-
Varför inte typ allting fungerar ju ändå så bra enligt dig så varför inte?KillBill skrev 2018-01-20 12:45:49 följande:Tycker du verkligen att yrkesarbetande i högre grad än idag ska betala pensionen för människor som själva väljer att ställa sig utanför arbetsmarknaden? Det tycker inte jag.
-
Anonym (mamma) skrev 2018-01-20 16:31:21 följande:
Jag är hemma med mina barn och de och jag älskar det. Vilken trygghet att få vara med sin mamma eller pappa.
-
Men herregud är det ändå inte en lite annan sak? Kvinnor som var unga under en annan tid, alla av dem kanske inte förstod så mycket om hur det skulle se ut nu i dagens samhälle, hur fördelningen skulle vara osv..? Hur kan du bara tala så nedlåtande om dem, förstår inte det riktigt... Alltså ja denna tråden bevisar ju verkligen hur mycket skit man kan kasta på kvinnor som till skillnad från att vara kränkta över att vara kvinnor istället försökt göra sin plikt som kvinnor på ett ansvarsfullt sätt. Herregud säger jag bara...Anonym (K) skrev 2018-01-20 17:01:19 följande:Hdu inte hört de kvinnliga fattigpensionärernas klagan? Menar du allvar?? De som ylar att staten har straffat dem för att de tagit hand om barn och familj. Du måste ha extremt selektiv varseblivning.
-
Var väl mest ordet yla jag tyckte kunde låta en aning nedlåtande. Och du skrev inte heller att du specifikt menade de som gick i pension förra året, och inte de äldre pensionärerna. Du vet inte vem som läser det du skriver och tar illa vid sig. Tänk på det nästa gång.Anonym (K) skrev 2018-01-20 17:48:36 följande:Det finns inget nedlåtande i mitt inlägg. Du lväljer själv att läsa in det. Jag reagerade på att TS menar att det inte finns några hemmafruar som klagar på sin ekonomi. Herregud ...
De kvinnor som gick i pension förra året är födda 1952 (om de går i pension vid 65). Sambeskattningen togs bort linan dessa ens gått ur lågstadiet.
De äldre däremot pensionärerna är av en annan tid.
Att göra sin plikt som kvinna betyder att vara hemmafru hela livet får stå för dig. -
Just det pensionärer sa du, inte specifikt vilka pensionärer, alltså kunde det lika gärna vara ALLA pensionärer du pratade om. Ordet pensionärs betydelse säger ju liksom inte mycket om vilka pensionärer du pratar om...? Och på ett fritt forum är det även fritt att säga emot, om man tycker att någon skriver taskigt och nedlåtande - även om det är okej enligt forumets regler att skriva i princip hur som helst, det är ju liksom det som är grejen, någon skriver och någon säger ifrån. Plus att ibland förstår man inte riktigt hur någon menar, kanske för att den inte tänkt på att förklara det tillräckligt noga. Ingenting konstigt med det.Anonym (K) skrev 2018-01-20 17:57:31 följande:Men du fattar väl vad en pensionär är? Det kan vara allt mella 55 -95 år. Att du väljer att reagera i affekt struntar jag fullständigt i. Det är ett fritt diskussionsforum, ingen small talk inlindat i bomull. Tånk på det.
-
Anonym (Hemmamamma) skrev 2018-01-20 23:50:10 följande:
Hej hej! Har inte läst igenom alla kommentarer utan bara de sista förutom trådstart.
Jag är hemma på "heltid" med våra barn. För att vi tror att de får en bättre start i livet utan förskolan de första tre åren som minst. Finns rätt mycket forskning på det, och att hitta i psykologin, som talar för det.
Under min tid hemma har jag dock även studerat till och från.
Vad som fanns förut var ju vårdnadsbidraget (i vissa kommuner. Jag bor i en sossekommun så här fanns det tyvärr aldrig). Det hjälpte till att skydda föräldrars SGI till barnen var tre år. Och gav även en låg ersättning på tror det var 3000 /månaden för att ta hand om sitt eget barn till tre års ålder. Så det har funnits en ersättning som har fungerat och inte heller varit särskilt dyr, men bra för oss som väljer att va hemma längre. Och bra för de barn som har behov av en lugnare och tryggare uppväxt...
Anonym (Hemmamamma) skrev 2018-01-21 00:03:24 följande:Just det. Ska tillägga att i vår familj har pappan i huset tagit ut i princip all föräldrapenning. Jag har tagit mina låsta dagar. (Och visst är jag medveten om pensionssystemet som visserligen riskerar va ur funktion när jag blir pensionär, och att vi behöver kompensera ekonomiskt att jag inte haft inkomst på samma sätt...) Men iaf, här i huset har pappan varit mycket närvarande och engagerad (även om jag varit hemma på heltid). Just nu jobbar han deltid och lär fortsätta så ganska länge.
Vi har även varit hemma med barnen 10 + 2 +1 månad tillsammans på heltid... Väldigt nyttigt och uppbyggligt för familjerelationerna och parrelationen. För de som har möjlighet att göra nåt liknande är det ett hett tips....