Inlägg från: All makt åt familjerna |Visa alla inlägg
  • All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Anonym (Pappa) skrev 2018-01-20 13:15:03 följande:

Bra och sakligt beskrivet! Det skrämmande är att det finns individer som TS där man regredierar tillbaka till ett sorts reaktionärt tänk att en familj = kärnfamilj med kvinnan bunden till hemmet. Jag har många synpunkter på den intoleranta feminismen av idag men att samhället skall verka för både mäns och kvinnors rätt att både förvärvsarbeta OCH ha barn är en självklarhet!

Ja rätt att förvärvsarbete och inte skyldighet. Så länge man inte lever på bidrag.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-20 13:19:38 följande:

Självklart får jag tycka vad jag vill.

Förstår inte vad du menar med att alla människor inte kommer uppfylla mina ideal. Jag har inte uttryckt hur en ideal människa ska vara/leva utan villket samhälle jag vill ha. Dvs hur jag anser att skattemedel, regler och andra politiska styrmedel ska riktas.

Enligt mig borde inte samhället vara byggt på ett sådant sätt att man tvingas uppfylla vissa ideal. Det är att begränsa människors rätt till frihet.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-20 14:07:18 följande:

Jag vet inte riktigt vad du menar med ideal i detta sammanhang.

Om man ska leva gemensamt i ett samhälle krävs ju vissa gemensamma förutsättningar, tex gemensamma lagar. Dessa gemensamma system påverkar givetvis människors förutsättningar och möjligheter och därmed frihet på olika sätt. Det går knappast komma ifrån.

Ett samhälle som valt att inte ha ett gemensamt trygghetssystem för föräldrar som tex subevntionerad barnomsorg och föräldraförsäkring påverkar ju naturligtvis också de människor som lever där, deras förursättningar, möjligheter och därmed frihet.

Vad man upplever är ett friare samhälle av dessa beror väl främst på po.itiskt ideologi och hur man förstår begreppet frihet.

Men att hur samhället är styrt påverkar innevånarnas liv är väl ganska självklart. Om det är det du menar med att människor tvingas uppnå vissa ideal.

Självklart krävs det en begränsing i ett samhälle av allas frihet. Polis måste finansieras, äganderätten accepteras osv. Det är en ideologisk fråga hur mycket människors frihet ska begränsas. Men jag försöker bara tydliggöra att folk som vill bestäma över andra familjer absolut vill överföra sina ideal på andra. Enligt mig så har sådan mikrokontroll av familjer alltid lett till mer lidande vare sig det har varit i Saudi eller Sovjet. Därför menar jag att oavsett vad man har för ideologi borde man respektera folks vilja att styra över sina egna liv. Sen hur mycket staten ska gå in och omfördela pengar kan man diskutera.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 14:33:42 följande:

Okej, men skillnaden där är ju att jag jobbar sedan och därmed bidrar med rätt mycket pengar till detta system som finansierar föräldraförsäkring, suvbetionerad förskola, barnbidrag osv. Du som hemmafru deltar i princip precis lika mycket, möjligtvis att du avstår förskola - men det handlar om en relativt kort tid. Sedan deltar du i samma utsträckning son oss andra. Skillnaden är att du bidrar inte själv till detta system vilket vi som arbetar och betalar skatt gör.

Hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig. En hemmafru utför en massa arbete som annars också hade behövts göra. Som en förskollärares arbete t.ex. Men du kanske tycker att dom inte heller bidrar till samhället. Sen kan man fråga sig om det ända målet med en människas liv är att bidra till BNP då skulle man ju kunna fråga sig hur mycket vissa kulturarbetare har bidraget. Även fast en poet inte bidrar direkt till samhällsekonomin kanske det finns ett högre syfte. Det kan man ju diskutera men dom får bidrag och stöd av resten av samhället. Poängen är när man börjar jämföra hur mycket olika personer bidrar till samhället så är det ju inte endast hemmafruar man ska diskutera isfåfall.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Maybe) skrev 2018-01-20 15:04:45 följande:

En del blir hemmafruar därför de har inte intelligens till annat..sitter i generna..stenåldersstil..

DET HÄR!? är precis vad jag menar när jag säger hemmafru hat!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Stjärna) skrev 2018-01-20 13:54:45 följande:

Ingen har här sagt att kärnfamiljen är den enda sortens familj. Men den är absolut ingen reaktionärt med den. Dom reaktionära är dom som försöker styra familjerna till att följa deras ideal. I ett humant samhälle måste man har rätt att välja själv.

Precis!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Maybe) skrev 2018-01-20 15:15:45 följande:

När jag gick i skolan var det de som hade mammor som var hemmafruar med en välbärgad försörjare till make som ville göra sig märkvärdiga över barn från sämre ställda hem..men vad hade dessa mammor som ville göra sig märkvärdiga ? Ingenting.. :)

Det är däremot inte sant att alla hemmafruar skulle vara rika lyft bara blicken och titta ut mot världen. Var inte förblindad av hat!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Pappa) skrev 2018-01-20 15:25:42 följande:

Du jämför en hemmafrus arbete med en förskolelärares. Den ena utför beskattningsbart förvärvsarbete, den andre utför obeskattat arbete. Staten skall verka för lösningar som främjar mångfalden på arbetsmarknaden för att det ger omvittnat bäst resultat. Återigen grundläggande nationalekonomi.

(PS. Ända = rumpa, enda = ensam i sitt slag DS)

Det finns gott om outbildad förskollärare. Så ja det är samma arbete oavsett om det beskattas eller inte. Även om staten har ett ansvar för landet ekonomi så har dom även en skyldighet att garantera medborgarnas frihet. Förresten sen när handlade den här tråden om ekonomi.
  • All makt åt familjerna
    elyse skrev 2018-01-20 15:39:21 följande:

Det gör det inte. Sk outbildade barnskötare finns däremot.

Ok sant mitt misstag. Men min poäng gäller fortfarande.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Kalle) skrev 2018-01-20 16:26:32 följande:

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

Den handlar om ekonomi för att du själv diskuterar ekonomi.

Jag tänker inte säga emot menar bara att det inte var mitt mål eller syfte med den här tråden. Tanken var att utreda varför vissa verkar ha så stora problem med att andra försöker leva sina liv som dom själva vill. Jag vet inte om ni märkt men den här tråden innehåller precis det förakt mot hemmafruar som jag ville belysa. Men inte får dom något mothugg från några av er.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!