Inlägg från: All makt åt familjerna |Visa alla inlägg
  • All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

the happy frog skrev 2018-01-21 11:34:36 följande:

Även om inte alla blir föräldrar så har alla varit barn. Det är rimligt att jag som vuxen betalar tillbaka det samhället satsat på mig under min uppväxt.

Över min livstid går ju samhället back på mig i åldern 0-20 c:a. c:a 20-70 hoppas jag kunna bidra till samhället och därefter är det återigen samhället som går back på mig.

Att komma och säga att jag inte har barn så jag ska inte bidra är otroligt egoistiskt och rent av obegåvat.

När sa jag följande?

"Att komma och säga att jag inte har barn så jag ska inte bidra är otroligt egoistiskt och rent av obegåvat."

Jag menar att hemmafruar visst bidrar till samhället även om det inte syns direkt på skattesedeln eller i BNP. Men snälla läs dem tidigare inläggen i tråden(om du inte redan gjort det) där jag förklarar hur jag menar. Del är det jobbigt att upprepa sig och så blir folk kränkta om jag kopierar!?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 12:16:04 följande:

Men du vill ju att samhället ska ge vissa ekonomiska bidrag till människor som gör vissa bestämda val. Det är ett styrmedel.

Nej vi håller inte med varandra, jag försöker inte komma fram till ett samförstånd mellan oss. Jag försöker förstå vad du menar. Jag förstår inte hur du kan mena att vi ska lämna i ftån oss våra pengar genom skatt som "samhället" ska förfoga över och som vi får tillbaka om vi gör vissa val (tex skaffar barn och slutar jobba) och samtidigt hävda att samhället (som ju är alla vi som bor i ett samhälle) ska styras åt något håll.

Det jag menar år: Om samhället ska omfördela pengar till familjer genom skatt, då borde familjer få bestämma på vilket sätt de vill utnyttja pengarna. Kanske går det inte att låta familjerna helt fritt styra övar pengarna men så länge det de vill göra är rimligt så tycker jag att systemet borde var mer anpassningsbart.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-21 12:18:53 följande:

Familjer har fritt fram att välja att leva sina liv hur de vill, med de konsekvenser de valen får. Däremot väljer staten att stötta vissa val, oftast val som är positiva för de allmänna finanserna eller medverkar till att samhället går i en riktning vi vill. Därför subventioneras kollektivtrafik då det är miljövänligare än bil. Och därför subventioneras förskola eftersom det är samhällsekonomiskt smart och leder till ett mer jämställt samhälle. Men fritt fram att inte nyttja förskolan om man inte vill, på samma sätt som man får puttra på i sin bil istället för att åka kollektivt om man vill det! Har för övrigt inte sett något direkt hemmafruhat i tråden. Bara argumentet att om man väljer att vara hemmafru och då inte stå till arbetsmarknadens förfogande bör man också stå för sin egen ekonomiska trygghet vid pension, dödsfall eller skilsmässa. Kan man det och känner att man skulle trivas som hemmafru så kör på för all del!

Jag kan börja med att det visst har funnits hemmafru hat i tråden följande saker har sagts Hemmafruar är ointelligenta, fast i stenåldern, lata, en börda för samhället. Byt ut hemmafruar mot vilken grupp som helt så inser du det hatiska. Nej jag håller inte med om att staten borde styra familjer åt att leva på ett sätt det är precis det jag har argumenterat emot! Varför verkar frihet att leva sitt liv alltid vara så viktigt när man inte talar om hemmafruar? t.ex. allas rätt till att idrotta. Du kanske kallar det att subventionera hemmafruar jag kallar det att balansera den obalans som skapades när familjen beskattades. Hade familjen inte beskattats hade de haft råd att leva på en inkomst!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (S) skrev 2018-01-21 13:15:50 följande:

Har inte läst tråden, så detta kanske redan har avhandlats, men de som utnyttjar föräldraförsäkringen, förskola och barnbidrag har ju betalt det genom skatten. Likväl som att man utnyttjar vägar, sjukvård eller skola, det betalas genom att man arbetar och betalar skatt. Hur gör det dem till parasiter? En hemmafru gör ju inte det.

Ja läs tråden först sen kan jag svara om du har några frågor.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Minoo) skrev 2018-01-21 13:17:04 följande:

Om inte tvätta, dammsuga och torka golv är att spendera tid med barnen så är en hemmafru alltså, enligt din definition, frånvarande från sina barn under tiden hon gör sina hushållssysslor? Vem är då ansvarig för barnen?

Och varför tänker du att barnen skall sitta bredvid som åskådare när föräldern tvättar/städar osv? Min syn på det är att barnen mår bra av att lära sig att ta ansvar för hushållssysslor tillsammans med sin/sina föräldrar och att de under tiden kan samtala om smått och stort. Jag har själv fina minnen av när jag och någon av mina föräldrar ex.vis hängde tvätt och vi pratade om sådant jag gjort eller tänkte på och sådant de gjort/ kunde,släkthistoria och mycket mycket mer. För grejen är att de ju var närvarande, hade tid att lyssna på mig ochprata med mig. Det är inte pappan som jobbar mer tack vare att han har en hemmafru.

På köpet lärde jag mig att fixa grejer därhemma som vänner som fått allt sådant serverat hade svårt att klara när de flyttade hemifrån.

Jag tror att det är ett bättre alternativ än 30 minuters sk kvalitetstid med pappa när han kommer hem från jobbet som han satsat extra på för att bidra mer till samhällsekonomin och på så sätt enligt dig väga upp för att hans fru inte arbetar.

Sedan undrar jag varför anonym (hemmafru) som du svarar först i det här inlägget skulle vara tvungen att hitta ett miljövänligt alternativ för att få ut pengar för det h*n inte nyttjar av kollektivtrafik? Att lägga miljöaspekter på de kraven är ju lika mycket att inkräkta på det egna valet som att lägga jämställdhetsaspekter på att samhället inte subventionerar hemmafruar. Jag trodde att du var för familjens/individens egna val?

Förr i tiden spenderade man absolut mindre tid på sian barn även om de fick hänga med på det mesta. Jag vet inte om man kan lära en treåring att tvätta. Men det är klart när barnen blir äldre så kan det vara nyttigt att lära sig sysslor. Men då går de i skolan och är ändå bara hemma på eftermiddagar och kväll. Prata med föräldrar kan man väl göra även fast de jobbar hemma. Det finns ganska många timmar på ett dygn där föräldern som jobbar kan leka med sina barn. Ja det finns frågor där samhället kanske måste prioritera t.ex koldioxidutsläppen(som hotar människans existens!) men hur familjer ska leva är inte en av dem.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (S) skrev 2018-01-21 13:51:18 följande:

Jag tänker inte läsa igenom 18 sidor med dravel för att se om det eventuellt har besvarats. :) Som TS får du räkna med att svara fler gånger.

Jag har svarat på den här frågan ganska många gånger redan. Men jag tror dom flesta i samhället tar ut mer från välfärden än vad dom bidrar till välfärden. Särskilt om man är en barnfamilj. Det var därför jag skrev att det var hycklande att klaga på att hemmafruar lever på andras pengar. Ett alternativ vore att skatterna var väldigt låga och alla skötte om sig själva men det verkar det inte vara så många i tråden som är sugna på.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 13:52:13 följande:

Ok, så du har egebtligen ingenting emot en stark gemensam ekonomi och att samhället styrs genom hur denna ekonomin snvänds?

Du är bara emot hur det styrs, inte att det styrs.

Då förstår jag vad du menar men det är märkligt att låta som att du är emot att samhället genom olika åtgärder styr aamhället åt ett visst håll när du egentlogen är helt ok med det. Du är emot att styrmedel används i det syfte som föräldradörsäkrinfågen och barnomsorgen har men inte mot styrmedel som sådana. Om medlen istället styrdes mot åtgärder som du tycker är viktiga är du ok med. Helt ok förstås att ttcka så men du uttrycker dig väldigt motsägelsefullt.

Man får för övrigt vara med pch bestämma över hur pengarna omfördelas - det gör man genom röstsedeln. Men givetvis kan inte varje enskild människa på egen hand kunna bestämma över just den skatt hen själv betala in - då försvinner ju själva poängen med skatt och gemensam ekonomi för samhällsviktiga frågor.

Jag är emot att staten styr för mycket över människors liv. Jag är emot att staten ska styra vem man får gifta sig med, jag är emot att staten ska styra vilken mat som man ska äta, jag är emot att staten styr hur man delar upp hushållsarbetet där hemma osv. Jag vet inte varför det skulle vara jämförbart med något som förstör miljön. miljön är något som direkt påverkar andra. Hur familjer lever sina liv gör inte det. Åtminstone så påverkas familjers liv mer av att staten går in och styr än om den inte gjort det!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Minoo) skrev 2018-01-21 13:59:56 följande:

Nej, på 70/80-talen umgicks man nog mer med sina barn än nu. Idag sitter många föräldrar med sina telefoner och barnen placeras framför TV/i-pad/konsolspel mycket mer än förr. Klart en treåring kan vara med när en tvättar, det handlar ju inte om att barnet själv skall ansvara men att de får göra saker på sin egen nivå. Att hitta alla röda kläder i tvätthögen tex (dvs sortera tvätt). På samma sätt kan en treåring skära gurka med en bordskniv, hjälpa till att duka mm. Fråga vilken förskollärare som helst så kan de berätta för dig om hur kompetenta barn faktiskt är om de får göra åldersadekvata saker under ledning av vuxna och hur barn växer och utvecklas av att få vara med och hjälpa till.

Du har fortfarande inte givit någon förklaring på hur pappan som jobbar MER eftersom hans fru är hemma inte skulle bli en mer frånvarande förälder. Även om de äldre barnen går i skolan är de ju inte borta lika länge som pappan, så det gör ju ingen skillnad i deras relation.

Nu var ju du själv som ansåg att anonym (hemmafru) skulle vara tvungen att använda ett miljövänligt alternativ för att få pengar för de resor med kollektivtrafik som h*n inte gjorde, dvs styra hur pengarna skall användas på samma sätt som görs med pengar för barnomsorg.

Nu pratade jag inte om 70/80-talet utan 50-talet och tidigare. Men när jag tänker på en frånvarande pappa tänker inte jag på att han aldrig lärde barnen att tvätta eller liknande. Jag tänker på någon som kommer hem sent på kvällarna eller reser mycket. Det går absolut för pappan att vara med barnen på kvällar och helger. Om pappan sedan är utvilad så kan han jobba hårdare på jobbet. Kanske gå upp tidigare innan barnen har vaknat. Jag aldrig möt någon som klagat på att de aldrig fick exakt lika många timmar i samma rum som både mamman och pappan. Det viktiga är att både pappan och mamman är närvarande och hörsams under hela uppväxten. Inget barn vill spendera 100% av sin tid med sina föräldrar när de blir äldre. Sen har jag aldrig hört någon klaga på brist till tid med pappan när man talar om kvinnors rätt till att skaffa barn med "sig själva" genom insemination.

Sen svarade jag faktiskt förut att jag inte tycker det är jämförbart med miljö och familj. Miljön påverkar alla hur olika familjer lever gör inte det.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 15:11:04 följande:

Du är alltså emot just föräldraförsäkringen och subvemtionerad barnomsorg eftersom att du anser att det styr människor åt ett håll som du inte är ok med?

Det tycker jag inte är konstigt alls, så ser det ju ut i många länder, å du är ju långt ifrån ensam om det. Det är inte heller den åsikten jag reagerat mot utan att du samtidigt som du är emot detta anser att skattepengar ska gå till att stötta hemmfruar. Är inte det lika mycket styrning från staten i så fall?

Jag har inte prata miljöpolitik alls, utan är inne på familjepolitik. Men du är ju själv ok med att styra familjepolitiken genom att överföra pengar från personer som inte har barn till de som har. Så även om vi håller oss kvar i familjepolitiken så är du ju för styrning via skattemedel. Så då känns det märkligt att du påstår att det är fel att styra familjepolitik med skattemedel samtidigt som du förordar det samma.

Så jag kan inte dra nån anban slutsats än att du är ok med att staten lägger sig i familjepolitik genom hur skattemedel används.

Nej! Enligt mig så finns det två motsatta lösningar på detta problem. Antingen så sänker vi skatterna och låter människor få skötta sig själva eller så omfördelar vi pengar till barnfamiljer från samhället i övrigt. Men då tycker jag inte att en sorts familj ska prioriteras över en annan. För det som sticker i ögonen på många är att ifall vi hade haft lägre skatter så hade de haft råd att leva på en inkomst. Men eftersom vi nu har det här skattesystemet borde dem väl åtminstone ha rätt till lite större valfrihet. Staten borde inte prioritera en familjs behov över en annans. Argument för fördelning politik brukar väl vara att det ska vara ett sätt att öka människors rätt till frihet oavsett ekonomiska förutsättningar. Så jag förstår inte att någon skulle vara emot allt jag förslår oavsett vart man står politiskt.

Om man inte tycker att det finns något som är otroligt mycket viktigare än att familjerna får välja själva.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-21 15:32:52 följande:

Kollektivtrafiken är kraftigt subventionerad, men det visste du inte? Storleken på subventionerna varierar geografiskt, dock.

Men principen är jättebra, mitt alternativ till kollektivtrafik är promenad, det är ännu mer miljövänligt. Förhåller sig precis som hemmafruar till dagisplats. Huruvida dagisplatser ges efter behov, ja, det gör de ju i viss mån, åtminstone omfattningen av den Därmed helt relevant jämförelse med sjukvård.

Principen du förespråkar är helt enkelt ekonomisk ersättning för tjänster man inte utnyttjar.

Varför inte medborgarlön med en gång?

(För övrigt har jag barn, men bodde inte i Sverige när de var i förskoleåldern, så de har INTE gått på dagis.)

Nej jag förespråkar inget av det här (läs inläggen ovan). Ja jag visste att kollektivtrafik är subventionerade( skrev det i ett av mina inlägg). Nej man ska inte få ersättning för bidrag man inte använder, det är inget jag förespråkar. Mitt exempel med förskolorna var bara ett förslag på hur vi kunde utöka familjers valfrihet. Det går inte att promenera längre än korta buss resor inom rimlig tid för de flesta. Jag försöker svara på era inlägg men jag vet inte om jag är otydlig eller om ni bara inte läser mina svar?!
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!