Jag gift chef, hon min underställd
Alla har ett ansvar för sig själva och sin egen lycka (resonemanget är inte applicerbart på barn utan bara på er vuxna) och tycker personligen du ska göra det som känns mest rätt för dig. Men även om du väljer skilsmässa så finns det bättre sätt att sköta sånt på för att vara schysstast möjligt och minimera lidandet för alla inblandsde. Man vill ju liksom inte vara "hemskare" än nödvändigt. Var ärlig med din fru, gå på familjerådgivning om någon av er tycker det behövs för att kunna avsluta relationen på bästa möjliga sätt, var generös vid skilsmässan (du behöver inte ge bort allt till henne såklart men bråka inte om petitesser som någon sketen vas och se till att hon får så att hon klarar av en omställningsperiod) och låt bli att inleda en ny relation bakom ryggen på din fru innan skilsmässan gått igenom, eller ni åtminstone separerat officiellt. Och prata aldrig skit om mamman till barnet. Ta hjälp av familjerätten för att få till ett fungerande umgängesschema. Eller om du fortfarande innerst inne när en önskan om att leva med din fru. Bryt i så fall med kollegan helt (jobbyte?) och satsa allt på familjerådgivning för att rädda äktemskapet. Ja lite så tänker jag.