Inlägg från: Anonym (hemmafru) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hemmafru)

Hata Hemmafru hat!

All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 21:34:55 följande:
    Ja om du utnyttjar en dagis plats för en viss kostnad. Varför skulle då inte en familj som inte utnyttjar den platsen kunna få dom pengarna om dom skötte om sitt barn själva. Med kontroller och regler mot utnyttjande och fusk så klart. Just nu beror ju det på att vissa tycker det ena är bättre än det andra.
    Ja! Vilket bra system! Man får betalt för tjänster man inte utnyttjar!
    Det borde införas på fler områden. Finns massor av tjänster jag inte utnyttjar, bla. åker jag aldrig kollektivt- kan jag få de pengarna då?
    Jag har inte varit sjukskriven från arbetet på 11 år, kan jag kanske få någon slags schablonmässig ersättning för den sjukpenning jag inte behövt?
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 10:00:33 följande:

Självklart så är anledningen till att du skulle kunna få ut pengarna istället för att utnyttja en dagisplats inte att du har rätt till alla pengar staten betalar ut. Ifall man utför ett arbete som är ekvivalent med det förskolan hade utfört. Det var ett förslag på hur man skulle kunna utöka familjers möjligheter. Ifall man tycker att familjers ska ha större makt över sina liv är det då inte ett rimligt förslag? Sen brukar kollektivtrafiken ha en avgift så den är väl inte så subventionerad? Men jag hade definitivt varit för att du hade kunnat utnyttja samma mängd pengar som din resa hade blivit subventionerad i kollektiv trafiken om du hitta ett motsvarande miljövänligt alternativ. Ditt exempel med sjukförsäkringen är lite galet eftersom den ges ut på behov. Ingen har föreslagit att folk som inte har barn ska få något. Man kan tycka att det är orättvist att pengar omfördelas från icke-föräldrar (eller arbetande till sjuka) till föräldrar men det är isåfall en större fråga. Men utom det förstår jag inte varför någon skulle bry sig exakt hur de pengarna utnyttjades om utfallet var det samma.

Kollektivtrafiken är kraftigt subventionerad, men det visste du inte? Storleken på subventionerna varierar geografiskt, dock.

Men principen är jättebra, mitt alternativ till kollektivtrafik är promenad, det är ännu mer miljövänligt. Förhåller sig precis som hemmafruar till dagisplats. Huruvida dagisplatser ges efter behov, ja, det gör de ju i viss mån, åtminstone omfattningen av den Därmed helt relevant jämförelse med sjukvård.

Principen du förespråkar är helt enkelt ekonomisk ersättning för tjänster man inte utnyttjar.

Varför inte medborgarlön med en gång?

(För övrigt har jag barn, men bodde inte i Sverige när de var i förskoleåldern, så de har INTE gått på dagis.)
  • Anonym (hemmafru)

[quote=78389059][quote-nick]All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 15:46:07 följande:[/quote-nick]Nej jag förespråkar inget av det här (läs inläggen ovan). Ja jag visste att kollektivtrafik är subventionerade( skrev det i ett av mina inlägg). Nej man ska inte få ersättning för bidrag man inte använder, det är inget jag förespråkar. Mitt exempel med förskolorna var bara ett förslag på hur vi kunde utöka familjers valfrihet. Det går inte att promenera längre än korta buss resor inom rimlig tid för de flesta. Jag försöker svara på era inlägg men jag vet inte om jag är otydlig eller om ni bara inte läser mina svar?![/skoter

Du är inte otydlig alls. Problemet är att du inte kan se det inkonsekventa och orimliga i ditt eget resonemang. Det är det många, inklusive jag, försöker förklara för dig, men det lyckas ju sisådär.

Och fortfarande, jag tar mig till ARBETET genom att promenera. Andra gör det genom att åka kollektivt. Med ditt resonemang skulle jag då få subventionen, eftersom slutresultatet blir detsamma: du kommer till arbetet.. Du tar hand om barn, förskolan tar hand om barn- alltså, föräldrar som har barn på förskolan ska få pengarna.

Princip: ersättning för tjänster man inte utnyttjar.

• Anonym (hemmafru)

[quote=78389085][quote-nick]Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-21 15:57:16 följande:[/quote-nick][quote=78389059][quote-nick]All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 15:46:07 följande:[/quote-nick]Nej jag förespråkar inget av det här (läs inläggen ovan). Ja jag visste att kollektivtrafik är subventionerade( skrev det i ett av mina inlägg). Nej man ska inte få ersättning för bidrag man inte använder, det är inget jag förespråkar. Mitt exempel med förskolorna var bara ett förslag på hur vi kunde utöka familjers valfrihet. Det går inte att promenera längre än korta buss resor inom rimlig tid för de flesta. Jag försöker svara på era inlägg men jag vet inte om jag är otydlig eller om ni bara inte läser mina svar?![/skoter

Du är inte otydlig alls. Problemet är att du inte kan se det inkonsekventa och orimliga i ditt eget resonemang. Det är det många, inklusive jag, försöker förklara för dig, men det lyckas ju sisådär.

Och fortfarande, jag tar mig till ARBETET genom att promenera. Andra gör det genom att åka kollektivt. Med ditt resonemang skulle jag då få subventionen, eftersom slutresultatet blir detsamma: du kommer till arbetet.. Du tar hand om barn, förskolan tar hand om barn- alltså, föräldrar som har barn på förskolan ska få pengarna.

Princip: ersättning för tjänster man inte utnyttjar.[/quote

Oj missade visst ett inte : föräldrar som inte har barn på förskolan ska få pengarna, ska det stå.

• Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 16:18:28 följande:

Nej jag har inte sagt att man ska få ersättning för något man inte utnyttjar. Det var ett exempel på hur man kunde utöka valmöjligheterna för familjerna utan att öka kostnaden för samhället. Kostnaden är samma oavsett pengarna går till familjen eller förskolan. Men visst om du tycker det är rimligt att subventionera att folk tar en miljövänlig väg till jobbet så ser jag inga problem med det. Men varför skulle man då bara subventionera någras väg till jobbet bara för att de åker buss och inte tåg?

Jo, det är det du i praktiken säger hela tiden, utan att förstå det Därmed förespråkar du en del fundamentala förändringar i det ekonomiska systemet, utan att förstå vidden av det.

Ska den principen appliceras på fler områden, som i exemplet med kollektivtrafik (som ju naturligtvis kan vara tåg, spårvagn och tunnelbana också), blir det orimliga väldigt tydligt.

Återigen varför inte medborgarlön med en gång?

( Och nej, jag är inte för vare sig medborgarlön eller ersättning för outnyttjade tjänster vare sig det är förskola, kollektivtrafik eller sjukvård. Jag var ironisk i mitt första inlägg, my bad:))
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 16:55:45 följande:

Det är inte orimligt för det handlar inte om outnyttjad resurser. Det var bara ett förslag på hur man skulle kunna utöka familjer frihet över pengar de(oftast) har betalat in själva. Det finns säkert massor av rimliga ställen man skulle kunna öka människors möjligheter att påverka sina egna liv. Som jag sa tidigare i tråden är jag inget politiskt parti eller har en massa förslag men en medborgarlön skulle också vara än lösning på det problemet men bidra till andra. Men fastna inte i den jämförelsen den är inte så viktig. Den här tråden har förvandlats till något den inte var från början eller iallafall något den inte skulle bli.

Jo, det är outnyttjade resurser du pratar om , eftersom de som INTE utnyttjar en förskoleplats skulle få pengarna för den.

Nej, du är inget politiskt parti, inte jag heller, men det är, i alla fall i mina ögon, inte så mycket begärt att försöka överblicka konsekvenserna av förslag man slänger ur sig även på lekmannanivå.

Oavsett, är det ju alltid något vunnet med att du kan se parallellernä till medborgarlön.
  • Anonym (hemmafru)

[quote=78389287][quote-nick]All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 17:18:15 följande:[/quote-nick]Fast anledningen till att man skulle få pengar är ju inte att man inte använder sin förskoleplats utan för att det är en av alternativen som erbjuds. Ja och jag menar att det förslaget skulle kunna gynna samhället i form av utökad frihet. Däremot håller jag med dig att man måste titta på konsekvenserna så att man t.ex. inte begränsar någon annans frihet. En bit in i tråden så fick jag frågan på vilken typ av förslag jag menade skulle kunna öka friheten, då tog jag det exemplet vilket ledde till den här långa och ganska repetetiva diskussionen.[/quot

Du menar alltså att pengarna skulle omformuleras till något slags barnpeng oändligt mycket större än både barnbidrag och föräldraförsäkring, även motsvarande subventionen för en förskoleplats, som skulle tillfalla varje barn oavsett?

Från en sådan idé är tanken verkligen inte lång till medborgarlön., då det ju är det barnfamiljer erhåller med ett sådant upplägg.

• Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 17:59:13 följande:

Nej inte oändligt mycket större, inte ett öre mer än någon annan kan utnyttja. Jag tycker nog att det är visst att det är skillnad mot medborgarlön för här ställer man ett typ av motkrav att man måste ta hand om sina barn. Som sagt det här är någons slags kompromiss för att behålla en del av familjers frihet. För utan dessa högaskatter skulle många fler kunna leva på en inkomst.

Menar du att subventionen för förskola skulle ingå, blir denna barnpeng större än idag, då de som inte nyttjar förskola också ska ha lika mycket.

Ska specificera: du menar alltså medborgarlön för barnfamiljer med barn i förskoleåldern. Och motprestation för dessa pengar, ta hand om barnen själv eller ha dem i förskola ( motsatsförhållande i dina ögon?). Ok, vad innebär att INTE att ta hand om sina barn?Vilka skulle bli diskvalificerade från denna ersättning i dina ögon? Bortsett från de som har barnen i förskola alltså?

Sedan har du väl förhoppningsvis insett ditt haltande resonemang eftersom du tar upp sänkta skatter istället.
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 20:43:20 följande:
    Nej! mitt resonemang har hela tiden varit att maximera familjers frihet. Om det är med skattesänkningar eller genom andra metoder spelar ingen roll för mig. Som sagt jag är inte kräsen och tar all den frihet jag får.

Ja förskolesubventionen skulle ingå i detta teoretiska bidrag. Hur kontrollerar man att dagis sköter sig eller hur kontrollerar man att andra bidrag inte utnyttjas? Använd dessa metoder.
    Att inrätta ytterligare kontrollåtgärder för att kontrollera leder ju naturligtvis till en kostnadsökning för samhället för den extra byråkrati det innebär. Ändå skrev du tidigare att detta förslag inte skulle kosta mer för samhället, men det kommer det alltså att göra.
    Sedan svarade du inte på frågan av det skulle innebära att diskvalificera sig för detta bidrag? Vad skulle det innebära att "inte" ta hand om sina barn, så att man blir utan ersättning, vare sig det gäller vara ha barnen hemma eller på förskolan?
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 23:01:55 följande:
    Fast kontrollerna hade krävts mot motsvarande förskoleplatser också. Skillnaden i kostnad för byråkrati är nog ganska liten men jag har inte räknat på det. Vad händer idag när man inte tar hand om sina barn? Där har du svaret.
    Förespråkar du inga ytterligare kontroller än de som  görs idag så innebär det i att praktiken förespråkar du medborgarlön enbart för barnfamiljer som inte har barn på förskolan.
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 23:54:32 följande:
    Du menar om man ingnorar en massa av förutsättningarna så låter det nästan som medborgarlön? Ja.
    Inga förutsättningar ignoreras. Du anser att familjer med barn i förskoleåldern som inte nyttjar förskoleplats, ska få lika mycket pengar utan någon som helst mer motprestation än idag.
    Medborgarlön alltså.  För vissa.

Fokusera på skattesänkningar istället. Det blir inte lika många tankevurpor.
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-22 08:54:57 följande:

Mot prestation är ju att man tar hand om sina barn. Precis som förskolan gör. Kontroller kommer genomföras precis som på en förskola.

Ska du svara, svara på det jag skrev.

Nyckelord: mer. Kan även använda ökad eller ytterligare i samma sammanhang.
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-22 23:57:13 följande:
    Du sa: 
    "Inga förutsättningar ignoreras. Du anser att familjer med barn i förskoleåldern som inte nyttjar förskoleplats, ska få lika mycket pengar utan någon som helst mer motprestation än idag.
    Medborgarlön alltså.  För vissa. Fokusera på skattesänkningar istället. Det blir inte lika många tankevurpor."

Jag sa:
    "Mot prestation är ju att man tar hand om sina barn. Precis som förskolan gör. Kontroller kommer genomföras precis som på en förskola."
    Du sa:

"Ska du svara, svara på det jag skrev. Nyckelord: mer. Kan även använda ökad eller ytterligare i samma sammanhang."

Vad menar du att jag ska svara på? om du menar dem administrativa kostanderna för ett sådant bidrag så tror jag att de är försumbara. Men jag vet inte. Det var aldrig ett riktig förslag utan ett exempel på ett förslag som alternativ till det systemet vi har idag. Ett exempel jag gav när någon frågade om jag kunde ge ett exempel.
    Jag skrev "ingen MER motprestation". Att då upprepa vad motprestation innebär, är goddag yxskaft.

Nej, det är klart att det inte var ett riktigt förslag. Det var något ogenomtänkt du slängde ur dig, utan att ha en aning om vad det skulle innebära i praktiken.
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-23 17:58:06 följande:

Fast jag tycker inte det jag föreslagit är jämförbart med medborgarlön. Sen förstår jag inte exakt vad du har för problem med att jag i ett forum för diskussion, när jag får frågan ger ett exempel på alternativ till det systemet vi har idag? Varför ska alla ideer vara färdiga innan dem får sägas? tror du att alla som tänker högt är idioter? 

Det är inte, som tidigare påpekats, mycket begärt att reflektera över konsekvenserna av förslag man tänker ut. Slänger man ur sig något så ogenomtänkt som du gjorde, får man i ett forum räkna med att bli ifrågasätt och få motivera sig. Sedan är ju det inget fel att erkänna att man var ute och cyklade, tvärtom.
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-23 18:57:32 följande:

Fast jag reflekterade väl över konsekvenserna och försökte svara på alla dina frågor så gott jag kunde? Sen att vi kanske inte alltid håller med varandra är väl bara att acceptera? Du kanske tycker att mitt förslag var det galnaste och mest omöjliga du har hört, men jag håller inte med. Förslaget var inte så orimligt.

Ja, du har reflekterat. Din oförmåga att se det orimliga och totalt orealistiska i ditt " förslag" kombinerat med att Inte kunna heller förstå vad det skulle innebära i praktiken, spär på bilden av att hemmafruar inte klarar att se utanför sin egen lilla ankdamm och totalt saknar helhetssyn.

Som fd hemmafru och aktiv i olika hemmafrunätberk har jag träffat på den typen av tankegångar MÅNGA gånger. Som någon som säger sig vilja motverka det du kallar "hemmafruhat" bör man försöka tänka ett steg längre, och inte bita sig fast i dylika tankegångar med en dåres envishet. Då blir man aldrig tagen på allvar.
  • Anonym (hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-23 20:08:13 följande:

Jag gillar ändå att du är så säker på vad förslaget skule innebära.

Ja, till skillnad från dig , som inte förstår det alls. Förhoppningsvis gör du det en dag. Lycka till!
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!