• Iowhannah

Kan mitt arbetsschema förstöra sonens rutiner

Barn mår bra av rutiner men de bryr sig inte mycket om klockan så jag tror inte det är några problem. Både sambon och jag jobbar oregelbundna tider och sonen börjar förskolan allt ifrån 06:15 (när de öppnar) till 10:00 (strax innan lunch). Han har iaf varit väldigt anpassningsbar, även om de tidigare morgnarna inte är hans favoriter. Vi brukar göra oss iordning och vänta in i det sista med att väcka honom (vi byter kläder på honom medan han sover t ex) och sen får han mysa med personalen som öppnar och hjälpa till att plocka fram frukosten på förskolan.

Jag minns att det kändes rätt lyxigt att vara först på förskolan (iaf om det bara sker ibland), man fick ha alla leksaker själv och fick full uppmärksamhet från personalen och det var lugn och ro innan de andra kom.

• Iowhannah
    JohannaSaGo skrev 2018-01-22 14:20:28 följande:

Tack för svaret.. men hur dags börjar ni klä på honom om han är på förskolan 06:15? Och sen.. om du börjar 10 så att säga, vaknar han ungefär samma tid ändå? Klarar han sig ända till lunch när han är på dagis redan 06:15 då?? =/ 

Sonen blr jättetrött 5 timmar efter han stigit upp..  och kommer behöva va vaken 6-7 timmar på förskolan innan vilan efter lunch.. vill inte börja exprimentera med förmiddagsvila osv =( 

Han klarar det fint (vad jag vet). Som jag skrev i en annan av dina trådar så händer det mycket på förskolan och även om vår son också är jättetrött efter fem timmar så är det en helt annan sak på förskolan.

Vi behöver inte mycket tid för att ta oss till förskolan men när han börjar 06:15 så brukar jag iaf se till att vi lämnar hemmet 06:00 (och sen har vi stått och väntat på personalen) och då börjar jag klä på honom kanske en kvart, halvtimme, innan.

Som sagt, vänta och se. Ta upp all din oro med förskolepersonalen vid inskolningen, de vet nog hur de ska göra (t ex vill vår son att någon har en hand på hans mage tills han somnar och trots att barnen sover i varsina bås så sitter någon och håller sin hand på hans mage. Väldigt lyhört av dem).
  • Iowhannah
    Lena skrev 2018-01-22 14:49:01 följande:

Varför lämnar inte pappan när du börjar innan honom så barnet inte måste passera mormor?

Därför att pappan börjar jobba 06:15 och förskolan öppnar 07:00 (står i TS).
  • Iowhannah
    IsDimma skrev 2018-01-23 11:20:59 följande:

Säker på att förskolan inte måste öppna klockan sex ifall ni behöver?

Det där frågade vi på vår förskola och fick, det skapligt logiska, svaret att det inte skulle funka. För om de anpassar sig efter en familj så måste de kunna anpassa sig efter alla familjer, och det blir alldeles för krångligt för alla inblandade.

Vi får räkna med att TS inte är den enda föräldern som jobbar oregelbundet.
Svar på tråden Kan mitt arbetsschema förstöra sonens rutiner