• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

Långväntanefterdig skrev 2018-09-18 12:55:41 följande:

Grattis till att ha tagit första mötet !!

Personligen så tycker jag - ta det med chefen! Jag gjorde det o det var jätteskönt . Man vet ju inte riktigt hur det blir med äggplock osv , sen ska man ju in minst 2 ggr å kolla äggblåsorna , du kan ju jobba efter allt förutom äggplocket , men kan va skönt å berätta.

Jag fick jättebra stöd å bemötande av min chef!

Önskar dig stort lycka till med allt å hoppas det tar sig! Ni gjorde genom landstinget eller??

Ja så jäkla skönt att va igång! Ja det lutar åt att berätta. Känns bara så sjukt jobbigt att behöva ljuga sig igenom allting haha.. ja landstinget! Jag hoppas vi får börja 29/9. Vore underbart . Tack för lyckoönskngarna!
    Ofrivilligt barnlös. Väntar på kallelse för första ivf-försöket
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-09-18 14:57:38 följande:

Åh vad skönt!! Så himla bra nyheter <3 jag berättade för chefen och tyckte det kändes bra, fick fin respons och känner mig inte alls orolig för jobbet jag kommer missa, det är skönt att inte behöva hitta på ursäkter - sånt stressar mig mer än att berätta om vår situation!

Precis!! Blir ett extra stressmoment o ljuga o hålla på .... ska ta mod till mig imorn!!
  • Jooosen
    XaHHa skrev 2018-09-18 19:59:29 följande:

Äntligen händer det något!! <3 Håller verkligen tummarna att ni lyckas!!

Tack! <3
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-09-19 12:52:27 följande:

Ååh nu är jag försiktigt optimistisk! Gick in på 1177 för att kolla i min journal om svaret från kolposkopin kanske hade kommit (trots att det skulle ta 6 veckor men bara gått 3. Ivrig i överkant - ja) och det hade det!! Massor medicinska termer men vad jag kunde utläsa så kommer jag bli kallad för ännu en kolposkopi om två år, vilket ju måste betyda att det är fritt fram för ivf:en nu!?

Så om vi har tur kan vi få börja nästa vecka när mensen kommer!! Ååh hoppas!! Försökte ringa rmc men det är såklart fullt i telefonkön så här dags. Satte väckarklockan så jag ringer direkt när de öppnar klockan 6 imorgon! HOPPAS!! Okej jag är mer än försiktigt optimistisk haha.

Lite kul att jag ringde min man och berättade att vi kanske kunde få börja direkt, och han skrattade åt mig att jag var mer lättad över att få komma igång snabbt än svaret att jag inte har cancer.. vad ska man säga? Har bara barn på huvudet så det blir väl så!

Alltså jaaaa!!! Vad bra. Hoppas!! Haha komiskt det där med beskedet till din man! Ja skulle varit likadan som du :p... enligt journal så borde det vara som du säger. Annars skulle det säkert stå annat ju! När är nästa mens beräknad? Säkert nära min? Min är beräknad 29/9. Låter definitivt positivt. Uppdatera om du kommer fram i telefonen! Jag börjar 14 idag o sk försöka ta mod till mig att berätta för chefen. Blir helt svettig av tanken hehe ....
    Oförklarligt barnlös. Börjar snart med första ivf försöket!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-09-19 17:02:34 följande:

Nästa är beräknad 26e! Så om en vecka precis. Hoppas dom inte vill göra nån mer koll innan dess bara men läkaren sa ingenting om det när vi var där, bara att allt kommer vara redo när vi fått svaren så läkemedel o sånt ska vara klart att hämta ut!

Blir lite blandade känslor nu när man längtar till att få börja ivfen men samtidigt någonstans långt inne ändå hoppas att man lyckats denna gång så man slipper!

Skriv sen om du berättade för chefen! Hejar på dig!!

Ja men då får du säkert börja! Samma här alltså. Sista riktiga försöket är nog gjort, men denna gången könner jag inte efter ett skit. Vilket ör så jäkla skönt oxå på ett sätt. Berättade idag, det gick bra. Kändes så jävla skönt att få det sagt!!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-09-20 07:34:30 följande:

Pratade med dom precis nu och sköterskan skulle dubbelkolla med ansvarige läkaren men hon såg ingen anledning till varför vi inte skulle kunna börja nästa vecka!! Hon skulle återkomma till mig idag eller imorgon! Åååh det vore så himla underbart!!!! Kommer sitta klistrad vid telefonen nu haha.

Så skönt att det gick bra med chefen! Är det okej nu med de dagar du kommer behöva vara iväg?

Åå! Men då kanske vi börjar samtidigt. Ja ska ju på genomgång av sprutor på tisdag. Ser inte heller varför ja inte skulle få börja mensen samma vecka. Fast de har inte uttryckt helt klart att ja ska få börja då... hoppas. Då kommer vi börja samtidigt! Ja nu är det bara att ja söger till chefen när ja behöver styra om. Min syster jobbar på samma jobb så kan även byta pass med henne ! Nu är man bara så jäkla livrädd att ivf grejen ibte kommer funka. Ja kommer vara ett stort jävla nervvrak alltså. Säg till när dom återkommer!!
  • Jooosen
    Långväntanefterdig skrev 2018-09-20 09:24:57 följande:

Sååå kul att det händer grejer för er tjejer! Så kul att följa er i processen!

Håller alla tummarna för er!

Så fint att se er skriva om processen , minns tillbaka min egna resa och känner att allt det jobbiga vi gick igenom ändå gjort oss starkare <3

Tack! Finns inget hellre ja vill än att vara i din sits. Är så jävla orolig att ivf inte heller kommer fungera! Kram på dig. Är så glad att du har lyckats!!
  • Jooosen
    LinneaWookie skrev 2018-09-20 09:01:08 följande:

Nu har vi äntligen börjat processen inför IVF/ICSI...!

Vi var och samtalade med kliniken igår då min sambos andra spermaprov var lika dåligt som det förra. Vi fick info, skrev på alla papper osv. Då jag inte hade tid att dra "sprutgenomgången" igår då tiden låg på min lunchrast som jag inte kan flexa, ska jag dit på lunchrasten om en vecka och dra det då.

Vi tog både virusprover igår också eftersom det är standard.

Så nu får vi se. Personligen är jag lite nervös för äggplockningen, det känns som att det kan komma att göra ont....Men allt detta kommer ju vara värt det om det fungerar. De informerade oss om att vi KAN vänta i kön på Akademiska Sjukhuset och få allt betalat av Landstinget men den kön är så lång just nu att det inte skulle kännas så roligt. Vi kommer endast att behöva betala 1500:- per person per försök, så det känns ändå jättebra. Bra mycket bättre än 28.500!

Så vi får se nu helt enkelt när själva hormonbehandlingen ska sättas igång. Jag ska på en 3-dagars utlandsresa i slutet av oktober, och fyller även 30 veckan innan det, så vill helst vänta till efter det då jag inte vill riskera att må dåligt av alla hormoner under de två veckorna. Dessutom om man får biverkningar och behöver hjälp med att reglera hormonerna är det kanske inte så bra att råka vara i ett annat land just då.

Men det känns positivt att vi börjat nästa steg i alla fall  - även om det förstås inte finns några garantier i biologi... 

Då är ni oxå igång snart! Spännande och jobbigt samtidigt!! Ja det är nog dumt att vara borta när man tar sprutor osv. Man ska ju komma in på ultraljud 1-2 ggr under tiden. Är svårt o planera framåt känner ja oxå. Vi vill åka till Thailand i vinter men vetifan om/när man ska boka....
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-09-24 10:39:46 följande:

Nu har jag äntligen fått svar från rmc! Dom skulle ringa i torsdags eller fredags men icke. Fy fan. Fick gå hela helgen med ont i magen och oro för att vi inte skulle hinna få klartecken. Ringde imorse igen och fick nu äntligen bekräftat att vi får börja behandlingen på denna mens! SÅ JÄKLA GLAD! Har gått och väntat på det här i ett år nu sen jag tog första kontakten så det känns helt overkligt. Bara att få va igång! Hur går det för er?? Har du några känningar inför mensen än?

Najs!!!! Kort protokoll? Vi ska gå igenom sprutor imorn så får veta då om ja kan börja nästa mens!! Hoppas! Inga känningar än. Beräknad på lördag. När ör du beräknad?
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-09-24 13:45:15 följande:

Japp! Korta ska vi göra! :)) alltså jag är lite förvirrad för vi har inte gått igenom sprutor, och ska tydligen inte göra det heller. Sköterskan som ringde upp mig idag förklarade lite snabbt att jag skulle ta 137.5 av gonal-f, men ingenting om det ska ske en speciell tid på dagen eller hur länge eller något sånt! Känns jättekonstigt att dom inte går igenom det mer noggrant. Inte heller hade läkaren skrivit ut recept på sprutorna så hade jag inte frågat om det hade det förmodligen inte funnits några när jag skulle hämta ut. :/

Beräknad på onsdag! Så börjar isåfall med sprutorna på fredag! Börjar du bli nervös eller mest ivrig att starta?

Ja det låter lite lustigt! Man brukar ju få genomgång! Jag kommer få en noggrann imorn som sagt. Vi kommer ju köra samma program o ja kör oxå gonal f. (Kanske man alltid gör vid korta?!). Hur som helst så får du gärna fråga mig om du vill! Dock lär du ju börja några dagar innan mig. Kan man inte fråga kliniken igen? Jag ör så ivrig men rädd att denna skit inte heller ska funka :( hur känner du?
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år