Inlägg från: Anonym (Hanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hanna)

Hata Hemmafru hat!

Väldigt tråkigt om du blivit kallad parasit och upplever hat. Verkligen inte ok på något plan.

Jag har verkligen ingenting emot enskilda personer som leversom hemmafruar eller hemmamän. Pratar vi individnivå är jag självklart för människans rätt att själv välja.

Däremot, om man ser på det hela ur ett samhällsperspektiv vill jag inte ha ett samhälle som bygger på att en sådan uppdelning är nödvändig för att kunna ha familj. Jag är nöjd med det system som vi har med föräldraförsäkringen och subventionerad barnomsorg vaes syfte är att män och kvinnor ska kunna kombinera yrkesliv med familjeliv.

Men detta är som sagt min ideologiska/politiska utgångspunkt ur ett samhällsperspektiv och vad jag vill att det samhälle jag lever i ska sträva efter. Det handlar inte om förakt mot enskilda personer.

Däremot är jag emot när föräldrapenningen används som ett hemmfrubidrag. Jag är emot stöd likt vårdnadsbidraget, eller andra åtgärder åt det hållet.

• Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 13:12:19 följande:

Så länge du accepterar att alla människor inte kommer uppfylla dina ideal så får du tycka vad du vill.

Självklart får jag tycka vad jag vill.

Förstår inte vad du menar med att alla människor inte kommer uppfylla mina ideal. Jag har inte uttryckt hur en ideal människa ska vara/leva utan villket samhälle jag vill ha. Dvs hur jag anser att skattemedel, regler och andra politiska styrmedel ska riktas.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 13:24:19 följande:

Enligt mig borde inte samhället vara byggt på ett sådant sätt att man tvingas uppfylla vissa ideal. Det är att begränsa människors rätt till frihet.

Jag vet inte riktigt vad du menar med ideal i detta sammanhang.

Om man ska leva gemensamt i ett samhälle krävs ju vissa gemensamma förutsättningar, tex gemensamma lagar. Dessa gemensamma system påverkar givetvis människors förutsättningar och möjligheter och därmed frihet på olika sätt. Det går knappast komma ifrån.

Ett samhälle som valt att inte ha ett gemensamt trygghetssystem för föräldrar som tex subevntionerad barnomsorg och föräldraförsäkring påverkar ju naturligtvis också de människor som lever där, deras förursättningar, möjligheter och därmed frihet.

Vad man upplever är ett friare samhälle av dessa beror väl främst på po.itiskt ideologi och hur man förstår begreppet frihet.

Men att hur samhället är styrt påverkar innevånarnas liv är väl ganska självklart. Om det är det du menar med att människor tvingas uppnå vissa ideal.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 14:29:00 följande:

Självklart krävs det en begränsing i ett samhälle av allas frihet. Polis måste finansieras, äganderätten accepteras osv. Det är en ideologisk fråga hur mycket människors frihet ska begränsas. Men jag försöker bara tydliggöra att folk som vill bestäma över andra familjer absolut vill överföra sina ideal på andra. Enligt mig så har sådan mikrokontroll av familjer alltid lett till mer lidande vare sig det har varit i Saudi eller Sovjet. Därför menar jag att oavsett vad man har för ideologi borde man respektera folks vilja att styra över sina egna liv. Sen hur mycket staten ska gå in och omfördela pengar kan man diskutera.

Ok. Jag har inte sagt att jag vill bestämma över andra familjer eller att staten ska ha mikrokontroll över familjen, så jag förstår inte vad detta inlägg har med vad jag skrivit att göra. Jag vill gärna ha ett samhälle där det finns gemensamma resurser som bland annat används till att underlätta för män och kvinnor att kombinera familjeliv med arbetsliv. Jag anser att tex subevntionerad barnomsorg skapar mer frihet snatare än att den skulle begränsa friheten. Att de gemensamma resurserna används för att underlätta detta innebär ju inte att mäniskor som vill leva på ett annat sätt kontrolleras eller tvingas in i ett levmadssätt. Men påverkas gör man ju förstås av det samhälle man lever i, oavsett hur det ser ut och oavsett vad de gemensamma resurserna används till. Man påverkas ju lika ,ycket av ett samhälle som inte har subventionerad barnomsorg.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 18:37:31 följande:

Det är precis det jag menar därför borde folk få välja själva men återigen det är en politisk fråga. När jag skapade den här tråden hade jag ett annat syfte, att belysa det hemmafru förakt som finns i Sverige.

På vilket sätt menar du att folk inte får bestämma själva?

I din t ts skriver du inte bara om förakt utan också om att det inte är en slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige idag och om en familje och frihetsfientlig stat. Det är mer den delen jag spunnit vidare på. Kan du förklara närmare på vilket sätt du menar att Sverige är famile och frihetsfientligt?
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:33:57 följande:

Alltså det här är ju ett sidospår men det är ju knappast lättare att leva på en inkomst i Sverige tillskillnad från andra länder. Detta är ju för att samhället ger möljgheten för båda föräldrarna att förvärvs arbeta. Det har ju sina fördelar men jag menar att det också begränsar vissa familjers möjligheter att leva sitt liv på ett sätt. Kanske borde systemet vara mer accepterande mot människor som aviker från normen?

Ja självklart styr samhället åt ett visst håll. Som sagt, gäller det alla samhällen. Men hur är subventionerad barnomsorg och föräldraförsäkringen familjefientlig och vad ät det man ej får bestämma? När jag skrev att jag inte vill ha ett samhälle som förutsätter en uppdelning med en jobbande och en vårdande förälder utan uppskattar systemet som det är började du prata om att överföra sia ideal på andra, att bestämma över andra och att samhället inte ska ha mikrokoll på familjer. Jag hänger inte riktigt med på ditt resonemang där. Menar du att subventionerad barnomsorg och betald föräldraledighet nån slags samhällelig kontrollfunktion?

På vilket sätt skulle systemet vara mer accepterande mot hemmafruar memar du?
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:55:01 följande:

Ja det är en indirekt kontrollfunktion när man styr över människors pengar från ett område till ett annat. Ja du kanske uppskattar det sättet att leva jag menar bara att inte alla gör det. Vi skulle ju rent teoretiskt kunna ha ett sytem där folk skulle kunna välja.

Nej, självklart gillar inte alla det systemet. Det finns givetvis många som vill ha lägre skatter eller att skattemedlen ska gå till annat än att underlätta för män och kvinnor att kombinera barn och jobb. Naturligtvis är det så. Är det bara det du menar alltså? Att den politik som förs i ett land påverkar människorna som bor där? Folk blir inte tvingade och politiken som förs ör inte familjefientlig?

Vad menar du med att folk skulke kunna välja? Menar du att man på inividnivå ska kunna bestämma om man aka ha en väl utbyggd barnomsorg eller lägre skatt för att själv ha frihet att styra över sina pengar? Hur skulle der gå till menar du?
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 10:29:44 följande:

Jo! ditt resonemang är helt logiskt: Varför ska du betala för alla andra? Kanske för att vi lever i en välfärdsstat där vi har höga skatter som omfördelar pengar från en del i samhället. Det kan du vara emot. Men vem bestämmer vart pengarna ska gå till? Vi såklart men tyvärr får ju inte alla sin vilja igenom. Ett sätt att göra systemet lite snällare mot alla vore att öka valfriheten och möjligheterna. Jag håller med dig om att det inte vore orimligt att andra (miljövänliga)altertentiv skulle kunna får samma subventioner som kollektivtrafik får. Varken kollektivtrafik eller teater är gratis men dem prioriteters framför annan kultur och transportmedel varför då? Förskolan precis som sjukförsäkringen är ju behovsbaserade. Vi omfördelar redan massa pengar mellan icke-föräldrar och föräldrar (vilket vissa tycker är orättvist). Men varför skulle inte en familj som utför samma arbete som förskolan kunna få dem pengarna istället om vi nu vill öka valfriheten?

Lite nyfiken bara, vad skulle syftet vara att ha ett system (föräldraförsäkringen och barnomsorgen) vars syfte är att underlätta för båda föräldrarna att jobba samtodigt som man utvecklar ett parallellt bidragsystem vars syfte är att underlätta för föräldrar att avstå jobb?

Jag har lite svårt att förstå den po,itiska poängen med det. Känns väldigt motsägelsefullt och därmed slöseri med skattepengar.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 10:53:09 följande:

Poängen är att familjer och inte staten borde få välja hur de vill leva sina liv. Det kanske låter som ett slöseri med pengar men det är isåfall knappast det enda slöseriet med pengar i Sverige.

Jo men vad skulle vara den politiska poängen med att lägga massor med pengar i syfte att kvinnor inte ska behöva cara hemmafruar och sen lägga in mer pengar för att underlätta för kvinnor att vara hemmafruar?

Politik handlar om att välja riktning, det låter ohållbart om samhället sja använda styrmedel för att styra mot två fundamentalt olika håll samtidigt.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 11:18:39 följande:

Vissa tycker inte att samhället ska styra familjerna åt något håll utan låta familjerna bestämma själva. Men tycker du inte det kan jag lova att du inte kommer hålla med mig.

Men du vill ju att samhället ska ge vissa ekonomiska bidrag till människor som gör vissa bestämda val. Det är ett styrmedel.

Nej vi håller inte med varandra, jag försöker inte komma fram till ett samförstånd mellan oss. Jag försöker förstå vad du menar. Jag förstår inte hur du kan mena att vi ska lämna i ftån oss våra pengar genom skatt som "samhället" ska förfoga över och som vi får tillbaka om vi gör vissa val (tex skaffar barn och slutar jobba) och samtidigt hävda att samhället (som ju är alla vi som bor i ett samhälle) ska styras åt något håll.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 12:16:04 följande:

Men du vill ju att samhället ska ge vissa ekonomiska bidrag till människor som gör vissa bestämda val. Det är ett styrmedel.

Nej vi håller inte med varandra, jag försöker inte komma fram till ett samförstånd mellan oss. Jag försöker förstå vad du menar. Jag förstår inte hur du kan mena att vi ska lämna i ftån oss våra pengar genom skatt som "samhället" ska förfoga över och som vi får tillbaka om vi gör vissa val (tex skaffar barn och slutar jobba) och samtidigt hävda att samhället (som ju är alla vi som bor i ett samhälle) ska styras åt något håll.

Och samtidigt hävda att samhället inte ska styras åt något håll, ska det stå.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 11:35:58 följande:

Ja att minska skatten radikalt skulle på ett sätt öka människors frihet. Men oavsett vad man tycker om skatterna och exakt hur människors frihet ska finansieras, så borde man hålla med om att människor har rätt till frihet. Om man tror att familjers ökade frihet kommer från skattesänkningar eller att folk får större möjlighet att anpassa bidragen till sin familj är en politisk fråga. Men jag tycker i ett fritt samhälle ska man få bestämma själv vad man vill göra med sitt liv.

Återigen, menar du att man inte får bestämma själv vad man vill göra med sitt liv idag?
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 12:52:34 följande:

Det jag menar år: Om samhället ska omfördela pengar till familjer genom skatt, då borde familjer få bestämma på vilket sätt de vill utnyttja pengarna. Kanske går det inte att låta familjerna helt fritt styra övar pengarna men så länge det de vill göra är rimligt så tycker jag att systemet borde var mer anpassningsbart.

Ok, så du har egebtligen ingenting emot en stark gemensam ekonomi och att samhället styrs genom hur denna ekonomin snvänds?

Du är bara emot hur det styrs, inte att det styrs.

Då förstår jag vad du menar men det är märkligt att låta som att du är emot att samhället genom olika åtgärder styr aamhället åt ett visst håll när du egentlogen är helt ok med det. Du är emot att styrmedel används i det syfte som föräldradörsäkrinfågen och barnomsorgen har men inte mot styrmedel som sådana. Om medlen istället styrdes mot åtgärder som du tycker är viktiga är du ok med. Helt ok förstås att ttcka så men du uttrycker dig väldigt motsägelsefullt.

Man får för övrigt vara med pch bestämma över hur pengarna omfördelas - det gör man genom röstsedeln. Men givetvis kan inte varje enskild människa på egen hand kunna bestämma över just den skatt hen själv betala in - då försvinner ju själva poängen med skatt och gemensam ekonomi för samhällsviktiga frågor.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 14:27:09 följande:

Jag är emot att staten styr för mycket över människors liv. Jag är emot att staten ska styra vem man får gifta sig med, jag är emot att staten ska styra vilken mat som man ska äta, jag är emot att staten styr hur man delar upp hushållsarbetet där hemma osv. Jag vet inte varför det skulle vara jämförbart med något som förstör miljön. miljön är något som direkt påverkar andra. Hur familjer lever sina liv gör inte det. Åtminstone så påverkas familjers liv mer av att staten går in och styr än om den inte gjort det!

Du är alltså emot just föräldraförsäkringen och subvemtionerad barnomsorg eftersom att du anser att det styr människor åt ett håll som du inte är ok med?

Det tycker jag inte är konstigt alls, så ser det ju ut i många länder, å du är ju långt ifrån ensam om det. Det är inte heller den åsikten jag reagerat mot utan att du samtidigt som du är emot detta anser att skattepengar ska gå till att stötta hemmfruar. Är inte det lika mycket styrning från staten i så fall?

Jag har inte prata miljöpolitik alls, utan är inne på familjepolitik. Men du är ju själv ok med att styra familjepolitiken genom att överföra pengar från personer som inte har barn till de som har. Så även om vi håller oss kvar i familjepolitiken så är du ju för styrning via skattemedel. Så då känns det märkligt att du påstår att det är fel att styra familjepolitik med skattemedel samtidigt som du förordar det samma.

Så jag kan inte dra nån anban slutsats än att du är ok med att staten lägger sig i familjepolitik genom hur skattemedel används.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 15:25:16 följande:

Nej! Enligt mig så finns det två motsatta lösningar på detta problem. Antingen så sänker vi skatterna och låter människor få skötta sig själva eller så omfördelar vi pengar till barnfamiljer från samhället i övrigt. Men då tycker jag inte att en sorts familj ska prioriteras över en annan. För det som sticker i ögonen på många är att ifall vi hade haft lägre skatter så hade de haft råd att leva på en inkomst. Men eftersom vi nu har det här skattesystemet borde dem väl åtminstone ha rätt till lite större valfrihet. Staten borde inte prioritera en familjs behov över en annans. Argument för fördelning politik brukar väl vara att det ska vara ett sätt att öka människors rätt till frihet oavsett ekonomiska förutsättningar. Så jag förstår inte att någon skulle vara emot allt jag förslår oavsett vart man står politiskt.

Om man inte tycker att det finns något som är otroligt mycket viktigare än att familjerna får välja själva.

Vad skulle syftet med omfördelning från personer utan barn till personer med barn vara för dig?

Idag är ju själva syftet med föräldraförsäktingen och barnomsorgen att människor ska vara fria att kombinera jobb och familj. Jag anser att det är ett rimligt skäl att lägga skattemedel på, dels för att jag menar att det gynnar samhällsekonomin och dels att jag anser att det är en viktig åtgärd både för att skapa jämlikhet och jämställdhet.

Jag får ju anta att ditt syfte med att omfördela pengar till banfamiljer är ett helt annat än detta. Vilket är det syftet?

Självklart är det du föreslår politiskt färgat och man kan vara emot det. Jag ser inte någon direkt samhällsvinning med dina förslag och ser att de direkt motverkar syftet som är idag.

Personligen anser jag att subventionerad barnomsorg och föräldraförsäkring skapsr en större frihet. Så även i synen på vad frihet innebär skuljer vi oss politiskt.

Förstår inte hur du inte kan se att man ser på dina förslag olika beroende på var man står politiskt.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 16:10:39 följande:

Syftet med barnbidraget var att:

"att öka nativiteten, utjämna levnadsstandarden mellan barnlösa och barnrika familjer och minska antalet barn som levde i fattigdom"

Syftet med förskola:

"Förskolans uppgift är att möjliggöra för vårdnadshavare att studera eller förvärvsarbeta, samt att bedriva pedagogisk verksamhet som synliggör varje barns individuella behov och främjar barnens välbefinnande, lärande, lek och utveckling"

Notera att det står möjlighet och inte skyldighet.

Syftet med föräldraförsäkring/ledighet:

"Föräldraledighet är den ledighet som beviljas av stat och företag i samband med barns födelse och under småbarnstiden. Från att tidigare bara avsett moderns rätt till ledighet blir det nu allt vanligare att även fadern ges någon form av rätt till ledighet."

Notera rätt och inte skyldighet.

Ja jag tycker att man borde vara för familjers rätt att välja själva oavsett vart man står politiskt. Nej jag tycker inte att staten ska styra familjer åt det som är mer "jämställdt" så länge alla i familjen har kommit överens så ska staten Inte styra dem någonstans.

Jag förstår att du påstår att du inte vill att staten ska styra. Det jag inte förstår är hur du samtidigt kan tycka att männidkor ska få statligt stöd om de gör vissa val (tex är hemma med sina barn istället för att arbeta) - dvs styra med hjälp av skattemedel.. Det är det jag inte får ihop.

Och att du menar att vad man vill använda skattemedel till inte har med pokitiska åsikter att göra - för det handlade ju inte om att som privatperson få göra ett eget val som du skriver nu utan vad skattemedel ska gå till. På vilket sätt har det inte med politiska åsikter att göra?

Sen lägger du in massa saker som jag inte förstår vad det har med ämnet att göra som att du inte vill att staten ska få bestämma vem man gifter sig med. Det känns ju ganska självklart men förstår inte kopplingen mellan det och att det skulle vara frihetsinskränkande att inte få skattemedel för att vara hemmafru.

Men jag tror inte att vi kommer längre än så. Det känns som att du inte riktigt förstår vad jag frågar dig om. Jag kanske uttrycker mig luddigt, men kan nog inte omformulera mig mee än jag försäkt hittills.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 17:37:21 följande:

Okej sista försökert då. Jag har inte sagt att jag nödvändigtvis är för någon sorts omfördelning till familjer från andra. Det jag är för är att om detta är ett måste av en massa olika skäl, så tycker jag att familjerna åtminstone borde ha mer att säga till om. Jag är inte kräsen och tar den frihet jag får. Det är inte lätt att argumentera för sänkt bidrag till familjer vare sig i Sverige eller på familjeliv. Familjers frihet borde maximeras oavsett hur skattetryck eller bidragssystemet ser ut.

Saken är det att utan extremt höga skatter så skulle många fler kunna leva på en inkomst. Så de kanske ser det som att staten tar ifrån dem den möjligheten.

Den sista meningen förstår jag helt, det är ett vanligt argument vars logik jag hänger med i även om min personliga åsikt är en annan.

Det första stycket föratår jag inte. Vilket syfte anser du det gör det nödvändigt att använda skattemedel till både barnomsorg, föräldraförsäkring och "hemmförälderbidrag"? Friihet tror jag både du och jag är för, jag anser att nuvarande system ger bäst frihet, så lite mer konkret svar än att "familjers frihet ska maximeras" tack. Varför behövs skattemedel till dessa verksamheter - och vad ska det leda till ur ett samhällsperspektiv?
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!