samma sak i tidigare graviditet? Det här har inte hänt mig innan och jag blir såklart lite orolig, även om hon sa att den såg harmlös ut och att den ska kollas upp under graviditeten. Den kunde högst troligen också vara borta vid KUB...
Åh vilken lättnad för er, vad fint att ni fick se det lilla hjärtat slå. Nu håller vi tummarna för att kommande veckor går lika bra och hoppas på en stark och fin utveckling <3
Har tyvärr ingen erfarenhet av det du frågar om men blir nyfiken, menar du en cysta i livmoderslehinnan bredvid hinnsäcken med bebisen, eller en cysta som blev kvar på äggstocken?
familjenl skrev 2018-02-26 16:04:19 följande:
Jag mår illa! Hehe men annars bra. Ser i din text att du har pcos. Det har jag med! Fått göra hormonbehandling tidigare graviditeter men den här gången gick det utan hjälp! :) Hur mår du?
Jaså vilka goda nyheter, vad kul! Hur många barn har du? Man kan ju alltid hoppas att det kommer igång av sig självt en vacker dag =) Jag har aldrig mens eller ÄL som det är nu, men Letrozol fick fart på äggen tack och lov. Har alltid (sedan mycket unga år då jag fick diagnosen) identifierat mig själv som en person som kommer få svårt att få barn om det ens är möjligt. Läkarna uttalade sig klumpigt förr, tyvärr gör en del det fortfarande även fast det finns mer underlag och kunskap idag. Så jag kan liksom fortfarande inte ta till mig att jag är gravid, känns som att jag bara "leker" =) Har också svårt att fantisera längre än fram till vecka 13 för jag vågar inte ta ut något i förskott "eftersom jag är en sån där person som egentligen inte kan bli gravid". Kanske efter KUB och sedan när magen börjar växa, om allt går så bra, att jag kan börja ta till mig det på riktigt..<3
Mående just nu: lätt illamående men inte alls farligt, molvärk som kommer och går varje dag, torr hy och slemhinnor, stillastående tarmar, lite humördippar som gör mig nedstämd ibland, väldigt trött typ "solsting-känsla" haha... men annars mår jag jättebra, har verkligen inget att klaga på! =) Får jag fråga om din pcos ger dig dålig hy? Det har nämligen jag (det blir som bortblåst med p-piller men utan är det kaos) och jag har haft en hemlig önskan om att en graviditet med nya hormoner skulle göra hyn fin igen vilket många med pcos-hy upplever. Men hittills är det likadant =(