Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Hata Hemmafru hat!

Anonym (Hanna) skrev 2018-01-20 13:08:41 följande:

Väldigt tråkigt om du blivit kallad parasit och upplever hat. Verkligen inte ok på något plan.

Jag har verkligen ingenting emot enskilda personer som leversom hemmafruar eller hemmamän. Pratar vi individnivå är jag självklart för människans rätt att själv välja.

Däremot, om man ser på det hela ur ett samhällsperspektiv vill jag inte ha ett samhälle som bygger på att en sådan uppdelning är nödvändig för att kunna ha familj. Jag är nöjd med det system som vi har med föräldraförsäkringen och subventionerad barnomsorg vaes syfte är att män och kvinnor ska kunna kombinera yrkesliv med familjeliv.

Men detta är som sagt min ideologiska/politiska utgångspunkt ur ett samhällsperspektiv och vad jag vill att det samhälle jag lever i ska sträva efter. Det handlar inte om förakt mot enskilda personer.

Däremot är jag emot när föräldrapenningen används som ett hemmfrubidrag. Jag är emot stöd likt vårdnadsbidraget, eller andra åtgärder åt det hållet.

Bra och sakligt beskrivet! Det skrämmande är att det finns individer som TS där man regredierar tillbaka till ett sorts reaktionärt tänk att en familj = kärnfamilj med kvinnan bunden till hemmet. Jag har många synpunkter på den intoleranta feminismen av idag men att samhället skall verka för både mäns och kvinnors rätt att både förvärvsarbeta OCH ha barn är en självklarhet!
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Stjärna) skrev 2018-01-20 13:54:45 följande:

Ingen har här sagt att kärnfamiljen är den enda sortens familj. Men den är absolut ingen reaktionärt med den. Dom reaktionära är dom som försöker styra familjerna till att följa deras ideal. I ett humant samhälle måste man har rätt att välja själv.

Jo det är reaktionärt att hemfalla åt borgerliga ideal från 1800-talet. Alla får göra som de vill men staten (dvs vi alla tillsammans) skall stödja de lösningar som generar tillskott till BNP så att en fortsatt allmän välfärd blir möjlig. Enkel nationalekonomi som är viktigare för svenska familjer än enskilda hemmafruars val.
  • Anonym (Pappa)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 14:29:00 följande:

Självklart krävs det en begränsing i ett samhälle av allas frihet. Polis måste finansieras, äganderätten accepteras osv. Det är en ideologisk fråga hur mycket människors frihet ska begränsas. Men jag försöker bara tydliggöra att folk som vill bestäma över andra familjer absolut vill överföra sina ideal på andra. Enligt mig så har sådan mikrokontroll av familjer alltid lett till mer lidande vare sig det har varit i Saudi eller Sovjet. Därför menar jag att oavsett vad man har för ideologi borde man respektera folks vilja att styra över sina egna liv. Sen hur mycket staten ska gå in och omfördela pengar kan man diskutera.

Så sa borgarna innan Saltsjöbadsavtalet också.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Stjärna) skrev 2018-01-20 15:05:14 följande:

Okej om du tycker att BNP är det ända som är viktigt i samhället så visst. Men försök inte få din Ayn rand:ska ideologi att låta progressiv.

Ayn Rand förespråkade rationell egoism vilket är själva motsatsen till vad jag hyllar. Nämligen att staten skall stötta lösningar som är bra för de många.
  • Anonym (Pappa)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 15:01:53 följande:

Hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig. En hemmafru utför en massa arbete som annars också hade behövts göra. Som en förskollärares arbete t.ex. Men du kanske tycker att dom inte heller bidrar till samhället. Sen kan man fråga sig om det ända målet med en människas liv är att bidra till BNP då skulle man ju kunna fråga sig hur mycket vissa kulturarbetare har bidraget. Även fast en poet inte bidrar direkt till samhällsekonomin kanske det finns ett högre syfte. Det kan man ju diskutera men dom får bidrag och stöd av resten av samhället. Poängen är när man börjar jämföra hur mycket olika personer bidrar till samhället så är det ju inte endast hemmafruar man ska diskutera isfåfall.

Du jämför en hemmafrus arbete med en förskolelärares. Den ena utför beskattningsbart förvärvsarbete, den andre utför obeskattat arbete. Staten skall verka för lösningar som främjar mångfalden på arbetsmarknaden för att det ger omvittnat bäst resultat. Återigen grundläggande nationalekonomi.

(PS. Ända = rumpa, enda = ensam i sitt slag DS)
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Stjärna) skrev 2018-01-20 15:24:58 följande:

Ändå verkar du vara mer intresserad av BNP tillväxt än att folk ska må bra. Låter snarare som att du tycker det är okej att offra några för att gynna samhället.

Tvärtom valet är fritt och fördelningspolitik bygger på att man skapar värden (BNP) genom att beskatta, ex arbete. Detta går sedan tillbaka i form av stöd till skola, vård och omsorg. Inte minst till förskoleverksamhet för att människor skall kunna göra egna val och - just det, må bra!
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Stjärna) skrev 2018-01-20 15:41:02 följande:

Ja varför ska arbetarklassen få bestämma över sina liv. Hur många på Djursholm trycker in sina barn på dagis? Det enda solidariska vore medborgarlön! Frihet för alla! En människa är mer än vad hon producerar.

Det handlar om vilka lösningar staten skall stödja. Väljer sedan besuttna människor annat sätt att leva så är valet fritt men inget som gynnar samhället i stort. Alla skall få göra sina val oavsett klass, fördelningspolitik möjliggör just detta.
  • Anonym (Pappa)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 15:35:43 följande:

Det finns gott om outbildad förskollärare. Så ja det är samma arbete oavsett om det beskattas eller inte. Även om staten har ett ansvar för landet ekonomi så har dom även en skyldighet att garantera medborgarnas frihet. Förresten sen när handlade den här tråden om ekonomi.

Kan arbetet inte beskattas så osynliggörs det och kan inte räknas in i det vi skapar tillsammans i ett samhälle (BNP). Dessa jobb finns men skall inte premieras av staten.

Arbete är en stor del av vår ekonomi och har för mig att du tyckte hemmafruar utförde ett viktigt arbete. Därför pratar vi ekonomi i denna tråden.
  • Anonym (Pappa)
    SofieJ skrev 2018-01-20 15:55:32 följande:

Mannen får agera arbetsgivare och betala arbetsgivaravgifter, pension m.m. Perfekt lösning på alla problem som tagits upp här :P

• Anonym (Pappa)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 17:58:56 följande:

Så du menar att folk föraktar hemmafruar för att dom ses som en ekonomisk börda?

Det handlar inte om förakt. Många inlägg i tråden har försökt visa dig på att varför många människor tycker hemmafruar tillhör det förgångna. Läs vad vi faktiskt skriver.
  • Anonym (Pappa)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 19:04:42 följande:

Bra då tycker jag att du är rimlig. Rösta nu också så!

Jag mottar inga bidrag, men jag kommer rösta vänster för att jag tror på klassisk svensk fördelningspolitik. Jag betalar gärna skatt som går till vår allas välfärd, gärna i form av bidrag till dem som behöver.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Sliter hund) skrev 2018-01-21 19:20:36 följande:

Om du är pappa, har du inte barnbidrag?

Nej det går till barnets mamma per automatik då det går till barnets folkbokförda adress. Man kan endast vara folkbokförd på en adress, även vid delad vårdnad och vv boende.
  • Anonym (Pappa)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 19:17:51 följande:

Den här tråden har spårat ur håll dig till ämnet tack!

Det var ju ett svar på ditt eget inlägg #223. Som man ropar får man svar, även gällande sk hat mot hemmafruar.
  • Anonym (Pappa)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 19:30:31 följande:

Är du och sliter hund samma person?

Nej det är vi inte. Man kan inye skriva under två olika anonyma alias i en och samma tråd mig veterligen.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (fd hemmafru) skrev 2018-01-21 19:57:36 följande:

Nej, det är inte sant längre. Det var så förut, men nu delas barnbidraget automatiskt mellan föräldrarna. Gäller alla barn födda efter 2014. Vill du ha halva barnbidraget för äldre barn kan du lätt begära det från FK, förutsatt att ni har gemensam vårdnad.

Ja men jag har inte begärt det och har därmed inga bidrag. Men tycker systemet med bidrag är bra.
  • Anonym (Pappa)
    sextiotalist skrev 2018-01-22 14:20:41 följande:

Som vanligt får man väl förklara skillnaden mellan olika skatter. Inkomstskatten, dvs den skatten du betalar på din deklarerade inkomst är betydligt lägre än på 70-talet t.ex Men sedan finns det arbetsgivaravgiften, det är skatt som arbetsgivaren betalar (och ingår självklart i det totala skattetrycket).

Men fortfarande så betalar privatpersoner, rent generellt, lägre inkomstskatt än vad man gjorde (innan avdrag) under 70-talet.

Däremot var avdragen mer generösa, så de som hade lån, kunde minska sin skatt rejält. Men de som inte hade några lån, hade inte samma möjlighet

sv.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien

Imponerande att du orkar visa det självklara!
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!