Inlägg från: Anonym (Helena) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helena)

Hata Hemmafru hat!

Anonym (Va?) skrev 2018-01-22 00:25:15 följande:[/quote-nick]Att aldrig betala skatt men sen gnälla på andra, bättre behövande som behöver bidrag tycker jag är märkligt..?

Lika så att låta förvånad över att man inte har så mycket att röra sig med. Som att det bara råkat bli så.

Sen har jag två fastrar som jobbat hårt hela livet. Den ena är jurist och har jobbat i finansbranschen bland annat. Båda är gifta med varsin man som gillar att jobba, och dessutom tjänar helt okej. De har nu vid 55+ års ålder valt att gå i tidig pension så att säga.

De spelar golf, reser och sysslar med lite ideellt arbete och tränar och rör sig. Lever livet.. Applåd åt dom säger jag![/quote]

Fastrarna skippar tio år i slutet av sitt arbetsliv för att spela golf. En annan kvinna skippar tio år i början eller mitten av sitt arbetsliv för att ta hand om barn. Vad är skillnaden? Fastrarna tjänade bra när de jobbade, är det skillnaden och var går gränsen? Ska man räkna familjens sammanlagda skatteinbetalningar eller bara kvinnans?

Är det bara att inte gnälla som räknas? Jag arbetar men fattar ju att både de två år jag var hemma extra med barn OCH de två år extra jag planerar att gå tidigt i pension, påverkar min pension.

• Anonym (Helena)

Anonym (Förr) skrev 2018-01-22 09:04:14 följande:[/quote-nick]

Det är i princip ingen skillnad OM den som skippar åren i mitten av arbetslivet kommer in på arbetsmarknaden igen och då tjänar så bra att de får ihop till en bra pension. Fastrarna här tar ju sitt beslut med vetskapen om vad de kommer ha att leva på efter pensionen. Och problemet som nämndes i inlägget du svarade på var att en del kvinnor som tagit ledigt under delar av arbetslivet inte förstått hur det påverkar pensionen och sen blir förvånade över hur det blev. Jag är helt för att ta ledigt från arbetet för att uppfylla andra mål och drömmar oavsett om det är att vara hemma länge med barn, resa, spela golf eller måla tavlor. Men jag tycker inte att vi andra ska vara med och sponsra det, utan individen får själv ta konsekvenserna av de valen.[/quote]

Fast det gör vi ju faktiskt ändå. Vi vet att fastrarna ( de får vara exempel) har betalat in skatt. Vi vet inte säkert att den som är hemma med barn kommer att få jobb o betala skatt men det är troligt om hon/ han vill. Men faktum kvarstår att fastrarna missar eller slipper betala tio år i skatt. Vem som blir närande eller tärande i slutändan hänger även på annat, om faster eller mamman Gud förbjude drabbas av cancer eller en svår bilolycka så hinner man rätt snabbt få tillbaka all skatt man betalat in och mer därtill. Om hemmafruns make var Östlings kollega och betalar några miljoner i skatt varje år så hur ska man räkna då?

Jag tycker det är samna sak. Det finns nog de som gått i pension tidigt som gnällt också när tjänstepensionen tagit slut och man är änka.

Däremot ska man förstås inte få bidrag typ bostadstillägg vare sej man medvetet valt att inte arbeta eller gått i pension tio år i förtid. Men det ör svårt, vissa barn har svårare att vara på fsk pga problem, vissa är utslitna innan 65, och ska vi då dra in bidrag till den som lallade runt på Bali ett år istället för att arbeta då?

Jag föredrar att se en familj som ett team och kan man leva på en lön så betalar man troligen skatt i nivå med många andra par ändå. Vare sej man är hemma länge eller slutar tidigt. Det behövs folk som arbetar tex inom skola o vård men det blir svårt att införa lösdriverilagen igen.

• Anonym (Helena)

sextiotalist skrev 2018-01-22 11:57:38 följande:[/quote-nick]Skattesystem?

Mig veterligen är det ett fåtal som betalar över 30% på sin inkomst (dvs ett lägre skattetryck än under hemmafrueran).

[/quote]

Skojar du? Är inte du civilingenjör, du måste ha massor av kollegor som betalar mer än 30%.

• Anonym (Helena)

Nu kostar en fskplats samhället betydligt mer än de flesta betalar i skatt, så med förskolebarn är det en samhällsekonomisk vinst med hemmaföräldrar. Sen när barnen ändå är i skolan då blir det en förlust.

Jag skulle aldrig vilja vara hemmafru utan barn eller med stora barn, men jag skulle inte vilja lämna en 1åring på fsk eller arbeta heltid båda föräldrar med små eller halvstora barn heller. Men vi bor, arbetar, pendlar alla så olika så vad som är bäst är säkert olika för olika familjer.

• Anonym (Helena)
    DEADBEEF skrev 2018-01-23 16:40:33 följande:

En förskoleplats kostar väl c:a 120000 om året.

En anställd som tjänar 30000/månad betalar väl c:a 100000 perår i inkomstskatt. Men dessutom betalas ytterligare 100000 per år i arb.avgift för den anställde-

I detta fall tjänar alltså staten 200000-120000 = 80000 per år på denne arbetare som nyttjar förskoleplats.

I priset för förskoleplatsen inkluderas den skatt och arb.avgift som betalas för personalen. D.v.s staten får kanske 50% återbäring på kostnaden för förskoleplatsen. Eller den reella kostnaden är kanske 60000 per år.

Men arbetsgivaravgiften på fsk betalas ju av kommunen, antingen direkt på en kommunal fsk eller indirekt via barnomsorgspengen på en privat fsk. När kommunen betalar till staten är det inte en samhällsekonomisk vinst, det är bara ett kretslopp.
  • Anonym (Helena)

DEADBEEF skrev 2018-01-23 20:08:38 följande:[/quote-nick]Arbetsgivaravgiften på fsk bokförs som en kostnad, men är ett nollsummespel eftersom kommun betalar till stat. Två delar av samma system. Så jag håller med om att det är ett kretslopp. Men varför är det då medräknat i kostnaden för en fsk-plats?

[/quote]

Det var iofs du som räknade ihop summan du nämnde.

Själv har jag inte kommit upp i några 30tkr i lön så jag kan använda mycket lägre siffror.

Hur som helst kan vi nog vars överens om att fsk kostar samhället mer än den lilla avgift föräldrarna betalar och att det är skillnad på att vara hemma och inte bidra med skatt med en tvååring som annars behöver personaltät tillsyn på fsk-eller med barn på högstadiet eller utan barn, där samhället inte alls slipper en kostnad.

Jag tycker det ena är en insats även för samhället, det andra stör mej inte men gynnar bara egna familjen.

Svar på tråden Hata Hemmafru hat!