Hata Hemmafru hat!
Hur menar du? Vill de inte ha tillgång till sjukvård? Vill de ha inte vägar att åka på? Vill de inte ha en riksdag eller regering? Eller att brandkåren kommer när huset brinner?
Ps. Nej jag förespråkar inte att avskaffa staten.
Hur menar du? Vill de inte ha tillgång till sjukvård? Vill de ha inte vägar att åka på? Vill de inte ha en riksdag eller regering? Eller att brandkåren kommer när huset brinner?
Det var ett väldigt dåligt exempel på "hycklande".
Barnbidrag och föräldrapenning är något som alla får!
Accepterande = sambeskattning av familjen? Bidrag till de som inte använder förskolan?
Hur menar du att staten begränsat? Annat än att den inte betalar ut ovanstående bidrag.
Jag säger inte att någotdera är rätt eller fel. Vill bara förstå vad du menar.
Jag spenderar mer tid med barnen om jag tvättar, eftersom jag dels involverar dem i hushållsarbetet och dels kan prata med dem även om de bara vill vara bredvid mig när jag sorterar/hänger tvätt. Jobbar jag hemma behöver jag koncentrera mig på arbetet på ett helt annat sätt, jag kan inte sätta upp arbetstid om jag inte presterar något under den tiden. Därför undrar jag hur mannen skulle kunna arbeta MER (alltså mer än sin heltid) utan att det påverkar hans möjlighet att vara en närvarande förälder.
Ja självklart styr samhället åt ett visst håll. Som sagt, gäller det alla samhällen. Men hur är subventionerad barnomsorg och föräldraförsäkringen familjefientlig och vad ät det man ej får bestämma? När jag skrev att jag inte vill ha ett samhälle som förutsätter en uppdelning med en jobbande och en vårdande förälder utan uppskattar systemet som det är började du prata om att överföra sia ideal på andra, att bestämma över andra och att samhället inte ska ha mikrokoll på familjer. Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang där. Menar du att subventionerad barnomsorg och betald föräldraledighet nån slags samhällelig kontrollfunktion?
På vilket sätt skulle systemet vara mer accepterande mot hemmafruar memar du?
Men på vilket sätt får man inte välja idag? Har du ett konkret exempel?
Fast i trådstarten skriver du ju som att du tycker att ingen kan gnälla om man har de ekonomiska förutsättningarna. Det håller jag med om. Nu låter det dock som om du vill att man ska kunna få ekonomiskt stöd för att vara hemmafru?
Vi har inte förmögenhetsskatt i Sverige och lever man bara på sin förmögenhet så bidrar man inte till välfärde genom att betala löneskatt..
Jag fattar ingenting. Vad menar du då med att man borde kunna få välja? Vilket slags teoretiskt system syftar du på?
Nej, självklart gillar inte alla det systemet. Det finns givetvis många som vill ha lägre skatter eller att skattemedlen ska gå till annat än att underlätta för män och kvinnor att kombinera barn och jobb. Naturligtvis är det så. Är det bara det du menar alltså? Att den politik som förs i ett land påverkar människorna som bor där? Folk blir inte tvingade och politiken som förs ör inte familjefientlig?
Vad menar du med att folk skulke kunna välja? Menar du att man på inividnivå ska kunna bestämma om man aka ha en väl utbyggd barnomsorg eller lägre skatt för att själv ha frihet att styra över sina pengar? Hur skulle der gå till menar du?