• Mojjan

Problem efter kejsarsnitt

Caitlin Deschanel skrev 2018-01-18 21:29:48 följande:
    Precis så här har jag också! Har funderat länge på hur jag skall förklara känslan. "magen vänder sig i mig" precis så! På mig vänder det sig högt upp, vid nedre revbenen, alltså inte nere vid snittet.

För mig kommer det oftast när jag böjer mig ner för att knyta skorna men det händer även när jag leker med dottern och böjer mig på ett visst sätt. Nu har jag lärt mig att parera det, direkt när känslan kommer kan jag göra det lindrigare genom att stå i en viss ställning.

Jag gjorde också kejsarsnitt (akut) för 1,5 år sedan.
    Det där känner jag igen!
    Diastas har jag aldrig drabbats av under mina graviditeter, men har fått höra av en i bekantskapskretsen att jag verkar ha fått någon form av diafragmabråck.

Alltså för mig känns det som om en del av magen/musklerna "hoppar ut" under revbenen på vänstra sidan när jag t.ex. sträcker på mig samtidigt som jag gäspar stort. Eller om jag halvligger i någon konstig ställning och spänner magen. Obekvämt och lite smärtsamt, men går över efter någon minut om jag byter ställning och trycker lite med handen. Undrar om det är samma för er andra också?

Gjorde för övrigt KS för ca 1,5 år sedan också. Det konstiga är att jag gjort två tidigare akutsnitt (för 9 resp 4 år sedan) och fick inte denna "känsla" efter de snitten, bara nu efter det senaste.
Svar på tråden Problem efter kejsarsnitt