Hata Hemmafru hat!
All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 10:29:44 följande:
Jo! ditt resonemang är helt logiskt: Varför ska du betala för alla andra? Kanske för att vi lever i en välfärdsstat där vi har höga skatter som omfördelar pengar från en del i samhället. Det kan du vara emot. Men vem bestämmer vart pengarna ska gå till? Vi såklart men tyvärr får ju inte alla sin vilja igenom. Ett sätt att göra systemet lite snällare mot alla vore att öka valfriheten och möjligheterna. Jag håller med dig om att det inte vore orimligt att andra (miljövänliga)altertentiv skulle kunna får samma subventioner som kollektivtrafik får. Varken kollektivtrafik eller teater är gratis men dem prioriteters framför annan kultur och transportmedel varför då? Förskolan precis som sjukförsäkringen är ju behovsbaserade. Vi omfördelar redan massa pengar mellan icke-föräldrar och föräldrar (vilket vissa tycker är orättvist). Men varför skulle inte en familj som utför samma arbete som förskolan kunna få dem pengarna istället om vi nu vill öka valfriheten?Över min livstid går ju samhället back på mig i åldern 0-20 c:a. c:a 20-70 hoppas jag kunna bidra till samhället och därefter är det återigen samhället som går back på mig.
Att komma och säga att jag inte har barn så jag ska inte bidra är otroligt egoistiskt och rent av obegåvat.