Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Hata Hemmafru hat!

Tecum skrev 2018-01-20 12:23:29 följande:

Fel! Han ska betala underhåll till gemensamma barn, precis som idag. Men vuxna människor som väljer att vara hemmafruar ska ta konsekvenserna av det, inte vänta sig en fallskärm av partnern de kanske själva lämnat.

Men ett sätt är att vård av egna barn ger pensionspoäng precis som ett yrkesarbete, det skulle ge en viss trygghet.

Tycker du verkligen att yrkesarbetande i högre grad än idag ska betala pensionen för människor som själva väljer att ställa sig utanför arbetsmarknaden? Det tycker inte jag.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tecum skrev 2018-01-20 13:03:03 följande:

Det beror på hur arbetsmarknaden ser ut. Idag har vi närmast full sysselsättning men det är knappast normaltillståndet mtp alla jobb som tas över av datorer och robotar. Så vid hög arbetslöshet är det knappast fel att avlasta marknaden, någon ska ändå betala arbetslöshetsersättningen. Och varför är det mer värt att ta hand om andras barn än sina egna?

Men i princip håller jag med dig, väljer man att vara hemma ska man vara medveten om konsekvenserna och då är det som sagt lämpligt att paret ordnar en privat pensionsförsäkring till hustrun.

Idag är finansieras i huvudsak a-kassan genom egenavgifter (den a-kasseavgift som de som vill vara med i systemet betalar) och arbetsgivaravgifter. Jag tror att det skulle vara en dålig idé att avlöna hemmafruar (om det är det du menar) genom högre a-kasseavgifter eller högre arbetsgivaravgifter.

Jag tycker som du skriver i slutet att de som väljer att vara hemmafru själva får sörja för sin pension (t.ex. genom en privat pensionsförsäkring).
  • KillBill
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 19:53:00 följande:

Ja jag kopierade mitt inlägg tidigare eftersom jag trodde att det framgick att hemmafruar visst bidrar till samhället! Nej hemmafruar betalar inte inkomstskatt. Men det är ett förenklat sätt att mäta värde och vad som är nyttigt för samhället. Ekonomiskt värde finns även utanför BNP:t t.ex i vissa u-länder är många självförsörjandebönder deras arbete registreras inte av BNP. Betyder det att deras arbete inte bidrar till samhället? Hade man bara fokuserat på den matriella produktionen hade det då funnits musiker, författare eller idrottare? Tänk på alla små obskyra idrotter som får bidrag till sina föreningar vad skapar dom för något? Alla som får kultur bidrag vad skapar dom? Hur många i samhället gynnas av att det Svenska samhället lägger pengar på att en poet ska få uppfylla sina drömmar?

1. En poet nyttjar välfärdssystemet lika mycket som arbetstagare

2. En poet bidrar inte till att finansiera välfärdssystemet utan är en kostnad för detta system

Men det beror ju såklart på vad du mäter vissa tycker att kulturen har ett högre syfte andra inte.

Svammel. Det finns kulturarbetare t.ex poeter som tjänar pengar på sitt arbete, betalar skatt och bidrar till att finansiera välfärden.
  • KillBill
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:05:50 följande:

Ja men inte alla! Det finns hemmafruar som lever på sina förmögenheter och egentligen aldrig skulle behöva fråga samhället om något.

Vi har inte förmögenhetsskatt i Sverige och lever man bara på sin förmögenhet så bidrar man inte till välfärde genom att betala löneskatt..
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!