• Anonym (Ledsen och orolig)

Tror fostret har dött!

Hej.

Har en sån där ultraljudsmonitor där man kan höra hjärtljud. Har lyssnat vaginalt varannan dag sen 8+4. Hört lilla hjärtat ticka på jättefint. Idag skulle jag lyssna igen men hittar inte hjärtat. Tror bebisen dött hörde snabbt i förrgår men nu efter mer än 10 min ingenting! Orkar inte förlora en till! Ska vara i 9+2.

Nån som upplevt samma men där bebis ändå levt?

Eller är det helt kört?

• Svar på tråden Tror fostret har dött!
  • Anonym (Lugn)

Fostret är så litet i veckan du är i och kan lätt byta position och göra det svårt att hitta. Vänta tills senare idag och pröva igen.

Kram

• Anonym1345

Synd. Men kan ju bero på att dina vaginala egengjorda undersökningar ökar risken för missfall.

Anonym (Lugn) skrev 2018-01-24 10:48:05 följande:

Fostret är så litet i veckan du är i och kan lätt byta position och göra det svårt att hitta. Vänta tills senare idag och pröva igen.

Kram

Hur menar du med att byta position? Har alltid hittat hjärtat på ett visst ställe och nu hörde jag bara swoshande ljud inget hjärta
  • Anonym (Roxan)

Vaginalt ultraljud varje dag? Du skämtar?

• Anonym (Lugn)

Bara för att du alltid har hört barnet i samma position tidigare behöver det inte betyda att du alltid kommer höra det där.

Mycket utrymme där inne för en liten krabat och kan gå åt ena sidan eller andra.

Så försök att lugna dig och ge det först lite tid för att se om han/hon bara har lagt sig så du har svårt att hitta hon/han.

Om det går bra så borde du dock i framtiden försöka att göra ett mindre antal ultraljud, varannan dag är lite mycket och kan vara skadligt i längden.

Hoppas det går bra

kramar

• Anonym (What)

Men va? Det finns inte ens vaginala monitorer för hemmabruk. Har du tagit en vanlig doppler i fiffi?

Och sen är det normalt att inte kunna hitta hjärtljud innan v 15-16 eftersom livmodern är långt nere i bäckenet.

Anonym (Lugn) skrev 2018-01-24 10:56:53 följande:

Bara för att du alltid har hört barnet i samma position tidigare behöver det inte betyda att du alltid kommer höra det där.

Mycket utrymme där inne för en liten krabat och kan gå åt ena sidan eller andra.

Så försök att lugna dig och ge det först lite tid för att se om han/hon bara har lagt sig så du har svårt att hitta hon/han.

Om det går bra så borde du dock i framtiden försöka att göra ett mindre antal ultraljud, varannan dag är lite mycket och kan vara skadligt i längden.

Hoppas det går bra

kramar

Har tid för ett ultraljud nästa vecka och oron tar över så för att lugna mig brukar jag lyssna några sekunder för att veta att den lever. Skulle allt mot all förmodan nu ändå vara bra tänker jag bara lyssna nån gång i veckan.

Men känns ju lite konstigt att den isf kan flytta sig såpass att jag inte hittar
  • Anonym (V16)

Min bm ville inte lyssna på hjärtat förrän i vecka 16 då det innan är svårt även för dem att hitta rätt o att man blir mer orolig.

Be att få göra ultraljud när du skrivs in o försök inte att lyssna på hjärtat. Jag vet vad du går igenom , var själv orolig hela graviditeten o kunde slappna av lite i vecka 30 då jag kände bebisen varje dag men inte så tydligt

Anonym (V16) skrev 2018-01-24 11:02:02 följande:

Min bm ville inte lyssna på hjärtat förrän i vecka 16 då det innan är svårt även för dem att hitta rätt o att man blir mer orolig.

Be att få göra ultraljud när du skrivs in o försök inte att lyssna på hjärtat. Jag vet vad du går igenom , var själv orolig hela graviditeten o kunde slappna av lite i vecka 30 då jag kände bebisen varje dag men inte så tydligt

Ska göra ett ultraljud innan inskrivning för att se om det ens behövs en inskrivning. 2 missfall i v 14 och 15 och 3 innan v 9 har satt sina spår.
Svar på tråden Tror fostret har dött!