Inlägg från: Anonym (Minoo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Minoo)

Hata Hemmafru hat!

All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 15:01:53 följande:

Hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig.

All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 18:49:38 följande:

För det första är det inte sant att det skulle göra pappan mer frånvarande.

Förlåt, TS, men hur får du ihop att pappan skulle arbeta mer och hårdare (och därmed bidra mer till samhällsekonomin) och ändå inte vara en frånvarande förälder?
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:00:07 följande:

Hushållsarbete är väl mer än att bara sköta barnen?

Hur är det här svar på min fråga?

Du skriver i det första inlägget jag citerar att en hemmafru möjliggör för mannen att yrkesarbeta MER och hårdare och i det andra att det inte skulle innebära att han är en mer frånvarande pappa. Hur kan han arbeta mer och ändå vara en närvarande förälder?
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:10:59 följande:

Det är absolut möjligt. Ifall partnern utför mindre hushållsarbete så kan den jobba mer utan att minska sin tid med barnen. Spenderar du mer tid med barnen om du tvättar än om du t.ex. Jobbar hemma?

Jag spenderar mer tid med barnen om jag tvättar, eftersom jag dels involverar dem i hushållsarbetet och dels kan prata med dem även om de bara vill vara bredvid mig när jag sorterar/hänger tvätt. Jobbar jag hemma behöver jag koncentrera mig på arbetet på ett helt annat sätt, jag kan inte sätta upp arbetstid om jag inte presterar något under den tiden. Därför undrar jag hur mannen skulle kunna arbeta MER (alltså mer än sin heltid) utan att det påverkar hans möjlighet att vara en närvarande förälder.
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:51:08 följande:

För dig kanske det fungera så för andra fungerar det på ett annat sätt. Folk är olika.

Nu var ju din fråga till mig hur jag skulle göra så självklart blir mitt svar utifrån hur det fungerar för mig/oss.

Men ge mig då exempel på hur någon man med hemmafru skulle kunna förvärvsarbeta mer utan att bli en mer frånvarande förälder till sina barn?
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 10:12:27 följande:

Självklart så är anledningen till att du skulle kunna få ut pengarna istället för att utnyttja en dagisplats inte att du har rätt till alla pengar staten betalar ut. Ifall man utför ett arbete som är ekvivalent med det förskolan hade utfört. Det var ett förslag på hur man skulle kunna utöka familjers möjligheter. Ifall man tycker att familjers ska ha större makt över sina liv är det då inte ett rimligt förslag? Sen brukar kollektivtrafiken ha en avgift så den är väl inte så subventionerad? Men jag hade definitivt varit för att du hade kunnat utnyttja samma mängd pengar som din resa hade blivit subventionerad i kollektiv trafiken om du hitta ett motsvarande miljövänligt alternativ. Ditt exempel med sjukförsäkringen är lite galet eftersom den ges ut på behov. Ingen har föreslagit att folk som inte har barn ska få något. Man kan tycka att det är orättvist att pengar omfördelas från icke-föräldrar (eller arbetande till sjuka) till föräldrar men det är isåfall en större fråga. Men utom det förstår jag inte varför någon skulle bry sig exakt hur de pengarna utnyttjades om utfallet var det samma.Jag håller kanske bara inte håller med om att tvätta, dammsuga, torka golv skulle vara att spendera tid på barnen. Jag tror inget barn som växt upp saknade att de aldrig fick sitta brevid när den ena föräldern dammsög. Det var det jag menade förut.

Om inte tvätta, dammsuga och torka golv är att spendera tid med barnen så är en hemmafru alltså, enligt din definition, frånvarande från sina barn under tiden hon gör sina hushållssysslor? Vem är då ansvarig för barnen?

Och varför tänker du att barnen skall sitta bredvid som åskådare när föräldern tvättar/städar osv? Min syn på det är att barnen mår bra av att lära sig att ta ansvar för hushållssysslor tillsammans med sin/sina föräldrar och att de under tiden kan samtala om smått och stort. Jag har själv fina minnen av när jag och någon av mina föräldrar ex.vis hängde tvätt och vi pratade om sådant jag gjort eller tänkte på och sådant de gjort/ kunde,släkthistoria och mycket mycket mer. För grejen är att de ju var närvarande, hade tid att lyssna på mig ochprata med mig. Det är inte pappan som jobbar mer tack vare att han har en hemmafru.

På köpet lärde jag mig att fixa grejer därhemma som vänner som fått allt sådant serverat hade svårt att klara när de flyttade hemifrån.

Jag tror att det är ett bättre alternativ än 30 minuters sk kvalitetstid med pappa när han kommer hem från jobbet som han satsat extra på för att bidra mer till samhällsekonomin och på så sätt enligt dig väga upp för att hans fru inte arbetar.

Sedan undrar jag varför anonym (hemmafru) som du svarar först i det här inlägget skulle vara tvungen att hitta ett miljövänligt alternativ för att få ut pengar för det h*n inte nyttjar av kollektivtrafik? Att lägga miljöaspekter på de kraven är ju lika mycket att inkräkta på det egna valet som att lägga jämställdhetsaspekter på att samhället inte subventionerar hemmafruar. Jag trodde att du var för familjens/individens egna val?
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 13:33:39 följande:

Förr i tiden spenderade man absolut mindre tid på sian barn även om de fick hänga med på det mesta. Jag vet inte om man kan lära en treåring att tvätta. Men det är klart när barnen blir äldre så kan det vara nyttigt att lära sig sysslor. Men då går de i skolan och är ändå bara hemma på eftermiddagar och kväll. Prata med föräldrar kan man väl göra även fast de jobbar hemma. Det finns ganska många timmar på ett dygn där föräldern som jobbar kan leka med sina barn. Ja det finns frågor där samhället kanske måste prioritera t.ex koldioxidutsläppen(som hotar människans existens!) men hur familjer ska leva är inte en av dem.

Nej, på 70/80-talen umgicks man nog mer med sina barn än nu. Idag sitter många föräldrar med sina telefoner och barnen placeras framför TV/i-pad/konsolspel mycket mer än förr. Klart en treåring kan vara med när en tvättar, det handlar ju inte om att barnet själv skall ansvara men att de får göra saker på sin egen nivå. Att hitta alla röda kläder i tvätthögen tex (dvs sortera tvätt). På samma sätt kan en treåring skära gurka med en bordskniv, hjälpa till att duka mm. Fråga vilken förskollärare som helst så kan de berätta för dig om hur kompetenta barn faktiskt är om de får göra åldersadekvata saker under ledning av vuxna och hur barn växer och utvecklas av att få vara med och hjälpa till.

Du har fortfarande inte givit någon förklaring på hur pappan som jobbar MER eftersom hans fru är hemma inte skulle bli en mer frånvarande förälder. Även om de äldre barnen går i skolan är de ju inte borta lika länge som pappan, så det gör ju ingen skillnad i deras relation.

Nu var ju du själv som ansåg att anonym (hemmafru) skulle vara tvungen att använda ett miljövänligt alternativ för att få pengar för de resor med kollektivtrafik som h*n inte gjorde, dvs styra hur pengarna skall användas på samma sätt som görs med pengar för barnomsorg.
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 14:38:59 följande:

Nu pratade jag inte om 70/80-talet utan 50-talet och tidigare. Men när jag tänker på en frånvarande pappa tänker inte jag på att han aldrig lärde barnen att tvätta eller liknande. Jag tänker på någon som kommer hem sent på kvällarna eller reser mycket. Det går absolut för pappan att vara med barnen på kvällar och helger. Om pappan sedan är utvilad så kan han jobba hårdare på jobbet. Kanske gå upp tidigare innan barnen har vaknat. Jag aldrig möt någon som klagat på att de aldrig fick exakt lika många timmar i samma rum som både mamman och pappan. Det viktiga är att både pappan och mamman är närvarande och hörsams under hela uppväxten. Inget barn vill spendera 100% av sin tid med sina föräldrar när de blir äldre. Sen har jag aldrig hört någon klaga på brist till tid med pappan när man talar om kvinnors rätt till att skaffa barn med "sig själva" genom insemination.

Sen svarade jag faktiskt förut att jag inte tycker det är jämförbart med miljö och familj. Miljön påverkar alla hur olika familjer lever gör inte det.

Så när du talar om att föräldrar förr umgicks mindre med sina barn så hänvisar du tillbaka till den tid då vi faktiskt hade många hemmafruar? Hur tänker du att det argumentet talar för din sak?

Sedan blir ju konsekvensen av att en man jobbar MER och hårdare för att kompensera för att hans fru är hemmafru (det var ju så du själv argumenterade att genom att hon var hemmafru skulle hon indirekt bidra till samhällsekonomin genom att han skulle jobba mer och hårdare) att han kommer att få mindre tid med sina barn. Även om hemmafrun, eller föräldern som jobbar deltid, står och skalar potatis så är hen närvarande när barnet kommer och vill prata med sin förälder. Föräldern kanske inte har fullt fokus på barnet men barnet kommer att uppleva att föräldern hörde och svarade och att hen fanns där när barnet behövde det och när potatisen är färdigskalad finns föräldern där och kan göra något med barnet medan potatisen kokar. Den närvaron kan inte den förälder ha som jobbar mer än heltid för att satsa 100% på karriären. Den föräldern kommer att hävda att hen har kvalitetstid, men jag har aldrig hört talas om ett barn som hellre har 30 minuter med pappa innan det är dags att sova än en pappa som faktiskt är närvarande i hemmet och i barnets liv.

Vad i all världen har insemination för ensamstående kvinnor med det här att göra? Du blandar äpplen och päron på ett osakligt sätt. Men vad gäller den frågan är det väl bara att gå in i de trådar som tar upp den frågan här på FL, nog har argument om bristen i att barnet inte har en närvarande far tagits upp där.

Jag skulle säga att miljöfrågor och jämställdhetsfrågor påverkar alla. Så lika väl som politiker med ekonomiska medel vill påverka oss att välja miljösmarta alternativ så görs det också för att främja jämställdhet. Självklart kan en person i tex Stockholm, där väl utvecklad kollektivtrafik finns, välja att åka bil till och från jobbet men det är ändå kollektivtrafiken som subventioneras och den som vill köra bil får betala merkostnaden själv. Och självklart skall par där de är överens om att den ena parten skall vara hemma få välja så, men eftersom det valet har en negativ inverkan på jämställdhetsarbetet så anser våra politiker att familjerna själva får bekosta det valet.
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 16:36:59 följande:

Nej vi spenderare mer tid nu:

www.sciencedaily.com/releases/2016/09/160928160716.htm

Fast är inte argumentet får för lite tid med båda föräldrarna lite av ett slagträ i debatten mot hemmafruar precis som den är mot kvinnor som får barn själv? Tror knappast att det är samma människor som använder det argumentet i båda debatterna. Men jag förstår inte vad du menar när du säger att det Inte går att arbeta hårt och ha mer än 30 min kvalitetstid med sina barn. Pappan får väl då precis som i alla andra familjer prioritera barnen när han kommer hem. Man kan spenderade hela helger med sina barn. Nej jag skulle inte vilja jämföra ett problem som på sikt kommer leda till samhällets kollaps med att det enligt vissa skulle vara ett problem att kvinnor och män inte beter sig exakt likadant.

Intressant, i en tid med fler familjer där båda föräldrarna förvärvsarbetar spenderar vi ändå mer tid med våra barn? Ja, då måste väl politikernas styrmedel ändå ha slagit väl ut. Den informationen är väl närmast ett godkännande för gällande politik.

Du hävdade att mannen genom att arbeta MER skulle kompensera för frånvaron av skatteintäkter från hans hemmavarande fru. Om vi antar att han jobbade heltid förut och nu jobbar mer bör han få längre arbetsdagar. De flesta personer har också en restid till och från arbetet samt en lunchrast mitt på dagen. Så om en heltidsarbetande förälder är borta, säg 9,5/10h per dag bör ju den som jobbar MER ha arbetsdagar med restid o lunch inräknade på i alla fall 12-14h (om han är högavlönad och hon hade en låg lön som samhället nu förlorat skatteintäkterna för). Ett äldre förskolebarn skall sova 10-11h per dag så det blir inte lång stunds pappatid på vardagar. Dessutom brukar de som har sådana arbeten där de satsar på karriären ofta behöva vara nåbara på kvällar/helger så då kanske han inte har tid med barnen då heller...

Jag tror att det som i hemmafrutrådar mest ifrågasätts är pappans val att vara frånvarande ur sina barns liv fast han kunnat vara en del av det. I frågan om insemination finns ju bara en person som donerat sperma men som själv aldrig sett sig som barnets far.

Fast frågan om jämställdhet handlar inte om att bete sig likadant utan om att ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter oavsett kön. Fortfarande idag blir kvinnor diskriminerade i arbetslivet, får kanske inte ett jobb för att arb.givaren tänker att hon (kvinna i fertil ålder) kommer vara borta mycket i föräldraledighet/vab (fast de säger det naturligtvis inte högt). Detta drabbar alltså även kvinnor som inte har eller ens vill ha barn. Män kan fortfarande bli ifrågasatta när de ex.vis vill ta ut föräldraledighet, men också att de kan diskrimineras i vårdnadstvister.
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 17:26:24 följande:

Jag kan inte minnas att jag sa att mannen skulle kompensera det jobb hon skulle ha gjort i samhället utan att han skulle kunna jobba hårdare. Det som kompenserar är ju allt arbete kvinnan gör! Vad menar du inte vill vara med sina barn? Är det då inte ett problem att män som donerar sperma inte vill vara med sina barn? Ja jag vet vad jämställdhet innebär för mig. För mig handlar det om lika rättigheter/möjligheter men inte (nödvändigtvis) samma utfall. Inget av mina förslag utesluter att kvinnan och mannen byter roller.

I i lägg #49 besvarade du anonym (ms) som påtalade att den som jobbar bidrar mer till samhällsekonomin och därmed till den gemensamma infrastrukturen osv. Då skrev du att hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig.

Om han bara jobbar mer och hårdare inom sin arbetstid bidrar han ju inte mer till BNP och då skulle anonym (ms) ha rätt i att familjer där båda yrkesarbetare inte i lika hög grad parasiterar (för att använda ditt begrepp från TS) på samhället som familjer där en är hemmafru.

Skillnaden är att män som donerar sperma inte är ute efter att bli barnets förälder, dealen är att de hålls fria från ansvar för barnet och tex aldrig kan bli underhållsskyldiga för barnen (så länge vi talar om insemination gjord inom sjukvården), men också att de aldrig kan komma och kräva umgängesrätt eftersom de juridiskt sett inte blir fäder. En förälder som väljer att jobba mer och hårdare för att partnern skall vara hemma väljer alltså på samma gång att vara mindre med sina barn, alltså vill hen inte vara med barnen lika mycket som partnern vill.

Så, att kvinnor blir bortsorterade i urvalsprocessen för ett jobb är alltså OK för dig? De hade samma möjlighet att söka jobbet men utfallet blev olika eftersom arbetsgivaren ser kvinnor som mindre säkra att anställa.
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 19:03:17 följande:

Jag har hela tiden sagt att allt att allt ekonomiskt värde eller annat av värde inte mäts i BNP. Allt hemarbete har ett värde oavsett även fast det inte dyker upp i BNP. Det är väl ingen som tycker att hemmafruar är de som gör minst nytta i ett samhälle? Sen gör ju alla olika nytta i ett samhälle( om det nu är en tävling).

Så att sätta ett barn tillvärlden utan att vilja vara med det alls är bättre än att endast var lite mindre med barnet än partnern? Det här är ett påhittat problem för att kunna klaga på hemmafruar eller personer som inte delar föräldraförsäkring exakt. Det har funnit frånvarande fäder i alla typer av familjer. Bara för att familjen har en inkomst tagar innebär det inte att mindre rid skulle spenderas med barnen. Det finns familjer där båda jobbar jätte mycket och aldrig spenderar tid med barnen. Hur ofta ifrågasetts då att båda föräldrarna arbetar pga dessa familjer.

Nej jag vill inte att kvinnor ska bli bortsorterades det är motsatsen till lika möjligheter.

Du började med att skriva att alla som tagit ut föräldraledighet, erhållit barnbidrag och skattesubventionerad barnomsorg var värre parasiter på samhället än hemmafrun trots att det enda av de saker du räknat upp som hemmafrun inte erhåller är barnomsorg (och inte ens det är sant eftersom alla barn från tre års ålder har rätt till allmän förskola och många hemmaföräldrar låter barnen gå de timmarna för att få träffa jämnåriga barn och få del av förskolans pedagogiska verksamhet). När så anonym (ms) med flera ifrågasatte ditt påstående så hävdade du att den hemmavarande föräldern möjliggjorde för sin partner att arbeta mer och hårdare och på så sätt bidrog paret till samhällets gemensamma kostnader. Självklart har hemarbetet ett värde, oavsett om personen som utför det är hemmafru eller utför sysslorna efter jobbet men du har fortfarande inte bevisat hur hemmafrun, som nyttjar i princip alla de förmåner som förvärvsarbetaren gör, kan vara mindre av en parasit (fortfarande ditt eget uttryck) än någon som förvärvsarbetar.

Klart det är skillnad mellan att endast vara möjliggörare till att par (hetero el. homo) eller ensamstående kvinnor får möjlighet att bli föräldrar. Donatorn har ingen ambition att bli förälder och gör heller inget anspråk på pappa-titeln rörande de barn som kommit till genom inseminationen.

Det är väl just argumenten från hemmafruar att de minsann vill vara med sina barn (gärna med ett föraktfullt fnys mot de kvinnor i par där båda förvärvsarbetar) samtidigt som deras partner alltså väljer att jobba mer och hårdare som jag tror att många reagerar på. En person som jobbar mer och hårdare får mindre tid med familjen, det är ofrånkomligt. I familjer där båda går ner i arbetstid får båda föräldrarna tid med barnen och både pappa och mamma ses som jämbördiga föräldrar. Även i de familjerna har man helger att vara tillsammans och kan välja att prioritera sin familj under ledig tid.

Självklart kritiseras familjer där båda föräldrarna prioriterar arbete före sina barn. De personerna brukar dock sällan starta trådar på FL eftersom de väl förstår att det inte ses som OK att prioritera ner barnen till förmån för jobbet/sina egna fritidsintressen. Men jag är övertygad om att de skulle få det hett om öronen här.

Men om du nu inte tycker att kvinnor skall sorteras bort är det väl inte svårt att förstå att våra politiker, som inte heller vill det, bland annat använder ekonomiska medel för att få bort den orättvisan, bland annat genom att man satsar på skattesubventionerad barnomsorg.
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 20:09:45 följande:

Ordet parasiter använde jag bara för att någon i en annan tråd på FL använde det om hemmafruar. Vilket var anledningen till att jag starta denna tråd. Jag tycker inte att någon människa kan kallas parasit det trodde jag att det framgick när jag skrev följande: "vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp". Jag försökte bara peka ut hyckleriet i att i ena stunden leva på andras pengar(bidrag) och sedan anklaga någon annan för att göra det. Jag förstår inte varför du eller någon annan diskutera vem som "parasiterar" mest på samhället. Jag tycker bara att hemmafruar visst utför ett arbete och att de inte lever på andra mer än annat folk.

Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara mer rätt bara för att man inte kallar sig pappa. Titeln är inte viktig för barnet utan en närvarande föräldrar är det.

Kanske kan man få ett jämställt samhälle utan att det ska gå på familjers bekostnad.

Men om en hemmafru tar emot barnbidrag, föräldrapenning och kanske t.o.m. låter sina barn ta del av den allmänna förskolan, vilket många gör för barnens skull, vad gör henne bättre än dem som yrkesarbetar (och betalar skatt) och nyttjar samma system?

Och om du anser att de som yrkesarbetar utnyttjar samhället, varför förordar du då att den som är hemmafru skall göra samma sak genom att få bidrag för att leva det liv hon redan valt att leva?

Fast, enligt artikeln du själv länkar till har ju samhällsutvecklingen inte skett på familjernas bekostnad eftersom vi nu, i motsats till den tiden då många kvinnor var hemmafruar, umgås mer med våra barn idag.
  • Anonym (Minoo)
    lövet2 skrev 2018-01-22 08:56:34 följande:

Jo, förskollärarna gör allt det där. Under tiden finns det outbildad personal som tar hand om barnen. Antingen tar man hand om barnen, eller så gör man något annat. Bara en sak i taget. Enkelt och lättsamt, som sagt var.

Men, om du skall jämföra din situation med personer som arbetar inom barnomsorgen så är det ju närmast dagmammorna skall jämföra dig med. De har ingen annan som skottar snö, lagar mat, diskar, städar osv. De har ingen som byter av dem så att de får raster och de tar hand om fler än fyra barn.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!