Hata Hemmafru hat!
Föraktar är kanske inte ordet jag skulle använda, men sure. Tror absolut ekonomiska frågor är en stor del i det. Att man inte bidrar till den gemensamma kassan så att säga. I ett land som USA möter du mindre motstånd till hemmafruar, de har heller inte något vidare välfärdssystem att hurra över där folk bidrar till gemensamt. Detta med att "jag gör vad jag vill med mitt liv" och "varför ska man bry sig i vad andra gör med sina liv", det enkla svaret är att om/när det påverkar mig så kommer jag bry mig. Att du specifikt som invid väljer att vara hemmafru påverkar inte mig så att det är kännbart, därav kommer jag aldrig bemöta en individ som valt att vara hemmafru med en negativ inställning per automatik. Men, fenomenet hemmafruar påverkar mitt liv, då det innebär någon som utnyttjar de tjänster och förmånder som erbjuds och kan bidra till dessa tjänster och förmåners finansiering men väljer att inte göra det.
Och många av de sterotypiska egenskaper som tillskrivs hemmafruar bottnar i detta också tror jag, att man inte är med och bidrar till den gemensamma kassan.