• Jooosen

Vi som försökt med första barnet ca 1 år

LLW skrev 2018-05-20 19:57:03 följande:

Är det någon av er här som gjort hysteroskopi? Eftersom läkaren inte kunde få en klar bild av min livmoder och äggledare på spolningen har jag nu blivit remitterad till att göra en hysteroskopi, alltså en kameraundersökning av livmodern.

Det verkar som att det är lite större ingrepp än spolning/vul, många jag läst om blir sövda men jag ska endast få lugnande och lokalbedövning. Börjar bli rätt stressad inför undersökningen, spolningen var verkligen hemsk så jag ser inte fram emot att sätta mig i den där vidriga stolen igen..

När ska du dit? Hmm har faktiskt inte hört talas om det. Bra ändå att de kollar extra! Ja har inte ens fått göra spolning alls :/. Hoppas d inte gör alltför ont!
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-05-20 21:58:44 följande:

Hade aldrig hört om det heller :/ men dom vill veta hur min livmoder ser ut så dom vet hur dom ska gå tillväga när vi gör ivf sen i höst. Det är såklart bra men börjar bli nojjig.. vet heller inte om det är med spolningen, att man inte får ha sex veckorna innan för att man inte får riskera att man är gravid.. försökt hitta info men står väldigt blandat. Ringer kliniken imorgon och kollar.

Vore skittråkigt om det är så, då har vi missat två månaders försök eftersom vi hade spolningen förra gången. Tiden bara springer iväg :(

Spolningen gjorde jätteont på mig, men det är olika för alla! Dessutom fick hon hålla på extra länge och spruta in dubbel mängd vätska för hon inte såg nått. Är det som "vanligt" gör det säkert inte lika ont! Har du fått någon tid för att göra det än?

Ja det ör ju drygt om ni missar igen!! Nä alltså jag tog upp d nu på första mötet men han sa att ja inte behöver det pga regelbunden mens och äl plus att allt såg bra ut. Känns förjävligt för ja vill verkligen göra en spolning. Men tänker att om man blir remitterad till ivf så kanske man kan be om det hos dom eller något. Vetifan. Just nu stämmer många av mina symptom in på endometrios så tror Kanake att det är något sånt som spökar för oss. Hoppas både du o jag kan börja med ivf efter sommaren och att det inte är så lång väntan då!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-05-20 21:58:44 följande:

Hade aldrig hört om det heller :/ men dom vill veta hur min livmoder ser ut så dom vet hur dom ska gå tillväga när vi gör ivf sen i höst. Det är såklart bra men börjar bli nojjig.. vet heller inte om det är med spolningen, att man inte får ha sex veckorna innan för att man inte får riskera att man är gravid.. försökt hitta info men står väldigt blandat. Ringer kliniken imorgon och kollar.

Vore skittråkigt om det är så, då har vi missat två månaders försök eftersom vi hade spolningen förra gången. Tiden bara springer iväg :(

Spolningen gjorde jätteont på mig, men det är olika för alla! Dessutom fick hon hålla på extra länge och spruta in dubbel mängd vätska för hon inte såg nått. Är det som "vanligt" gör det säkert inte lika ont! Har du fått någon tid för att göra det än?

Har din sambo gjort spermaprov än?
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-05-21 06:22:20 följande:

Hoppas spermaprovet är bra för er! Väntar också svar, sambon gjorde 7 maj. Får brev hem men det tar tid... vill inte ringa och be om resultaten för de är inte så trevliga. Nästa steg för oss... jadu. Läkaren sa ju mest att för ivf måste vi ha försökt 2 år... men hon sa att om vi mot förmodan inte blir gravida under sommaren ska vi höra av oss efter så kanske hon skriver en remiss då. Tror absolut inte att vi kommer bli gravida under sommaren så...

För er då? Kommer er läkare göra någon bedömning av proverna och skicka er vidare? Min läkare vill inte hjälpa alls typ

Okej! Hur lång tid kan d ta att få resultatet typ? Vi skulle maila 10 dar efter provet gjorts. Så ska maila på torsdag o se om vi kan få svaret då. Stackars er, denna jäkla väntan. Hoppas de kan hjälpa er vidare redan efter sommaren. Det hoppas jag på för oss. Vi har inte bestämt med läkaren hur vi skulle gå vidare men vi pratade om ivf redan på första mötet och han rekommenderade ett bra ställe. Gäller bara att sambon har några spermier!! Vi får försöka släppa det under sommaren även fast det är oroligt svårt... <3
  • Jooosen
    LillaAw skrev 2018-05-21 10:48:51 följande:

Nu är äggplocket klart. Hade 16 äggblåsor och i dem fanns 16 ägg. Är lite groggy nu men det gick så bra. Äggledarspolningen var 100 gånger värre än den här operationen. Nu ska de bara befruktas med, så man vågar knappt ta ut någon lycka än. <3

Härligt!! När blir det insättning? Har läst bloggen. Starkt jobbat med sprutor o allt :) kram!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-05-21 08:59:57 följande:

Han har gjort två till och med.. första visade nedsatt rörlighet så läkaren ville göra om det för att se om det bara var en tillfällighet. Så 7 veckor senare gjorde han det igen och tyvärr fick han ännu sämre då, nedsatt rörlighet och antal. Min man hade det på kän, inför första hade han tagit massor specialtillskott och ätit bättre, men inför andra hade han slarvat. Det blev väldigt tydligt att det påverkar hur han lever så nu inför ivf är det nyttig mat och tillskott som gäller!

Ska din få göra prov snart? Hoppas du får göra spolning! Jag ville verkligen göra det, tänkte att jag skulle känna mig så "ren" efteråt, men när jag fick svaret kände jag mig bara smutsig och missbildad där nere :( men hellre att man vet hur det ligger till antar jag!

Fan va trist med spermaprovet ... vi får svar från killens prov på torsdag förmodligen. Vi e beredda på det värsta, lika bra. Förstår vad du menar att man känner sig missbildad :(. Ja misstänker endometrios pga smärta vid samlag och konstig mage vid mens. Man bara känner att det liksom inte står rätt till.. hur går den andra genomgången Av livmodern till? Kram
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-05-22 10:36:03 följande:

Håller tummarna för att ni får ett positivt resultat! Så länge det finns några spermier kan man ju göra nästan vad som helst med ivf!

Jag misstänker också att jag har endo, kan bocka av så gott som alla symptom :/ och den där känslan av att det inte står rätt till!

På nästa undersökning (hysteroskopin) kommer jag att få lugnande och lokalbedövning, sen för dom in en kamera vaginalt och filmar för att få en bättre bild av livmodern än man får med ett ultraljud. Man ska ta några tabletter innan som jag läst använda när man ska framkalla ett missfall, dom ska mjuka upp livmodertappen eller liknande. Livrädd nu för jag har läst att dom gör att man blöder i upp till en månad efter och kan ge hemska biverkningar. Känns inget roligt alls att stoppa i sig.

Ja samma här. Kan typ oxå bocka av allt. Hur länge har du känt endo symptom? Mitt började efter p piller stop... om de går in i din livmoder kanske dom kan se om du har endo oxå. Om man nu vill veta det... okej fasen va drygt. Hoppas det inte kommer drabba dig! När har du bokat in detta?
  • Jooosen
    XAHHA92 skrev 2018-05-23 13:52:29 följande:

Äl+12 / bim-3

Tog ett test igår som visade negativt och alla mina vanliga tecken är som alltid innan mens. Suck!!

Det är iallafall typ 10 dagar kvar tills jag ska börja med sprutorna inför inseminationen.

Så ni kommet göra ett försök innan sommarstängt? Trist med vanliga pms symptom :(
  • Jooosen
    Hedblomster skrev 2018-05-23 17:54:01 följande:

Fick brev hem med svar på sambons spermaprov idag. Stod "provet var normalt" och inget mer. Brukar det inte stå typ hur många spermier det var eller något?

Grattis ändå! Hmm ingen aning borde väl stå lite mer Info än det tkr man? Vi ska mejla o få resultat via mejl imorn. Men hur som så känns d som rätt fattig info att de bara skrev så!
  • Jooosen
    LLW skrev 2018-05-23 20:11:54 följande:

Hade så ont när jag var 16, det var därför jag började med p-piller, och när jag sen slutade kom smärtan tillbaka :/ så förbannat jävla ont att man inte kan göra annat än att ligga i fosterställning med värmekudden. Har du lika ont alla mensdagarna? Mitt är värst de första 2, sen ok dag 3 och ett helvete dag 4 :(

Jag ska göra undersökningen nästa vecka. Har redan ont i magen..

Okej skönt att få det över.. men förstår att du w orolig! Jag har bara mens 3-4dagar. Varav de första två så typ forsar det..första dagen har ja mensvärk. Andra dagen får jag extremt svullen mage och jätte värk på höger sida upp till naveln o ner i buken. En tyngkänsla i hela underlivet som gör det rätt jobbigt att gå på toaletten. Känns som hela livmodern kommer ut (sorry).. vid ägglossning får jag oxå stark värk. Allt detta går att hantera men könns bara som att det är något som inte stämmer i kroppen!
Svar på tråden Vi som försökt med första barnet ca 1 år