Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Hata Hemmafru hat!

Håller med om att det är ett val som paret själva ska göra utan att staten eller omgivningen ska fördöma. men man ska vara medveten om de ekonomiska konsekvenserna och inte komma och gnälla i efterhand. Lämpligt är att mannen betalar en privat pensionsförsäkring åt sin hemmafru.

• Tecum
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 11:44:22 följande:
    Poängen är att det är deras medvetna val. Dom är vuxna människor som förstår vilken ekonomisk situation dom hamnar i och behöver inte ha en kör av människor som "oroar" sig över deras ekonomiska situation!
    Ja så är det i allmänhet. Men av någon en ledning känner många (i synnerhet kvinnor) obehag över hemmafruar och då drar de till med ekonomifrågan för att motivera sin antipati. Fast den verkliga orsaken är att det känns gammalmodigt och som utnyttjande av kvinnan. Man vill inte riktigt ta in att folk är kapabla att bestämma själva och ta konsekvenserna. 
  • Tecum
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 12:14:19 följande:
    Antigen det eller så inför vi lagar där den tidigare partnern får betala! Hur mycket man ska hjälpa andra är väl snarare en politisk fråga än en om hemmafruar!
    Fel! Han ska betala underhåll till gemensamma barn, precis som idag. Men vuxna människor som väljer att vara hemmafruar ska ta konsekvenserna av det, inte vänta sig en fallskärm av partnern de kanske själva lämnat.

Men ett sätt är att vård av egna barn ger pensionspoäng precis som ett yrkesarbete, det skulle ge en viss trygghet.
  • Tecum
    KillBill skrev 2018-01-20 12:45:49 följande:
    Tycker du verkligen att yrkesarbetande i högre grad än idag ska betala pensionen för människor som själva väljer att ställa sig utanför arbetsmarknaden? Det tycker inte jag.
    Det beror på hur arbetsmarknaden ser ut. Idag har vi närmast full sysselsättning men det är knappast normaltillståndet mtp alla jobb som tas över av datorer och robotar. Så vid hög arbetslöshet är det knappast fel att avlasta marknaden, någon ska ändå betala arbetslöshetsersättningen. Och varför är det mer värt att ta hand om andras barn än sina egna?

Men i princip håller jag med dig, väljer man att vara hemma ska man vara medveten om konsekvenserna och då är det som sagt lämpligt att paret ordnar en privat pensionsförsäkring till hustrun.
  • Tecum
    KillBill skrev 2018-01-20 13:19:16 följande:
    Idag är finansieras i huvudsak a-kassan genom egenavgifter (den a-kasseavgift som de som vill vara med i systemet betalar) och arbetsgivaravgifter. Jag tror att det skulle vara en dålig idé att avlöna hemmafruar (om det är det du menar) genom högre a-kasseavgifter eller högre arbetsgivaravgifter.

Jag tycker som du skriver i slutet att de som väljer att vara hemmafru själva får sörja för sin pension (t.ex. genom en privat pensionsförsäkring).
    Jag menade inte att man skulle avlöna dem utan att de får pensionspoäng. Alltså en uppskjuten kostnad för samhället, man slipper betala ut A-kassa men i det blir högre pensionskostnad i framtiden.

Det sägs att allt färre är med i A-kassan, då är det inte egenavgifter som ska ersätta de arbetslösa i framtiden utan försörjningsstöd? Eller vad innebär det att stå utanför A-kassan? 
  • Tecum
    Nimzay skrev 2018-01-20 17:08:55 följande:
    Men herregud är det ändå inte en lite annan sak? Kvinnor som var unga under en annan tid, alla av dem kanske inte förstod så mycket om hur det skulle se ut nu i dagens samhälle, hur fördelningen skulle vara osv..? Hur kan du bara tala så nedlåtande om dem, förstår inte det riktigt... Alltså ja denna tråden bevisar ju verkligen hur mycket skit man kan kasta på kvinnor som till skillnad från att vara kränkta över att vara kvinnor istället försökt göra sin plikt som kvinnor på ett ansvarsfullt sätt. Herregud säger jag bara...
    Alldeles riktigt, Anonym(K) visar exakt det hat och förakt mot hemmafruar som TS pekar på i startinlägget. Äldre kvinnor hade inte mycket val och det är ingen tvekan att staten missgynnat dem genom ett pensionssystem som inte tar hänsyn till hur det var att vara kvinna 40-, 50- och 60-talet. Bra inlägg av dig! 
  • Tecum
    Anonym (K) skrev 2018-01-20 17:57:31 följande:
    Men du fattar väl vad en pensionär är? Det kan vara allt mella 55 -95 år. Att du väljer att reagera i affekt struntar jag fullständigt i. Det är ett fritt diskussionsforum, ingen small talk inlindat i bomull. Tånk på det.
    Men då får du också tåla att vi säger att dina inlägg är nedlåtande när de faktiskt är det! Du hånar pensionärer och hemmafruar utan att nämna någon specifik ålder.
    Att du försöker bortförklara ditt förakt struntar vi fullständigt i. 
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!