Hata Hemmafru hat!
Vad skulle syftet med omfördelning från personer utan barn till personer med barn vara för dig?
Idag är ju själva syftet med föräldraförsäktingen och barnomsorgen att människor ska vara fria att kombinera jobb och familj. Jag anser att det är ett rimligt skäl att lägga skattemedel på, dels för att jag menar att det gynnar samhällsekonomin och dels att jag anser att det är en viktig åtgärd både för att skapa jämlikhet och jämställdhet.
Jag får ju anta att ditt syfte med att omfördela pengar till banfamiljer är ett helt annat än detta. Vilket är det syftet?
Självklart är det du föreslår politiskt färgat och man kan vara emot det. Jag ser inte någon direkt samhällsvinning med dina förslag och ser att de direkt motverkar syftet som är idag.
Personligen anser jag att subventionerad barnomsorg och föräldraförsäkring skapsr en större frihet. Så även i synen på vad frihet innebär skuljer vi oss politiskt.
Förstår inte hur du inte kan se att man ser på dina förslag olika beroende på var man står politiskt.
"att öka nativiteten, utjämna levnadsstandarden mellan barnlösa och barnrika familjer och minska antalet barn som levde i fattigdom"
Syftet med förskola:
"Förskolans uppgift är att möjliggöra för vårdnadshavare att studera eller förvärvsarbeta, samt att bedriva pedagogisk verksamhet som synliggör varje barns individuella behov och främjar barnens välbefinnande, lärande, lek och utveckling"
Notera att det står möjlighet och inte skyldighet.
Syftet med föräldraförsäkring/ledighet:
"Föräldraledighet är den ledighet som beviljas av stat och företag i samband med barns födelse och under småbarnstiden. Från att tidigare bara avsett moderns rätt till ledighet blir det nu allt vanligare att även fadern ges någon form av rätt till ledighet."
Notera rätt och inte skyldighet.
Ja jag tycker att man borde vara för familjers rätt att välja själva oavsett vart man står politiskt. Nej jag tycker inte att staten ska styra familjer åt det som är mer "jämställdt" så länge alla i familjen har kommit överens så ska staten Inte styra dem någonstans.